شناسهٔ خبر: 31305557 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استاندار در نشست فعالان اقتصادی با حضور سفیر ایران در عشق آباد:

خراسان شمالی می تواند پیشقراول ارتباطات با ترکمنستان باشد

استاندار خراسان شمالی گفت: این استان می تواند پیشقراول برخی ارتباطات کشورمان با ترکمنستان باشد و در وزارت خارجه و اتاق بازرگانی ایران هم بر این نکته تاکید کردم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،محمدعلی شجاعی در نشست تخصصی فعالان اقتصادی استان در ترکمنستان با حضور سفیر ایران در این کشور اظهار داشت:یکی از نداشته های ما در کشور و استان این است که ارتباطات بین المللی ما در شأن این زمان از اقتصاد جهانی نیست و بدون شک باید آداب بین المللی را به جا آوریم.

وی یکی از آسیب های حوزه بین المللی را رعایت نکردن آداب بین المللی دانست و افزود: کشور و استان ما در یک میدان رقابتی است بنابراین با توجه به وضعیت فعلی کشور و تحریم ها باید اقدامات موثرتری را انجام داد.

شجاعی در ادامه سخنان خود حداکثر استفاده از ارتباطات بین المللی برای رشد و توسعه استان و به دوش گرفتن برخی از وظایف ملی توسط این استان به عنوان یک استان مرزی را مهم قلمداد کرد و گفت:با این راهکارها می توانیم بخشی از مشکلات کشور را به حداقل برسانیم.

وی هم چنین از مدیران دستگاه های اجرایی استان خواست تا شرایطی را برای رغبت و حضور بیشتر بخش خصوصی فراهم آورند تا شاهد همکاری و هم افزایی بیشتر بخش دولتی با خصوصی بود.

شجاعی تاکید کرد:سیستم دولتی قرار نیست کار ویژه ای انجام دهد بلکه باید با همکاری و هم افزایی و برقراری مناسبات و ارتباطات با کشورهای همسایه، شرایط کار را برای تجار و بخش خصوصی هموار کند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما تعداد جلسات و سفرها بسیار زیاد است اما کسی پیگیر خروجی این نشست ها نیست بنابراین از بخش خصوصی می خواهیم به دنبال خروجی نشست ها باشند و این موضوع را از بخش دولتی مطالبه کنند زیرا ما چندین راه برای پیشرفت نداریم بلکه هدف اصلی ما رسیدن به توسعه است.

شجاعی تصریح کرد: پایبندی ما به قراردادها و توجه به آداب بین المللی برای کشور ترکمنستان حائز اهمیت است تا از این طریق مبادله امور در تمامی بخش ها سریع تر و راحت تر انجام شود.

وی اظهار داشت: کشور ترکمنستان به خوبی می داند که به هزار دلیل کشور ایران بهترین کشور برای مبادلات تجاری اش است لذا به هیچ عنوان نباید این نگاه تغییر پیدا کند، بنابراین ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و فضای کار مشخص در این حوزه جزو اهداف ما تا 6 ماه آینده خواهد بود.

سفیر ایران در عشق آباد نیز در این نشست به تشریح سیاست های دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه پرداخت و از پیگیری ها برای گسترش زمینه مراودات تجاری و صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان خبر داد.

سید محمد احمدی اظهار داشت: برگزاری چنین نشست هایی باید تداوم یابد تا بتوانیم از طریق شناخت، تفاهم و بیان راهکارهای اجرایی زمینه را برای تلاش بیشتر در مسیر حل مشکلات تجار و بازرگانان به وجود آورد.

وی یکی از مطالبات اصلی مردم خراسان شمالی در ارتباط با کشور ترکمنستان را بازگشایی بازارچه مرزی پرسه سو ذکر کرد و گفت: بازدیدی از این منطقه انجام داده ام که بنا بر این بازدید، بازگشایی این بازارچه یک کار شدنی است اما نه در آینده ای نزدیک، زیرا بیش از 200 کیلومتر راه نیازمند اقدامات راهسازی است.

دکتر احمدی خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در این نشست افزود:مجموعه سفارت به طور 24 ساعته در خدمت تجار و بازرگانان است زیرا یکی از اهداف اصلی ما هموار کردن راه فعالان اقتصادی و حذف مشکلات شماست به طوری که رئیس جمهوری نیز عزم خود را جزم کرده است تا موانع موجود بر سر راه شما فعالان اقتصادی را بردارد.

وی تصریح کرد: ما صدای شما در کشور ترکمنستان خواهیم بود تا بتوانیم شرایط را برای بازار فروش محصولات شما در این کشور فراهم آوریم زیرا دیپلماسی عمومی، اقتصادی و پیوند دادن استان های مرزی با کشورهای همسایه از وظایف وزارت امور خارجه به شمار می رود.

وی افزود: شما تجار و بازرگانان باید در گام نخست شرایط جدید کشور ترکمنستان را به رسمیت بشناسید زیرا این کشور در بسیاری از حوزه ها پیشرفت کرده و دارای مدیریت واحد بوده اما نکته حائز اهمیت این است که ترکمنستان، ایران را برای مبادلات تجاری بر دیگر کشورها ترجیح می دهد.

در این نشست، نمایندگان بخش خصوصی و شماری از مدیران استان به بیان دغدغه های خود در مبادلات تجاری با کشور ترکمنستان پرداختند.

 

نظر شما