شناسهٔ خبر: 31311122 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آمریکا از اندیشه ایران بیشتر از برنامه موشکی‌‌‌اش می‌ترسد/ تحریم افق نو توهین به روشنفکران آمریکاست

کارشناسان رسانه‌ای کشورمان با حضور در برنامه تلویزیونی عصر ابعاد تحریم کنفرانس افق نو را بررسی کردند. آنها تاکید کردند که تحریم افق نو یعنی حاکمان آمریکا نگران بیداری مردم با حرف‌های متفاوت روشنفکران ضد آمریکایی است؛ این توهین به روشنفکران آمریکاست.

صاحب‌خبر -

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب گذشته برنامه تلویزیونی عصر با موضوع بررسی تحریم جدید آمریکا علیه نادر طالب زاده و همکارانش در کنفرانس افق نو روی آنتن رفت. مرتضی غرقی، بیژن نوباوه و غلامرضا منتظمی مهمان این برنامه بودند.

بازجویی های آمریکا از مرضیه هاشمی درباره کنفرانس افق نو بود

واکنش نادر طالب زاده به تحریم جدید آمریکا: "افق نو" 4 ماه دیگر برگزار می شود

غرقی و نوباوه دو خبرنگار ارشد ایران هستند که ماموریت مشابه خبری هشت ساله ای را در آمریکا تجربه کردند و جامعه آمریکا را به خوبی می شناسند. منتظمی نیز دبیر اجرایی کنفرانس افق نو است که نامش کنار نام نادر طالب زاده در لیست جدید تحریم های آمریکا دیده می شود.

تحریم افق نو نشان دهنده آسیب پذیری آمریکا در حوزه اندیشه است

بیژن نوباوه گفت: این برای من خوشحال کننده است که کنفرانسی مثل افق نو تحریم می شود چون این ماجرا نشان دهنده اهمیت جایگاه فکری آن است. آمریکا درگیری ها و چالش های جدی نظامی و اقتصادی را برای ما ایجاده کرده اما وقتی همچنان در جایگاه فکری و اندیشه ای از ما احساس خطر می کند بسیار خوب و امیدوار کننده است.


بیژن نوباوه خبرنگار ارشد اسبق ایران در آمریکا

وی افزود: اتهام بدون پشتوانه علیه کنفرانس افق نو نشان  دهنده آسیب پذیری آمریکا در حوزه های فکری و نظری است. تحریم افق نو یک بازی باخت باخت برای آمریکا است. برداشتم این است که این تحریم نمی تواند باعث محدودیت افق نو شود.

تحریم افق نو یعنی آمریکا نگران بیداری مردمش با حرف های متفاوت روشنفکران است

مرتضی غرقی در ادامه برنامه صحبت کرد. او گفت: تحریم افق نو خیلی طبیعی است. آمریکا در تحریم نظامی و اقتصادی جواب نگرفت. سال 95 اندیشکده صهیونیستی رَند اعلام کرد که نیاز به اعمال محدودیت شدید رسانه ای علیه ایران است. در همین سال ها پرس تی وی و العالم با محدودیت جدی مواجه شدند و حالا امروز دستگیری مرضیه هاشمی و تجریم افق نو را می بینیم. در آمریکا آدم ها را بمباران خبری می کنند تا در مسیر دلخواهشان حرکت کنند. آمریکا نگران نگاه های متفاوتی است که در افق نو مطرح می شود.  مهمان های افق نو آزادند و چیزهایی مطرح می کنند که خلاف جریان رسانه های اصلی دنیاست. آمریکا نگران بیداری مردم خودش و دیگران است. این تحریم یک فرآیند طبیعی علیه نواندیشی و تفکر آزاد و متفاوت در دنیاست.

افق نو جبهه ایران علیه رژیم صهیونیستی را به آمریکا و اروپا برد

غلامرضا منتظمی دبیر اجرایی کنفرانس افق نو نیز در این برنامه صحبت کرد. او گفت: تحریم امروز نشان می دهد افق نو طراحی درسته داشته و توانسته قدرت نرم ایران را نمایش دهد. ما متمرکز روی رهبران فکری، اندیشه ای و هنری جامعه آمریکا بودیم، البته آن ها آدم ها وطن پرستی هستند اما با رژیم صهیونیستی مخالفند. ما با افق نو توانستیم چالش علیه رژیم صهیونیستی را در دل جامعه روشنفکران آمریکایی ببریم. این طراحی امروز جواب داده است و حتی در تحریم نوشته شده که افق نو علیه یهود وهولوکاست بوده است. البته ما هیچ مهمانی درباره هولوکاست و حتی هیچ مهمان ضد یهود نداشتیم اما قطعا مخالف رژیم صهیونیستی بوده و هستیم و اساسا یک طراحی ویژه علیه صهیونیزم در افق نو وجود دارد. خوشحالم که این طراحی جواب داده است.


