شناسهٔ خبر: 31307903 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خبر داد:

ثبت ۹ اثر میراث ناملموس آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

تبریز- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت ۳ داستان عاشیقی، مهارت پخت سنتی کوفته تبریزی و ۵ اثر دیگر ناملموس در فهرست آثار ملی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی آبدار صبح امروز پنج شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روز گذشته نشست کمیته ملی ثبت میراث ناملموس فرهنگی  با حضور  محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، در تهران برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست  ۹ اثر ناملموس استان آذربایجان شرقی پس از بررسی و تائید نهایی در فهرست آثار ناملموس ملی قرار گرفت.

آبدار گفت: در این جلسه، نیز  داستان عاشیقی «عاشیق عباس توفارقانلی و گولگز»، داستان عاشیقی «عاشیق قوربانی» و داستان عامیانه «عاشیق خسته قاسیم»، مهارت پخت سنتی کوفته تبریزی، مراسم آغاز برداشت محصول در اویوخلوی میانه، کوچ سنتی عشایر ایل قره داغ، فنون سنتی پخت نان محلی یوخا کلیبر، مهارت گره چینی و شیشه  تبریز و رسم تهیه آب چهل یاسین در مراسم نوروز در روستای میاب مرند با تایید اعضای کمیته تخصصی میراث ناملموس به ثبت رسیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره بر اینکه ثبت بیش از ۱۸۰۰ اثر میراث ملموس و ناملموس استان، نشان از توانمندی، ارزش و اهمیت میراث آذربایجان در کشور دارد، ادامه داد: میراث فرهنگی ناملموس یا همان فرهنگ، آداب و رسوم از دستاوردهای معنوی هر قوم و تمدن محسوب می شود که به نوعی ریشه در هویت و دیدگاه آن دارد؛ از این رو ثبت ملی، ماندگاری و حفظ آنها در ارتباطی مستقیم با روح و هویت مردم هر منطقه در کشور دارد.

آبدار خاطر نشان کرد: آذربایجان بواسطه تاریخ و فرهنگ اصیل خود علاوه بر ابنیه ثبت شده تاریخی خود، همواره از طریق توانمندی های هنرمندان و ادیبان خود در کشور شهرتی بی بدیل داشته و نقش موثری را در ذخیره گنجینه های فرهنگی ایران ایفا کرده است.

نظر شما