شناسهٔ خبر: 31305595 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه هفته تکریم مادران شهدا

مادران شهدا اسوه های بی توقع ایثار

از سالروز رحلت ام البنین مادر حضرت ابوالفضل(ع) تا سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن که امسال مصادف با هفتمین روز اسفند ماه است 'هفته تکریم مادران شهدا' نامیده شده تا یادآوری و تاکیدی باشد برای همگان در خصوص لزوم تجلیل از مقام شامخ این اسوه های ایثار.

صاحب‌خبر -

در همین چارچوب ملاقات با مادران و همسران شهدا در دستور کار مسئولان اجرایی و متولیان فرهنگی قرار دارد. در این راستا علاوه بر مسئولان اجرایی خراسان رضوی، بانوان و دختران مشهدی نیز به دیدار مادران شهدا در این شهر می ‌روند.
همچنین سلسله دیدارهایی با خانواده شهدا به همت 'کانون خادمیاری خانواده شهدا' در آستان قدس رضوی و با همکاری مجمع مردمی مساجد و معاونت فرهنگی سپاه امام رضا(ع) در حال انجام است.
علاوه بر این در برخی مساجد مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان رضوی نمازگزاران و اهالی محل به همین بهانه به خانه شهدا می روند که نشانگر خودجوش و مردمی بودن این حرکت است.
از آنجایی که مادران و همسران شهدا نقش محوری در خانواده ایثارگران ایفا می کنند علاوه بر تکریم آنان در مناسبتهای رسمی، ارائه خدمات تخصصی به این قشر کم توقع نیز مورد توجه مسئولان و نهادهای ذیرط قرار دارد.

* مادران و همسران شهدا کم توقعترین افراد جامعه ایثارگری
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: نخستن تصویری که از خانواده شهدا در ذهن نقش می بندد مادران شهیدان والامقام هشتند که با وجود تحمل بیشترین داغ و مصیبت، کمتر دیده شده اند.
حجت الاسلام حسین معصومی افزود: این زنان بخاطر مادر بودن بیشترین داغ را در مصیبت فرزندان شهیدشان تحمل می کنند و از طرفی بیشترین نقش تربیتی را در خانواده ایثارگران دارند و در عین حال کم توقع ترین اقشار برای دریافت خدمات از بنیاد شهید هستند.
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد تسهیلاتی از بنیاد شهید به مادران یا همسران شهدا تعلق می گیرد که نه برای خودشان بلکه برای فرزندان و دیگر اعضای خانواده استفاده می شود که حکایت از فداکاری مادرانه این قشر دارد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: این بنیاد در راستای تکالیف قانونی خود علاوه بر خدمات عمومی که به 308 هزار ایثارگر زیر پوشش ارائه می دهد، خدمات ویژه ای نیز برای این قشر در نظر گرفته است.

* 14 هزار مادر و همسر شهید در خراسان رضوی
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هفت هزار و 950 مادر شهید و شش هزار و 230 همسر شهید زیر پوشش بنیاد در سطح این استان قرار دارند و از خدمات جاری آن بهره مند می شوند.
معصومه خدیوی افزود: در مقوله تامین مالی مادران شهدا مطابق قانون در مواردی که پدر شهید فوت کند اگر مادر در قید حیات باشد پرداخت حقوق به مادر شهید ادامه خواهد یافت.
وی به تکریم و تجلیل خانواده شهدا در اجرای 'طرح سراسری سپاس' اشاره و بیان کرد: در این چارچوب و با همکاری همه نیروهای بنیاد شهید در مرکز و ادارات شهرستانی سالی یکبار با همه خانواده شهدای زیرپوشش بنیاد دیدار حضوری صورت می گیرد البته ممکن است در شهرهای بزرگی مثل مشهد تحقق این مهم طی یک سال ممکن نشود.

* مادران شهدا روشنگر راه فرزندان
معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در این روزها که هفته تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری شده طرح دیدار با این بانوان گرانقدر در دستور کار ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارد.
سید مجید حسینی افزود: با توجه به در نظر گرفتن سهمیه حج واجب برای خانواده شهدا و با توجه به سن زیاد والدین شهدا این عزیزان با رعایت شرایط قانونی در اولویت نخست اعزام قرار دارند.
وی همچنین به نقش موثر فرهنگی مادران شهدا اشاره و بیان کرد: 82 حسینیه شهدا در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در خراسان رضوی فعالند که برخی از مادران شهدا در تداوم راه فرزندان شهیدشان نقش تولیت این اماکن را نیز بر عهده دارند.

* تشکیل پرونده سلامت
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی هم گفت: علاوه بر اقدامات درمانی و بهداشتی مقرر شده برای همه ایثارگران مادران ، پدران و همسران شهدا نیز از مراقبتهای خاص دوره کهنسالی بهره مند می شوند.
محمد غلامپور افزود: در اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران برای چهار هزار و 300 نفر از والدین شهدا در خراسان رضوی پرونده مراقبت پرستاری تشکیل شده است.
وی ادامه داد: ماده 26 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از اسفند پارسال اجرایی شده و در این چارچوب از این تعداد سه هزار و 230 پرونده در کمیسیون پزشکی تایید شده و با توجه به میزان بیماری یا عارضه والدین شهدا ضریب نیم، یک و یک و نیم k برای آنان در نظر گرفته شده است که هر K معادل حداقل حقوق کارگر می باشد و برای تامین پرستار به این افراد پرداخت می شود.

* تامین مراقبت پرستاری برای مادران و همسران شهدا
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: هزار و 900 نفر از مادران شهیدان و همچنین 250 نفر از همسران شهیدان در این استان به دلیل بیماری یا کهولت سن مشمول دریافت هزینه مراقبت پرستاری شده اند.
وی افزود: بر اساس ماده 26 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آن دسته از خانواده شهدا که دارای بیماری صعب العلاج بوده یا به دلیل بیماری و کهولت سن وابسته به تخت هستند از این خدمات برای استخدام پرستار بهره مند می شوند.
غلامپور همچنین به بیمه تکمیلی درمان خانواده های معظم شهدا اشاره و بیان کرد: طرح پایش سلامت جانبازان 70 درصد در خراسان رضوی انجام شده و امیدواریم طی سال آینده پایش سلامت سایر اقشار شامل خانواده شهدا و جانبازان نیز در دستور کار این بنیاد قرار گیرد.
بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی 308 هزار نفر از خانواده شهدا و ایثارگران را در این استان زیر پوشش دارد.
خراسان رضوی 17هزار و 221 شهید، 43 هزار و 219 جانباز و سه هزار و 383 آزاده در راه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.
3221/1858

نظر شما