شناسهٔ خبر: 31310199 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صنعت بیمه | لینک خبر

متری 10 میلیون تومان خانه و 45 میلیون تومان پراید!

در سال گذشته، قیمت خانه در پایتخت متری 5میلیون تومان ( به شکل میانگین ) بوده که در بهمن ماه سال جاری این عدد از مرز 10 میلیون تومان عبور کرده است.

صاحب‌خبر -
صنعت بیمه -حتی اگر از تعدیل بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ بگذریم و قیمت‌های نجومی و باور نکردنی در بازار خودرو را فراموش کنیم، حتی اگر به دلار ناآرام که دوباره مرزهای گرانی را در می‌نوردد، بی‌اعتنا باشیم و از سکه 4 میلیون و 600 هزار تومانی تعجب نکنیم، باز هم خوش خبر نیستیم.


مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که در بهمن ماه ١٣٩٧ درصد تغییر شاخص کلتورم نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٢,٣ درصداست؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٢,٣ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٦ برای خرید یک«مجموعه کالا و خدمات یکسان»هزینه کرده­‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (که ٣٩,٦ درصد بود) ٢.٧ واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ هم به عدد ٢٣.٥ درصد رسیده تا نسبت به دی ماه ٢.٩ واحد درصد افزایش را تجربه کند.

گفتنی است شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤,٥ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.١ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به بهمن ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٦٤.٣ و ٣٣.٥ درصد می­باشد.

واکاوای بازار مسکن هم نتایج خوبی به بار نمی‌اورد. در روزهای گذشته مرکز آمار ایران گزارشی از خانوارهای معمولی ساکن و گروهی در واحدهای مسکونی معمولی در سال ۹۵ منتشر کرد.

بر اساس این گزارش بیش از نیمی از مردم ایران در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنند. ۵۶ درصد از حجم خانوارهای معمولی ساکن و گروهی در خانه­ هایی با متراژ ٥١ تا ١٠٠ مترمربع ساکن هستند. در این میان، تنها 60 درصد مردم صاحب خانه هستند و حدود 31 درصد افراد در کشور، اجاره نشین‌اند.

آمارهای بازار مسکن همچنین خبر از گران شدن 86 درصدی مسکن در ایران می‌دهند که این عدد در برخی نقاط پایتخت تا 150 درصد هم رشد کرده است. آمارهای مربوط به بهمن ماه سال 96 که توسط مرکزآمار ایران منتشر شده نشان می‌دهد که در سال گذشته، قیمت خانه در پایتخت متری 5میلیون تومان ( به شکل میانگین ) بوده که در بهمن ماه سال جاری این عدد از مرز 10 میلیون تومان عبور کرده است.

آیا مهار کردن رشد بی منطق قیمت‌ها در همه بازارهای وابسته و غیر وابسته به دلار، برای تیم اقتصادی دولت آنقدر محال و سخت و غیر ممکن است که پراید به 45 میلیون و هر متر خانه به 10 میلیون تومان افزایش یابد و آب هم از آب تکان نخورد؟



منبع:پول نیوز

برچسب‌ها:

نظر شما