شناسهٔ خبر: 31305874 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برخی به دنبال تعلیق قانون هوای پاک هستند

معاون سازمان محیط‌زیست گفت: برای وضع قانون هوای پاک مدت‌ها کار کارشناسی انجام شد و حالا برخی به دنبال تعلیق آن هستند.

صاحب‌خبر -

برخی به دنبال تعلیق قانون هوای پاک هستندبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در سی‌ و ششمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور اظهار کرد: متأسفانه تمام مسائل را صفر و صد می‌بینیم که همین موضوع منجر شده  در اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک (ممنوعیت تردد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده) اینگونه عمل کنیم.

وی افزود: برای وضع قانون هوای پاک و ماده ۸ این قانون مدت‌ها کار کارشناسی انجام شد و حالا برخی دنبال تعلیق آن هستند.

بیشتر بخوانید؛ امکان نوسازی ۱۱ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود ندارد

تجریشی  با بیان اینکه اگر به فکر سلامت مردم هستیم باید در هر شرایطی به نحوه اجرایی کردن قوانین فکر کنیم، تصریح کرد: باید راهکار‌های اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک بررسی کنیم.

وی افزود:این الگوی رفتاری که در مورد همه مسائل و مشکلات اقتصادی و تحریم را مطرح می‌کنیم و به این بهانه اجرای قانون را به عقب می‌اندازیم به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: سلامت مردم به اعضای کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا واگذار شده است و مردم فکر می‌کنند که ما می‌توانیم در این کارگروه ملی تصمیم عقلایی بگیریم نه تصمیم سیاسی.

وی گفت: چرا باید خودرو‌هایی که ۵۰ سال عمر دارند هنوز تردد کنند؟ حداقل می‌توانیم جلوی تردد این وسایل را بگیریم و این روال را به تدریج ادامه دهیم؛ اگر قانون را به طور کامل کنار بگذاریم وضع قانون بیهوده می‌شود.

تجریشی تاکید کرد: بنده به عنوان یک شهروند و یکی از مسئولان سازمان محیط زیست این نوع رفتاری را که کل قانون را به بهانه تحریم و مشکلات اقتصادی زیر سوال ببریم، قبول ندارم.

وی با بیان اینکه باید با مشورت تمام ذی‌نفعان راهکار‌های ممکن ارائه شود، خاطرنشان کرد: درست است که کشور مشکل دارد، اما نمی‌توانیم همه مسائل کشور را به بهانه مشکلات رها کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی تاکید کرد و گفت: موتور‌های رسوبی سالیان سال است که در پارکینگ‌ها انباشته شده‌اند و متاسفانه هیچ یک از دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود نمی‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت اجرای مصوبه اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی توسط ستاد اجرایی فرمان امام، گفت‌: اگر منفعتی در نگه داشتن موتورسیکلت‌های رسوبی وجود ندارد، باید ستاد اجرایی فرمان امام این موضوع را مدیریت کند و موتور‌های رسوبی را هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف کند.

تجریشی ادامه داد: موتورسیکلت‌های رسوبی سالیان سال است که در پارکینگ‌ها بلا صاحب باقی مانده‌اند. متاسفانه هیچ یک از دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود نمی‌کنند که چرا باید این تعداد بالا از موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها انباشته شوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: باید همه مسائل را به طور شفاف با مردم در میان بگذاریم. بر اساس گزارشات، ۵۷۲ هزار موتورسیکلت رسوبی در کشور وجود دارد. همه می‌دانند که موتور‌های کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش ۱۵ گرم ضربه تولید می‌کنند؛ بنابراین چرا نباید سراغ اسقاط این دستگاه‌های آلاینده فرسوده برویم؟

وی تاکید کرد: سوال من این است که آیا هیچ راهکاری برای اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی وجود ندارد؟ موتور‌هایی که پارکینگ‌ها را پر کرده است و اگر ستاد اجرایی فرمان امام تاکید دارد که در این زمینه هیچ منفعتی ندارد، درخواست می‌کنیم که هر چه سریع‌تر برای اسقاط این موتور‌های رسوبی وارد عمل شوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، گفت‌: ستاد اجرایی فرمان امام باید مشکلات حقوقی پیش روی اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی را به طور شفاف اعلام کند تا بتوانیم این مسائل را حل و فصل کنیم. سازمان محیط زیست آمادگی دارد، همه همکاری‌ها را برای مسائل مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی انجام دهد.

تجریشی گفت‌: اگر به این جمع بندی رسیده‌ایم که شفافیت و پاسخگویی یکی از شاخص‌های حکمرانی خوب است و اگر به این جمع بندی رسیده‌ایم که حل مساله نشانه کارآمدی است، باید تلاش کنیم که موارد مربوط به موتورسیکلت‌های رسوبی را شفاف کنیم.

انتهای پیام/

باید راهکار‌های اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک بررسی کنیم

نظر شما