شناسهٔ خبر: 31310681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

جلیلی: گام دوم انقلاب نیاز به خلق حماسه دارد

منبع: فارس

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: تجربه بهانه‌زدایی در مساله برجام نمونه واضح و عینی است که متأسفانه منجر به شکست شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سعید جلیلی در نشستی که با موضوع «گفتیم نمی‌شود» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد با اشاره به بیانیه مهم رهبری انقلاب در خصوص گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: بسیاری از سردمداران غربی با صراحت اعلام می‌کردند که نخواهیم گذاشت انقلاب اسلامی چهل سالگی خود را جشن بگیرد. اما به لطف الهی دیدند که نظام اسلامی بیش از پیش و با قدرت مضاعف به فکر گام بلندتری در چهل سال دوم خود است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: گام دوم انقلاب، افق روشنی را پیش‌رو دارد؛ جوانان می‌توانند این گام دوم را با قدرت بیشتر و عزت بیشتر بردارند.

بیشتر بخوانید:

آنچه که در بیانیه «گام دوم انقلاب» نیست...

با بیانیه گام دوم انقلاب چه کنیم؟ +عکس

وی با اشاره به اینکه چگونه می‌توان به یک افق روشن دست پیدا کرد، گفت: دست‌یابی به یک افق روشن نیازمند استفاده از تجربیات گذشته است که این موضوع به‌خوبی در بیانیه رهبری انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی مشاهده می‌شود، از جمله سرمایه‌های ملت، تجربیات و حافظه تاریخی آن ملت است، در کنار تجربیات کسب شده، تحلیل درست الزام‌آور و توصیف غلط از مسائل کشور آثار نامطلوبی در پی خواهد داشت، برای برداشتن گام بلند در چهل سال دوم انقلاب اسلامی باید عیب‌های گذشته را برطرف کنیم.

جلیلی گفت: در میان تمام موفقیت‌هایی که جمهوری اسلامی کسب کرده است عیب بزرگی وجود دارد و آن استفاده نکردن از ظرفیت‌هاست؛ نگاه انقلابی، نگاهش به قله‌هاست و به کم قانع نیست، حال اینکه گفته می‌شود به گذشته نگاه کنیم منظور در گذشته ماندن نیست، بلکه به این معنی است که مسائل گذشته را تحلیل و فرصت‌ها و تهدیدها را بررسی کنیم.

جلیلی با اشاره به اظهارنظر برخی دیپلمات‌های ایرانی در جریان تصویب کنوانسیون‌های بین‌المللی، گفت: برخی‌ها در داخل از تصویب این کنوانسیون‌ها استدلال‌هایی عنوان می‌کنند، ازجمله اینکه می‌گویند که ما می‌دانیم این کنوانسیون‌ها مشکلات اقتصادی و فشارها را کم نمی‌کند اما اصرار ما برای تصویب این لوایح به خاطر آن است که راه بهانه‌گیری را از غربی‌ها بگیریم، بنابراین اینجاست که تجربه می‌تواند کمک کننده باشد و تجربه بهانه‌زدایی در مساله برجام نمونه واضح و عینی است که متأسفانه منجر به شکست شد؛ اینکه گفته شود برای برداشتن بهانه مذاکره صورت بگیرد اشتباه است.

عضو شواری مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بارها و به صورت کمی ۱۳ مرتبه آژانس انرژی اتمی گزارش داده و بیان داشته که ایران تمام تعهداتش را انجام داده است حتی اگر به صورت ریز و جزئی متن توافق‌نامه خوانده شود متوجه می‌شوید که فراتر از تعهدات اقدام صورت گرفته است؛ ۲۰ درصد را صفر کردند، راکتور اراک را بتن ریختند، علاوه بر نظارت‌هایی که آژانس باید انجام می‌داد نظارت‌های برجام و همچنین پروتکل‌های نظارتی دیگر را نیز پذیرفتیم و جالب‌تر آن‌که خود آژانس هر سه نظارت را تایید کرده است و بیان می‌کنند که دولت ایران همه تعهدات را انجام داده، اما بعد از همه این تاییدات مجدد رسماً اعلام می‌کنند که تحریم‌ها را بیشتر می‌کنیم؛ به فاصله سه ماه از تاریخ شروع مذاکرات برای تصویب برجام تا روز تصویب برجام می‌بینیم که قانون ویزا از سوی دولت آمریکا تصویب می‌شود و تا ۱۰ سال نیز قانون کاستا را تمدید می‌کنند بعد از آن هم کلاً از برجام خارج می‌شوند.

جلیلی با اشاره به مواضع اروپایی‌ها در خصوص نقض برجام از سوی دولت آمریکا، ادامه داد: سه ساعت بعد از خروج آمریکا از توافق برجام سران سه کشور حاضر در توافق اعلام کردند که ایران باید به تعهدات خودش ادامه دهد و در خصوص برنامه موشکی‌اش نیز گفت‌وگو کند.

وی اضافه کرد: با این وجود برخی مسؤولان داخلی همچنان به اروپایی‌ها خوشبین هستند، اما باید گفت که اروپایی‌ها تا به حال حاضر نشدند حتی برای یک بار هم که شده خروج آمریکا از توافق برجام را نقض برجام اعلام کنند.

رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با مرور بر اتفافات برجام و بیان موضوعات پیرامون این توافق آن را تجربه خوبی برای زیربار نرفتن ایران برای تصویب کنوانسیون‌های بین المللی توصیف کرد و افزود: کنوانسیون‌های دیگری چون FATF، CFT ، پالرمو و دیگر معاهدات بین‌المللی از این دست توافقات هستند و نباید خوشبین بود.

جلیلی در پایان این نشست، گفت: اگر می‌خواهیم آینده خوبی رقم بزنیم باید حماسه‌آفرینی کنیم حماسه را از غیرحماسه و ضدحماسه تشخیص دهیم، مواظب باشیم حرکت‌های بدلی و چهره‌های بدلی را به جای حرکت‌های حماسی و چهره‌های حماسی به ما معرفی نکنند.

نظر شما