شناسهٔ خبر: 31309952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جلیلی: ناچار به تعامل گسترده با جهان هستیم

تسنیم نوشت: نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: با وجود ۱۳ بار تایید پایبندی ایران به تعهداتش از سوی آژانس، آمریکا تحریم‌های جدیدی اعمال کردند.

صاحب‌خبر -

سعید جلیلی در نشست فعالان اقتصادی استان که صبح امروز در دانشگاه رازی برگزار شد، با بیان اینکه امروز وارد گام دوم انقلاب شده‌ایم، اظهار داشت: گام اول انقلاب کامیابی‌هایی داشت و در عین حال با ناکامی‌های نیز مواجه بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: مسیر انقلاب قوت لازم را داشته به گونه‌ای که به اذعان دوستان، دشمنان و اسناد، موفقیتها و رتبه‌های خوبی در عرصه‌های مختلف کسب شده است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با شجاعت عیب بزرگ ما را عدم استفاده از ظرفیتهای کشور عنوان کردند، بیان کرد: اولویت نخست اقدامات باید برطرف کردن این عیب باشد و این موضوع نیازمند تلاش همگانی است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که ما به طور طبیعی در جزیره جدا از جهان قرار نداریم بلکه در جهانی قرار داریم که ناچار به تعامل گسترده با آن هستیم.

جلیلی با اشاره به اینکه در اقتصاد باید ابتدا واقعیتها را تشخیص داد گفت: در این جهان چند قدرت به صراحت بیان می‌کنند که قصد ممانعت از پیشرفت ایران را دارند و تحریمهایی را نیز اعمال می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی افراد یکی از راه‌های مقابله با مشکل تحریم‌ها را تعامل و ارتباط با کشورها می‌دانند افزود: در پاسخ به این افراد باید گفت که در موضوع هسته‌ای هرآنچه که آنها خواستند انجام دادیم و ۱۳ بار به طور رسمی اعلام کردند که ایران تعهدات را انجام داده اما آنها علاوه بر خروج از برجام، تحریم‌های جدیدی اعمال کردند.

جلیلی راه دیگر مقابله با این مشکل را دور زدن تحریم‌ها دانست و گفت: راه سوم بی‌اثر کردن تحریم ها با استفاده از توانمندی‌هاست و چنانچه عیب بزرگ داخلی یعنی عدم استفاده از توانمندی‌ها رفع شود فشار خارجی نیز رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از موانع و مشکلات مربوط به دستگاه‌های داخلی است که در دولتهای مختلف تداوم پیدا می‌کند بیان کرد: یکی از تفاوتهای اندیشه اسلام این است که کارویژه‌های دولت و جامعه مشترک و تنها شکل آن متفاوت است.

جلیلی با اشاره به موضوع دولت سایه عنوان کرد: هر فردی در جامعه باید در حد توان خود مشکلات جامعه را رصد و برای رفع آن تلاش کند و یکی از اهداف دانشگاه در این راستا ارائه راهکار به مردم است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه سیمرغ رفع مشکلات اقتصادی خود مردم هستند گفت: در این رابطه حداقل وظیفه دولت این است که از زمینگیر شدن توان استعدادهای جامعه جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه برای گام دوم که قرار است سبب جهش و ارتقای جایگاه شود نباید تنها به بیان مشکلات اکتفا کرد گفت: بسیاری از موانع در ابتدا با تجربیات خود افراد رفع می‌شود؛ هرچند وظایف دستگاههای مختلف را نمی‌توان نادیده گرفت.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: استان کرمانشاه با وجود اینکه موقعیت مناسب و مزیت نسبی در عرصه‌های مختلف دارد یکی از مصادیق عدم استفاده از ظرفیت‌های داخلی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استان کرمانشاه مرزی بودن آن است بیان کرد: مبادلات تجاری در استان کرمانشاه بیشتر از استانهای همجوار است و شرایط ارزی اخیر فرصتی را برای صادرات فراهم کرد.

جلیلی افزود: در کشورهای همسایه همچون عراق زیرساخت‌ها به شدت تضعیف و به بازاری برای ما تبدیل شده است و از این رو یک فرصت محسوب می‌شوند.

جلیلی با اشاره به اینکه تنها راه تأمین مالی تسهیلات بانکی نیست و راههای بسیاری وجود دارد اظهار کرد: نشست‌های اقتصادی بین سرمایه‌گذاران و فعالان این عرصه باید به صورت مستمر برگزار شود.

۲۱۴۲۱۹

نظر شما