شناسهٔ خبر: 31309655 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

یک کارشناس امور بانکی پاسخ داد:

محرک‌های این هفته گرانی دلار چقدر دوام خواهند داشت؟

میثم رادپور سررسید گواهی سپرده‌ها را سنگین‌ترین وزنه در نوسانات اخیر ارزی دانست. وی همچنین عنوان کرد: بحران کالای اساسی موجب از میان رفتن نرخ ارز نیمایی و دلار چهار هزار و 200 تومانی می‌شود. اما زمانی این اتفاق می‌افتد که همه‌ هزینه‌های آن را پرداخته‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار ارز از ابتدای هفته دچار نوسان شده و از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان در اواخر هفته گذشته به بالای ۱۳ هزار تومان در روز چهارشنه (یکم اسفند ماه سال جاری) رسیده است.

محرک‌های نوسانات ارزی چیست و تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

میثم رادپور، کارشناس امور بانکی سررسید گواهی سپرده را دارای بیشترین سهم در نوسانات اخیر دانست و گفت: از عواملی که بر نوسانات اخیر بازار ارز تاثیرگذار بوده، سررسید گواهی سپرده است. بانک مرکزی از یک طرف نرخ سود بانکی را پایین آورده، هرچند برخی از بانک نرخ‌های غیررسمی می‌دهند، اما پایین بودن نرخ سود سپرده موجب شده که دارایی‌ها در بانک‌ها باقی نماند. از طرف دیگر در یک سال گذشته انتظارات سپرده‌گذاران برای یک سالی که سرمایه‌های خود را به گواهی سپرده تبدیل کرده‌اند، برآورده نشده و احساس زیان می‌کنند. کسانی که در بازارهای دیگر مثل خودرو، طلا و ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سودشان خیلی بیشتر از ۲۰ درصد گواهی سپرده بوده است.

وی همچنین عنوان کرد: اخیرا ادبیات و تهدید به جنگ وجود دارد، صرف نظر از این که چقدر مهم است، نگرانی ایجاد کرده که می‌تواند در نوسانات وزنی داشته باشد.

رادپور معتقد است که تصویب شدن پالرمو جنسی از آرامش را به بازار می‌آورد اما تصویب آن اثر مستقیم و جاری نمی‌گذارد. فقط نگرانی‌ها را از این که وضعیت بدتر نشود، کاهش می‌دهد.

عطش خرید طلا در ایران عطش خرید طلا در ایران گواهی سپرده نقش تاثیرگذاری بر نوسانات ارزی داشته است.

وزن سنگین گواهی سپرده بین عوامل نوسانات ارزی اخیر

رادپور گواهی سپرده را دارای وزن بیشتری برای تاثیری‌گذاری بر نرخ ارز دانست. وی درباره آینده تاثیر گواهی سپرده گفت: شاید بخشی از این سپرده‌ها، هرچند هم کوچک در بانک‌ها نگه داشته شود تا بعدا با توجه به شرایط و وضعیت بازارها  وارد بازار دیگر کنند. همین بخش کوچک با توجه به این که حجم کل گواهی سپرده بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است، می‌تواند محرک بازارهایی مثل طلا و ارز باشد.

وی ادامه داد: به هر میزان که افراد تصمیم بگیرند سرمایه‌های خود را در قالب سپرده‌های کوتاه‌مدت نگه دارند تا گواهی سپرده و سپرده‌های بلندمدت، نگرانی‌ها برای فشار آمدن بر بازار طلا و ارز بیشتر می‌شود.

ظرفیت جدی برای افزایش قیمت دلار نداریم

این کارشناس بانکی همچنین درباره احتمال افزایش قیمت دلار تا پایان سال عنوان کرد: دلار بیش از ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته، حداقل تا پایان سال ظرفیت جدی برای افزایش قیمت نداریم. باید مدتی بگذرد و انرژی برای افزایش قیمت ارز ذخیره شود.

این کارشناس بانکی ابراز کرد: کم و بیش فشارها برای کاهش قیمت دلار ایجاد می‌شود. ولی در مجموع کسی نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد. حتی بانک مرکزی با همه‌ اطلاعاتی که در اختیار دارد هم نمی‌داند روند قیمتی ارز به چه شکلی پیش خواهد رفت. پالرمو و گواهی سپرده از جنس عوامل فنی هستند که فقط یک زمان‌هایی اثر خود را آزاد می‌کنند.

رادپور عنوان کرد: با بالارفتن نرخ ارز انتظار بر این است که صادرات بیشتر و واردات کمتر شود اما سیاستی که دولت در پیش گرفته این اتفاق را ممکن نکرده است. در بحران ارزی هم قیمت دلار بالا رفت و هم از مزایای افزایش قیمت دلار مثل انگیزه‌مند شدن صادرکننده‌ها محروم شدیم.

وی علت سرایت بحران ارزی به بحران کالاهای اساسی را ناشی از یک عامل بلند‌مدت می‌داند که تاثیر بلندمدت نیز دارد. وی در این خصوص تصریح کرد: بحران کالای اساسی موجب از میان رفتن نرخ ارز نیمایی و چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌شود. اما زمانی این اتفاق می‌افتد که همه‌ هزینه‌های آن را پرداخته‌ایم. در بحران‌هایی مانند بحران گوشت، برای تامین نیاز داخلی ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد. به همین ترتیب ارز کشور از بین می‌رود. از طرف دیگر تولیدکنندگان، گوشت خود را صادر می‌کنند. به علت آدرس‌دهی غلط دولت، حجم گوشت در بازار داخلی کاهش پیدا کرده و نیاز به واردات بیشتر می‌شود.

وی در پایان گفت: بانک مرکزی نسبت به دوره‌های گذشته خیلی ضعیف شده و از سوی کنترل بازار حواله در مضیقه قرار دارد. یک زمانی بانک مرکزی در بازار حواله حضور فعال داشت. دلار برآمده از فروش نفت را می‌توانست انتقال دهد و به صورت حواله به صرافی‌ها بفروشد تا صراف‌ها این ارزها را به بازار بفروشند. متاسفانه این ابزارها در دسترس بانک مرکزی نیست. در شرایط فعلی بانک مرکزی گاهی ناچار می‌شود از طریق سامانه نیما از تجار ارز بخرد تا از طریق حساب‌های غیررسمی بفروشد.


نظر شما