شناسهٔ خبر: 31311198 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اعلام کرد

فعالیت ۳۱۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در پارک مشهد/برپایی نمایشگاهی در عسلویه طی هفته آینده

نمایندگی خراسان رضوی

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: هدف ما در پارک علم و فناوری افزایش ثروت مبتنی بر دانش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، رضا قنبری در همایش نوآوری و فناوری در صیانت از دارایی‌های فیزیکی که در پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، با تاکید بر اینکه ۳۱۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در پارک علم و فناوری استان وجود دارد، گفت: نزدیک به ۴ هزار و ۲۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و متخصصین در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند که ۵۲ درصد از آن‌ها دانش‌آموخته دانشگاه فردوسی هستند.

وی اظهار کرد: پارک علم و فناوری زیرنظر وزارت علوم است و وظیفه ما این است که به هسته‌هایی که در حوزه فناوری و نوآوری گرد هم آمدند، کمک کنیم تا تیم تشکیل تیم دهند و آن تیم بتواند مفاهیم تجاری و فروش را به درستی فرا گیرد و در نهایت تشکیل شرکت دانش‌بنیان دهد. سه الی پنج سال در خدمت این تیم‌ها هستیم و طی انجام فرآیندهای ارزیابی، بخش خصوصی کمک می‌کند تا پتانسیل تیم‌ها و هسته‌هایی که معمولاً چگالی دانش در آن‌ها بالا است را برای تجاری کردن بسنجند و راه را به آن‌ها نشان دهند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت اصلی‌ترین وظیفه ما در پارک علم و فناوری خراسان، رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است که گاهی اوقات با هسته‌های دو الی سه نفره آغاز می‌شود و این امر اصلی‌ترین وظیفه ما در راستای هدفمان یعنی افزایش ثروت مبتنی بر دانش است.

وی با بیان اینکه باید در پارک علم و فناوری بیشتر از اینکه به محصول و فناوری که تیم ارائه داده دقت کنیم، به تیمی که این محصول و فناوری را ساخته توجه کنیم، تصریح کرد: اکنون پارک‌های علم و فناوری دنیا در نسل سوم به سر می‌برند و امیدوارم که ما هم بتوانیم با رهنمودها و کمک‌هایی که می‌شود، در این راستا قدم برداریم و آن هم تنها با شبکه‌سازی امکان‌پذیر می‌شود؛ بدین معنا که پارک‌های علم و فناوری با شبکه‌ای کردن دانشگاه‌ها، صنعت، مشاورین و سرمایه‌گذارها که نهادهای کوچکی هستند، بتوانند ارتباطی میان این مراکز ایجاد کنند و سرعت ارتباط گیری را افزایش دهند.

قنبری خاطر نشان کرد: اصلی‌ترین فعالیتی که این شبکه‌سازی باید برای صنایع انجام دهد، استفاده از نوآوری است که در گذشته شرکت‌ها تنها تولید می‌کردند و بعد متوجه شدند که باید به مشتری احترام بگذارند و بعد از آن فهمیدند که باید در تولید و توسعه بازار نوآوری داشته باشند و این هزینه‌بر شد و دانشگاه‌ها را به خدمت گرفتند و در نهایت درهای کارخانه را باز و R&Dها را به تدریج برون‌سپاری کردند.

وی اضافه کرد: اتفاقی که می‌تواند در پارک علم و فناوری و برای صنایع بزرگ‌تر رخ دهد، می‌تواند در این مکان نمود بیشتری داشته باشد و شرکت‌ها و تیم‌های فناوری که در پارک وجود دارند، بتوانند کمک کنند که هزینه‌های R&D صنایع بزرگ را پایین آورند و ارتباطاتی که با دانشگاه برقرار شده، بتواند ورود علم را تسریع بخشد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: اکنون پارک علم و فناوری با دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد ارتباطات خوبی برقرار و جلسات مشترک زیادی برگزار کرده تا سریع‌تر هسته‌ها و تیم‌ها به یکدیگر متصل شوند و در حال حاضر پارک خراسان رضوی با محوریت انرژی توانسته برای اولین بار با چهار الی پنج پارک در ایران، شبکه‌ای از پارک‌های علم و فناوری را تهیه کند.

وی اظهار کرد: چهار پارک در مناطق جنوب و نفت‌خیز وجود دارد؛ اما تکنولوژی، تولیدات و نوآوری‌هایی که متخصصان خراسان رضوی در این زمینه دراختیار دارند، بسیار بالاتر از چیزی است که در جنوب کشور تولید می‌شود. همچنین در همین راستا هفته آینده در عسلویه با محوریت پارک علم و فناوری خراسان رضوی نمایشگاهی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما