شناسهٔ خبر: 31305303 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با حضور خانواده شهدای دانشجو؛

مجموعه کتب «روپوش‌­های سفید» در علوم پزشکی مشهد رونمایی شد

مراسم رونمایی از مجموعه کتب «روپوش‌­های سفید» حاوی خاطرات دانشجویان شهید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در تالار امام رضا(ع) دانشکده علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه  خبرگزاری دانشجو از مشهد، مراسم رونمایی از مجموعه کتب «روپوش‌­های سفید» حاوی خاطرات دانشجویان شهید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در تالار امام رضا (ع) دانشکده علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

مجموعه کتاب «روپوش‌­های سفید» شامل کتاب­‌های «روضه ابوالفضل»، «بچه رضاشهر»، «خیامی مصلح»، «پس از ده سال» و «ورودی ۶۲» است که به خاطرات شهیدان «هاشم مرگان ازغدی»، «محمدجواد صالحیان»، «محمدعلی خیامی»، «حمیدنیک اندیش» و «مهدی محراب­‌خانی» می‌پردازد.

خروجی دانشگاه‌ها باید چمران‌ها باشند

جلیل معماریانی از اساتید دانشگاه به عنوان سخنرانی در این مراسم حاضر شد و پیرامون موضوع «جوان دهه نود و جنگ دهه شــصت» به ایراد ســخن پرداخت و با ارائه چیستی‌های کلیدواژه‌های اساسی دفاع مقدس اظهار کرد: مقدار زیادی از فرهنگ تربیتی دفاع مقدس به دوران پس از دفاع مقدس منتقل نشد و بسیاری از رنج‌ها ومشکلات کنونی ما نیز به دلیل غفلت از روحیات و فرهنگ تربیتی دفاع مقدس است؛ چرا که وقتــی نگرش‌ها تغییر می‌کند به تبع آن ســبک زندگی به دلیل اهمیت مدیریت و مهندسی نگرش‌ها نیز تغییر می‌کند.

معماریانی از آگاهی و آزادی به عنوان اصلیترین عناصر حرکت بشــریت نام برد و خاطرنشــان کرد: دوران دفاع مقدس دوران رهایی از اســارت‌ها به عنوان مهمترین مانع حرکت بشــریت بود؛ عد‌های آمدند و الگویی جدید ارائه کردند که چگونه می‌شــود با پاره کردن موانع فردی و اجتماعی، چون نفس و... آزاد شد و به مقام قرب الهی رسید.

این استاد دانشگاه افزود: در همنشینی یک ساعته با برخی از شهدای دفاع مقدس، رشد حاصل می‌شد؛ اصولاً فرهنگ ارتباط در جبهه‌ها فرهنگ رشد بود و در لایه بندی هـای تربیتی دوران دفاع مقدس تطهیر، تکمیل، توبه و بازگشت به خدا
دیده می‌شود.

وی با اشــاره به گرفتاری‌های امروزی بشــریت گفت: گرفتاری‌های امروز از جنس اسارت اســت و آدمی اسیر می‌باشد. شکل و قالب‌های اسارت متنوع شده، اما روح اسارت یکی است. بازخوانی فرهنگ دفاع مقدس یک ذکــر به شــمار می‌آید و با بصیرت ناشی از آن می‌توان طاغوت‌ها را شناخت و درک عملی از توحید داشت.

معاریانی ضمن تمجیــد از شــهید چمران و با اشــاره به رهنمود‌های رهبــری تصریــح کــرد: اینکه رهبــری میفرمایند خروجی دانشگاه‌ها باید چمران‌ها باشند یک برنامه حرکت است و شــوخی بردار نیست؛ دانشــجویان با الگو قرار دادن شهید چمران تک بعدی نمی‌شوند؛ دانشگاه‌های ما بایستی چمران تربیت نمایند. مسیری که رهبری برای تمــدن ســازی اســلامی ترســیم نمودندانسان‌هایی از جنس چمران می‌طلبد. تربیت این نخبگان بر عهده حوزه و دانشگاه است. یاد شهدای والامقام تلنگر، تذکر، تجربه، تصمیم، تعظیم و تأمل است.
 
گفتنی است، نویسندگی مجموعه کتاب «روپوش‌­های سفید» را «مریم قربان­‌زاده» عهده­‌دار بوده و نشر ستاره‌­ها آن را به زیور طبع آراسته است؛ در حاشیه این مراسم از جمعی از خانواده معظم شهدای دانشگاه و شهدای مدافع حرم تجلیل و قدردانی شد.

نظر شما