شناسهٔ خبر: 31305597 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

محمدرضا سنگری:

شاعران در مدح شخصیت های گمنام قیام عاشورا شعر بسرایند

خرمشهر - عاشورا پژوه و نویسنده کشوری با یادآور شدن شمار قابل توجه شهدای گمنام نهضت عاشورا از شاعران و مداحان اهل بیت(ع) خواست در مدح و ثنای این شخصیت ها شعر و مرثیه بسرایند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین سنگری شب گذشته در آیین تجلیل از حسن فخری پیرغلام و ذاکر اهل بیت(ع) در مجتمع فرهنگی هنری خلیج فارس خرمشهر، اظهار کرد: بسیاری از چهره های کربلا ناشناخته هستند و بسیاری از یاران اباعبدالله الحسین(ع) را کسی نمی شناسد که باید برای این شخصیت ها شعر و نوحه سروده شود.

وی اعتراض خود را به نامگذاری ایام دهه محرم اعلام کرد و توضیح داد: با نامگذاری شخصیت ها، خالقان حماسه عاشورا محدود می شوند و نام بسیاری مطرح نمی شود.

این پژوهشگر و نویسنده با بیان اینکه وی شهدای عاشورا را به هفت دسته طبقه بندی کرده است، افزود: باید بیشتر درباره عاشورا مطالعه کرد، این شخصیت ها را شناخت و در قالب شعر و نوحه به مردم معرفی کرد.

سنگری در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر لزوم مطالعه و ارتباط با شاعران در حوزه عاشورا به سیر صعودی انتشار کتاب در حوزه های مختلف از جمله شعر آیینی و اسلامی اشاره کرد و گفت: در هزار ساله گذشته ایران در هیچ عصری به اندازه عصر حاضر برای عاشورا شعر تولید نشده است.

این عاشورا پژوه و نویسنده کشوری آماری از مطالب چاپ شده در ۴۰ ساله عمر انقلاب اسلامی ارائه و اظهار کرد: در طول ۴۰ سال ۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مطلب در ایران نگارش و ۳۱ میلیون عنوان کتاب ظرف این مدت منتشر شده است.

وی افزود: از دیگر نکاتی که در هیچ دوره تاریخی تکرار نشده است، ثبت یکهزار و ۶۰۹ بانوی شاعر است که ۶۰۳ نفر از این تعداد در حوزه عاشورا تولید اثر کرده اند.

سنگری در ادامه با اشاره به برگزاری مراسمی برای تجلیل از مقام حسن فخری ذاکر کنهسال و پیشکسوت خرمشهری و حضور قابل توجه شهروندان در این مراسم، از وی به عنوان شخصیت فراملی یاد کرد و حسن کلام، ایمان و عمل صالح را بنا به تعبیر قرآن رمز محبوبیت این شخصیت برشمرد.

نظر شما