شناسهٔ خبر: 31309646 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

زیرساخت‌های گردشگری در بیرجند مهیا نیست

خراسان جنوبی| باران و بحران طبیعت‌گردی

صاحب‌خبر -
خراسان جنوبی| باران و بحران طبیعت‌گردی

خراسان جنوبی سال‌هاست اسیر خشکسالی شده و بارش باران در این منطقه آن‌قدر برای مردم جذابیت دارد که به هنگام نزول نعمت الهی از خانه‌ها بیرون می‌آیند و به تفریح و گردش در جاذبه‌های گردشگری می‌پردازند اما آنچه در سرازیر شدن جمعیت به سمت سازه‌های آبی کویر قابل‌تأمل است، کمبود و نبود زیرساخت‌های این نقاط گردشگری بوده که همواره مورد گلایه نیز قرار می‌گیردراه‌های دسترسی به هرکدام از این جاذبه‌ها نامناسب است به‌طوری‌که حجم زیادی از ترافیک درراه‌های باریک دوطرفه شکل می‌گیرد.

مخاطرات طبیعت‌گردی در زمان رعدوبرق و باران‌های سیل‌آسا

 در‌حالی که اندکی باران یا برف شهروندان را مشتاق کوهستان‌های جنوب شهر بیرجند می‌کند اما یک کارشناس گردشگری اعتقاد دارد که رفتن به طبیعت به‌خصوص در زمان رعدوبرق و ایجاد صاعقه ازنظر فنی با مخاطراتی روبه‌رو است که تمهیدات خاص خودش را دارداحسان درستکار اضافه می‌کند: از طرفی وجود یا نبود زیرساخت‌ها در مناطق گردشگری هم مزید بر علت است. او می‌افزاید: اگر مهار آب‌های روان که به شکل سیلاب ایجاد می‌شوند مخاطراتی به همراه نداشته باشد قطعا رفتن به طبیعت در این موقع لذت‌بخش خواهد بود، اما اگر زیرساخت‌های لازم فراهم نباشد و احتمال خطر برای بازدیدکنندگان متصور باشد؛ قطعا رفتن به این مکان لطفی ندارد. درستکار تأکید می‌کند: اگر جایی به‌عنوان منطقه گردشگری معرفی می‌شود باید همه موارد اعم از آموزش، زیرساخت، امداد و نجات، نصب تابلوهای هشداردهنده، مشخص نمودن مسیرهای ایمن طبیعت‌گردی و برقراری نظم و امنیت مدنظر باشد.

زمان بارندگی وقت مناسبی برای طبیعت‌گردی نیست!

فرماندار بیرجند نیز دراین‌باره می‌گوید: زمان بارندگی وقت مناسبی برای طبیعت‌گردی و رفتن به روستاهای اطراف شهر نیست چون اگر راه‌ها دچار سیلاب شود برای افراد مشکل ایجاد می‌کند.

علی ناصری با اشاره به بارش شدید باران در چند روز اخیر می‌افزاید: زمان بارندگی وقت مناسبی برای بازدید از طبیعت آن‌هم با خودروهای سواری و موتورسیکلت نیست که این موضوع باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و پلیس هم در این شرایط، در صورت نیاز و برای حفظ امنیت مردم می‌تواند قانونی برخورد کند.

در فرهنگ عمومی نمی‌توان سلبی عمل کرد

اما یک فعال اجتماعی معتقد است که در فرهنگ عمومی نمی‌توان سلبی عمل کردیونس جعفری می‌افزاید: نمی‌توان از مردم خواست این کار یا آن کار را نکنند بعد هیچ اقدام ایجابی هم نباشداو ادامه می‌دهد: انرژی و هیجان پس کجا باید تخلیه شود آیا برگزاری جشنواره‌هایی مثل آدم‌برفی یا امثال آن برای این‌گونه مواقع نمی‌تواند اقدامی ایجابی باشد؟ این فعال اجتماعی یادآور می‌شود: وقتی مدیریت بحران قبل از واقعه نتواند اتفاقات را پیش‌بینی و تشخیص دهد در حین بحران یاد بعد از آن‌هم نخواهد توانست اقدام مؤثری انجام دهداو بابیان اینکه شهرهای دیگر مثل تهران و مشهد مکان‌های دیدنی برای روزهای بارانی دارند تصریح می‌کند: مکان‌های مثل پارک ملت، پارک جمشیدیه، دربند و غیره در تهران و باغ پرندگان سپاد، پارک طبیعی هفت‌حوض یا کلات نادری مشهد جاهای زیبایی است که افراد می‌توانند روزهای بارانی خود را در این مکان‌ها با لذت سپری کنند اما شهروندان بیرجندی در روزهای بارانی کجا بروند؟

طرح منطقه نمونه گردشگری بند دره، در بند شورای عالی شهرسازی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌هایی همچون برق، آب، آسفالت، فاضلاب و تلفن در منطقه نمونه گردشگری بند دره بیرجند می‌گوید: میراث فرهنگی براساس قانون وظیفه دارد این زیرساخت‌ها تا ورودی منطقه نمونه گردشگری ببرد اما در داخل منطقه وظیفه سرمایه‌گذار است.

حسن رمضانی بابیان اینکه طرح موردنظر سرمایه‌گذار برای منطقه نمونه گردشگری به شورای عالی شهرسازی ارسال‌شده است می‌افزاید: امسال مرحله اول طرح تصویب‌شده ولی نیاز به اصلاحاتی دارد که بعد از برطرف شدن آن ابلاغ خواهد شد.

او زمان مصوبه منطقه نمونه گردشگری بند دره را مربوطه به سفر اول هیئت دولت نهم به استان می‌داند و ادامه می‌دهد: به خاطر اختلافاتی بین سرمایه‌گذار و دستگاه‌های متولی روند اجرای طرح تاکنون طولانی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بابیان اینکه پیش‌بینی از زمان اجرای طرح نداریم تصریح می‌کند: همه تأسیسات گردشگری ازجمله اقامتگاه، رستوران، فضاهای تفریحی و گردشگری در این طرح مدنظر است که پس از تصویب نهایی در شورای عالی شهرسازی به مرحله اجرا درمی‌آید.

او با تأکید بر اینکه از صفر تا 100 هزینه‌های اجرای طرح بر عهده سرمایه‌گذار خواهد بود ادامه می‌دهد: تقویم اجرایی طرح هم‌بسته به نظر شورای عالی و میزان تصویب این شورا دارد.

رمضانی با اشاره به جاذبه‌های دیگری مثل سد موشین و بند امیرشاه در بیرجند نیز بیان می‌کند: گردشگری یک مقوله سلیقه‌ای است ولی الزاما هرجایی که به نظر گردشگر زیبا آمد نمی‌توان منطقه گردشگری ایجاد کرد.

او ادامه می‌دهد: البته این مسئله نافی آن نیست که اگر کسی جایی را به‌عنوان فضای سرمایه‌گذاری مناسب دید با او همراهی نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بیان می‌کند: باید برای نقاطی مثل سد موشین هم سرمایه‌گذار وارد میدان شود که در این صورت از حمایت‌های بخش دولتی و میراث فرهنگی نیز بهره‌مند می‌شود.



منبع: ایرنا

نظر شما