شناسهٔ خبر: 31309253 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

یادمان مرحوم محمد رمضانی در موسسه خانه کتاب برگزار شد

عصر روز دوشنبه، 29 بهمن ماه، آئین یادمان مرحوم محمد رمضانی در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش لیزنا، در این مراسم که نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان؛ رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد دانشگاه تهران، سید‌فرید قاسمی؛ پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران و کتابشناس، محمود آموزگار؛ نائب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمد‌علی احمدی ابهری؛ معاون پژوهشی و دبیر شورای پژوهشی کتابخانه مجلس شورای اسلامی و نیز خانواده مرحوم رمضانی، جمعی از کارشناسان و مدیران کتابخانه آیت الله بروجردی، کتابخانه مدرسه فیضیه و مرکز اسناد حوزه حضور داشتند.

 مدیر عامل خانه کتاب با اشاره به نقش بی‌بدیل محمد رمضانی در حوزه کتاب‌شناسی بیان کرد: یکی از شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار دنیای کتاب در عصر مدرن مرحوم حاج محمد رمضانی بود که در حوزه کتاب‌شناسی و مجموعه‌پردازی همت بزرگی کرد، به قول آقای آذری یزدی او عاشق کتاب بود. او با آگاهی از اهمیّت کتاب و درک جهان مدرن در دنیای کتاب با اتصال به تنه تناور سنّت آثاری نیک از خود برجای گذاشت. حاج محمد رمضانی کتابخانه خود را به مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی بروجردی(ره) تقدیم کرد تا طالبان، علم و ایمان را تؤامان فراگیرند و این دو اصل را از یکدیگر جدا ندانند.

در ادامه، جعفریان رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز با اشاره به اهمیت جایگاه علم و کتاب در دوره‌های مختلف تاریخ بشر اظهار داشتند: مرحوم رمضانی حق بزرگی بر گردن کتابخانه مسجد اعظم دارد، رمضانی می دانست کتاب ابزار سنجش دانش جامعه است.وی قصد داشت کتابخانه‌ای در قم تأسیس کند. چهل هزار کتاب  برای این هدف آماده و عنوان کتابخانه را هم انتخاب کرده و مهرش را هم روی کتابها درج کرده بود. اما ایشان سال 1346 درگذشت و برادرش ابراهیم و پسرش محسن کتابها را به قم برده و به کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) سپردند. همچنین ایشان با اشاره به مجموعه های ارزشمند کتابخانه آیت الله‌العظمی بروجردی افزودند، در کنار انواع منابع اطلاعاتی موجود در این کتابخانه، مجموعه جزوات کتابخانه آیت الله‌العظمی بروجردی، جزو مجموعه‌های بسیار ارزشمند و کم نظیر در کشور بوده که محتوای بسیار خوبی برای پژوهشگران حوزه های مختلف موضوعی ارائه می کند. 

سیدفرید قاسمی، پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران و کتابشناس نیز در سخنانی گفتند: مرحوم رمضانی یک فرانهاد بود، به این معنا که امروزه چند نهاد می‌خواهند کاری را که وی انجام داد، انجام دهند. ایشان به تنهایی و با سرمایه شخصی از کیسه فتوت خود در حوزه کتاب فعالیت کرد. فعالیت‌های وی اگر نگویم بی‌سابقه، کم‌سابقه است؛ نظیر فعالیت‌های وی را حداقل در تاریخ معاصر نشنیده و ندیده‌ایم. مرحوم رمضانی کتاب‌شناس، ناشری اثرآفرین، مجله‌دار و مجله‌نگار بود.

 

نظر شما