غلامرضا منتظمی دبیر اجرایی کنفرانس افق نو

وی افزود: رژیم صهیونیستی در دو جبهه با ایران درگیر است. جبهه اول همین منطقه خودمان است که این رژیم از ایران شکست خورد اما جبهه دوم، جبهه اروپا-آمریکا است. ما اراده کردیم که در جبهه دوم با قدرت نرممان ورود کنیم. امروز نشانه های فروپاشی هیمنه صهیونیزم مشخص است. در همین کنفرانس امنیتی ورشو که قرار بود در خدمت عربستان و اسرائیل باشد و به ایران بتازد دیدید که همه چیز وارونه شد. دعواهای لفظی لهستان و رژیم صهیونیستی از یک طرف و حضور ضعیف و سطح پایین کشورهای اروپایی در این کنفرانس نشان داد که هیچ اجماعی برای حمایت از رژیم جعلی وجود ندارد.

نادر طالب زاده گفت: تحریم افق نو یعنی تحریم مهمان های افق نو. این تحریم وضع شده تا اجازه حضور را از مهمان های ما بگیرد. این حضور برای مهمان های ما از لحاظ حقوقی خطرناک است.آمریکا متفکرانش را با فرمان ویژه ریاست جمهوری از حضور در کنفرانس افق نوی ایران منع کرده و با این تحریم می خواهد فشار اصلی را روی جامعه روشنفکران آمریکایی قرار دهد.

مهندس ارشد بوئینگ: من جاسوس ایران هستم؟ این مسخره و خنده دار است

آرتور اولیویر مهندس ارشد بوئینگ در آمریکا بوده است. او بعد از حادثه 11 سپتامبر سخنرانی کرد و کتاب نوشت که به لحاظ فنی این حادثه نمی تواند نتیجه برخورد دو هواپیما باشد. با این صحبت ها بلافاصله از تمامی سمت هایش اخراج شد. او حتی فرماندار یکی از ایالت های کالیفرنیا هم بوده است. اولیویر از طریق اسکایپ بصورت زنده روی آنتن زنده شبکه افق آمد. او گفت: تحریم افق نو مضحک است. این حداکثر توان حکومت آمریکا علیه جریان فکری متفاوت در ایران است. در تحریم ها نوشته شده که ایران تلاش داشته تا این مهمان ها و اندیشمندان آمریکایی حاضر در افق نو را به استخدام خودش درآورد. این واقعا خنده دار و مسخره است که همه ما جاسوس ایران باشیم. اصلا همچین چیزی در افق نو وجود نداشت. من فیلمی علیه حادثه 11 سپتامبر ساختم که هیچوقت اجازه توزیع در آمریکا پیدا نکرد. رسانه های ملی خبری از من منتشر نمی کنند. من در فیلمم ثابت می کنم که از لحاظ فنی و دانش هواپیمایی هیچوقت چنین چیزی شدنی نیست و ادعاهای مسئولان آمریکایی غیر قابل توجیه است.

طالب زاده گفت: اولیویر این فیلم داستانی درباره 11 سپتامبر را با هزینه شخصی خودش ساخته است. خانه اش را فروخت و فیلمش را ساخت. قرار بود با حمایت ایران فیلمی هم درباره راشل کوری بسازد. اولیویر گفت: داستان راشل کوری و میراث بزرگش را نوشته ام. والدین او دنبال پیگیری قضایی بودند اما فشارهای زیادی بر آنها وارد شد. راشل کوری زیر بلدوزر اسرائیلی ها رفت و جانش را از دست داد. من در فیلم راشل کوری می خواهم میراث او برای دنیا را نشان دهم، میراثی که برایش جانش را هم از دست داد.

آمریکا می داند روشنفکرانش استخدام پذیر نیستند اما نگران نفوذ معنوی ایران بر آنهاست

مرتضی غرقی در ادامه برنامه گفت: کنفرانس افق نو جریان یک سویه اطلاعات را شکسته و این جریان را تبدیل به یک جریان دو سویه کرده است. ما نشان دادیم که حرف هایی برای گفتن داریم. آنها می دانند که مهمان های افق نو استخدام پذیر نیستند پس چیزی که اذیت و نگرانشان می کند، نفوذ معنوی ما بر روشنفکران آمریکاییست.

نوباوه گفت: هیچ کشوری جرات طرح ادعاهایی علیه 11 سپتامبر و راشل کوری را ندارد اما افق نو با مهمان هایش به راحتی این کار را انجام می دهد. جنگ واقعی نرم افزاری آمریکا در آینده فقط مقابل ایران خواهد بود.  

منتظمی گفت: ما یک حس، سنگر، دشمن و منافع مشترک با جریان فکری هنری آمریکا ایجاد کردیم. این برای آمریکا خطرناک است. این حس مشترک در افق نو ایجاد شده است.

