شناسهٔ خبر: 31311184 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پیش‌بینی معاون وزیر نیرو از آغاز صادرات برق تجدیدپذیر در سال ۹۸

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: پیش‌بینی می‌شود که از سال آینده بتوانیم همان طور که برق فسیلی را صادر می‌کنیم، برق تجدیدپذیر را در سبد صادراتی کشور داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید محمد صادق‌زاده رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نرخ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر افزایش یافته، چرا که در ایران استعداد بالایی در حوزه منابع خورشیدی، بادی و سایر منابع تولیدی انرژی وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر این با توجه به این‌که انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ما بسیار ارزان تمام می‌شود، رقابت بالایی برای سرمایه‌گذاری در این عرصه نیز وجود دارد.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تصریح کرد: هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر در ایران با کمتر از 300 تومان تولید می‌شود که این مبلغ بسیار جذاب و رقابتی است و از آنجایی که در تولید این انرژی، آب و سوخت مصرف نمی‌شود، پتانسیل بسیار بالایی نیز برای صادرات این انرژی‌ به کشورهای همسایه و دوردست وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که از سال آینده بتوانیم همان طور که برق فسیلی را صادر می‌کنیم، برق تجدیدپذیر را در سبد صادراتی کشور داشته باشیم.

صادق زاده با بیان اینکه "اقدامات صورت گرفته از طریق شرکت ساتبا برای رفع مشکلات بخش خصوصی حاضر در این صنعت ادامه دارد"، گفت: طی دو سال گذشته بیشتر از 11 خط تولید تجهیزات انرژی تجدیدپذیر اعم از توربین‌های بادی، صفحات خورشیدی و تمام تجهیزاتی که برای نیروگاه‌ها لازم است ایجاد شده و به نظر می‌رسد که تامین مواد اولیه و قطعات در کشور ما به سادگی از محل منابع داخلی امکان‌پذیر باشد، چرا که نه تنها دانش فنی و علم تولید این تجهیزات در ایران وجود دارد بلکه مواد اولیه تولید این تجهیزات نیز در کشور ما مهیا است و صراحتا باید اعلام کنیم که تحریم‌ها تاثیر بسزایی را در صنعت تجدیدپذیرها گذاشته و آن، دستیابی به خودکفایی است.

وی افزود: در زمینه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر طی چهار سال گذشته تمام صورت‌حساب‌های تولید برق پرداخت شد، اما در دو سه ماه گذشته با بی‌نظمی در تخصیص منابع مواجه شدیم و این مساله نیز به دلیل نبود منابع نبوده، چرا که با توجه به این که منابع از طریق عوارض برق تامین می‌شود، مشکلی در این حوزه وجود نداشت.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: از محل عوارض برق سال گذشته 1200 میلیارد تومان درآمد حاصل شد و علاوه بر این نیز 300 میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه برای این امر تخصیص داده شد و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال نیز با همکاری سازمان برنامه و بودجه مابقی مبالغ نیز پرداخت شود.

وی ادامه داد: پتانسیل و استعداد ایران در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با این الگو تبیین شده که 90 درصد تولید انرژی متعلق به نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و مابقی مربوط به نیروگاه‌های زیست توده و زمین گرمایی شود؛ این در شرایطی است که نیروگاه‌های بادی پتانسیل بیشتری نسبت به نیروگاه‌های خورشیدی داشته‌اند.

صادق زاده با بیان اینکه "در ماه گذشته برای اولین‌بار میزان تولید برق نیروگاه‌های خورشیدی از بادی فراتر رفت"، گفت: در ماه گذشته برای نخستین بار سهم نیروگاه‌های خورشیدی 42 درصد و سهم نیروگاه‌های بادی 41 درصد بود؛ همچنین ظرفیت نیروگاه‌های زیست توده و زباله‌سوز حدود 500 تا 800 مگاوات است که می‌تواند آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از تولید زباله را برطرف کند.

وی افزود: برای نیروگاه‌های بادی و خورشیدی ماجرا متفاوت است، چرا که بیش از 100 هزار مگاوات استعداد اقتصادی برای تولید انرژی از این طریق وجود دارد و باید گفت با توجه به این‌که میزان تابش در کشور ما سه برابر تابش در کشورهای اروپایی است، پتانسیل‌های بالایی در این عرصه برای توسعه تجدیدپذیرها فراهم است.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تصریح کرد: علاوه بر 700 مگاوات نیروگاه فعلی 400 مگاوات نیروگاه در حال ساخت در کشور وجود دارد و قراردادهای متعددی نیز برای این مساله مبادله شده و بخش خصوصی از این مساله استقبال خوبی کرده است.

وی افزود: حرکت نه چندان شتاب‌زده ولی نسبتا سریعی در توسعه تجدیدپذیرها آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم که با این شرایط آینده روشنی در انتظار انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

نظر شما