مهمان های افق نو مسیحیان وطن پرست آمریکایی هستند که معتقدند کشورشان دزدیده شده است/آمریکا نگران ترویج این تفکر است

طالب زاده گفت: بیشتر مهمان های آمریکایی افق نو، مسیحی و وطن پرست هستند. آنها خائن به آمریکا نیستند اما عمیقا معتقدند که کشورشان توسط گروهی خاص دزدیده شده است. آنها بخاطر عقایدشان محدود شدند، دستگیر و حتی شکنجه شدند. چنین آدم هایی با این عقاید برای آمریکا حتما ایجاد نگرانی می کنند. طراح تحریم علیه افق نو صهیونیست های افراطی آمریکا هستند. وزیر خزانه داری آمریکا یک صهیونیست درجه یک است.

نوباوه گفت: تحریم افق نو بیشتر از آنکه بخواهد به ما ضربه بزند، توهین مستقیم به روشنفکران و جامعه آمریکاست.

آمریکا از جبهه فکری ایران بیشتر از برنامه موشکی مان می ترسد/ افق نو دیگر یک جنبش است نه کنفرانس

غرقی گفت: ما امروز پاشنه آشیل آمریکا را شناختیم. باید نگاهمان برون مرزی باشد. نگرانی آمریکا در قبال حضور روشفکران دگر اندیش جامعه آمریکا در ایران بسیار بیشتر از نگرانی هایش در حوزه فعالیت های موشکی ایران است.


مرتضی غرقی خبرنگار ارشد سابق ایران در آمریکا

منتظمی گفت: افق نو توانسته تهدید امنیتی علیه آمریکا ایجاد کند. مسئولان فرهنگی و وزارت خارجه کشورمان باید پشتیبان چنین ایده هایی در داخل باشند. این باید در دستور کار کشور باشد. امروز افق نو دیگر یک کنفرانس نیست، یک جنبش است.

نوباوه گفت: در آمریکا به من و غرقی می گفتند که شما سپاهی هستید. ما گفتیم پاسدار نیستیم اما همه بسیجی هستیم. بسیجی یک تفکر است. گفتم بیشتر ما بسیجی هستیم. زمانی که جمعیتمان 30 میلیون نفر بود، امام فرمود ارتش 20 میلیونی. ما در دیپلماسی عمومی موفق بوده ایم. تبلیغات آمریکا علیه ما را ببینید. آنها در رسانه هایشان مدعی هستند که ایران یک کشور عقب افتاده است اما وقتی امروز جامعه آمریکا قدرت علمی ایران در هوافضا، سلول های بنیادی، فناوری هسته ای و ... را می بیند متوجه دروغ رسانه های جریان اصلی می شود. یکبار یک آمریکایی با خنده به من گفت همین حسین رضازاده شما که قوی ترین مرد جهان است باید روزی 200 تا تخم مرغ بخورد تا بتواند این وزنه ها را بالای سرش ببرد، خب اینهمه تخم مرغ در یک کشور گرسنه و قحطی زده چطور پیدا می شود؟ کاندولیزا رایس وزیر خارجه اسبق آمریکا در یکی از دانشگاه های کشورش مولفه های قدرت آمریکا و ایران را برشمرد و در آخر گفت برایش عجیب است که چرا آمریکا و ایران حتی دارای سهم برابر در قدرت منطقه ای نیستند. یعنی او واقف است که ایران سهم بیشتری از معادله قدرت در منطقه را در اختیار دارد.

تحلیلگر آلمانی: تحریم های امروز آمریکا، آخرین نبرد و تلاش یک کشور علیه ایران است

انوئل اوکسترایتر  فعال رسانه ای آلمانی در ادامه برنامه به صورت اسکایپی روی آنتن شبکه افق آمد. او گفت: من از تحریم افق نو تعجب نکردم. واکنش جوامع غربی به اتفاقاتی که بتواند رویکردهای آنها را به چالش بکشد دقیقا همین ایجاد تحریم و محدودیت است.  من یکی از مهمانان افق نو بوده ام. دوست لهستانی من که در افق نو حضور داشت الان سه سال است که در زندان است چون در افق نو شرکت کرده است. او نماینده پارلمان اروپا بود. در اروپا نیازی نیست که جرمی برای به زندان افتاد وجود داشته باشد. مایکل مرتکب جرمی نشده است اما بخاطر دیدگاه هایش گرفتار شده است. این محدودیت ها برای مهمان های کنفرانس ایجاد شده است اما من در کنفرانس کسی را ندیدم که نگاه افراطی داشته باشد. بگذارید درباره جایگاه آلمان هم صحبت کنم. امروز ما در موقعیت آلمان حقیقی نیستیم. مواضع ما علیه ایران در همین راستاست. ما برای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی قید رابطه مان با ایران را زده ایم. آلمان منافع خودش را کنار گذاشته وگرنه می توانست از مواهب اقتصادی و سیاسی رابطه با ایران استفاده کند. این تلاش های آمریکا برای محدودیت ایران، آخرین نبرد و تلاش یک کشور علیه ایران است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما