شناسهٔ خبر: 31304673 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

فاجعه در یک قدمی فوتبال زنان ایران (گزارش)

قانون عدم سفر به کشور فلسطین اشغالی آینده تیم بانوان ایران را دچار چالش بزرگی کرده است.

صاحب‌خبر -

 

 

به گزارش ایلنا، اگرچه تیم فوتبال زنان ایران در تورنمنت چهارجانبه هند، عملکرد خوبی نداشت و در هر 3 بازی خود شکست خورد اما با انگیزه زیادی کارش را دنبال می‌کرد تا برای مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک 2020 توکیو آماده شود. قرعه‌کشی این رقابت‌ها زمانی که تیم ایران در هند حضور داشت، انجام شد. تیم‌هایی که در گروه ایران قرار گرفتند، باعث خوشحالی اعضای تیم شد چون می‌دانستند در گروه نسبتا خوبی قرار گرفتند اما میزبانی فلسطین، شرایط را تغییر داد چراکه در گذرنامه ایرانی‌ها آمده که سفر به فلسطین اشغالی ممنوع است و همین مساله باعث شد حالا ایرانی‌ها به دنبال تغییر میزبان باشند. مساله‌ای که اگرچه کنفدراسیون فوتبال آسیا با آن کنار می‌آید اما فیفا که برگزارکننده رقابت‌های مقدماتی المپیک است، معلوم نیست چه برخوردی با آن خواهد داشت.

دقیقا یک هفته قبل بود که قرعه‌کشی مرحله دوم مسابقات فوتبال بانوان مقدماتی المپیک 2020 توکیو در مالزی انجام شد و تیم ایران در گروه C رقابت‌ها، کنار چین تایپه، فیلیپین و فلسطین قرار گرفت. این قرعه‌کشی به نظر خیلی‌ها خوب و راضی‌کننده بود. اینکه تیم ایران در گروه نسبتا آسانی قرار گرفت می‌توانست امیدوارکننده باشد. هر چند که این تیم در تورنمنت چهارجانبه هند نتوانست هیچ امتیازی کسب کند و در مقابل هر 3 حریف خود شکست خورد.

با این حال، تیم فوتبال زنان ایران امیدوار بود در ادامه بتواند بهتر کار کند تا از این رقابت‌ها سربلند بیرون بیاید. شاگردان مریم آزمون بهتر از قبل، تمرینات را شروع کردند تا فروردین‌ماه مقابل حریفان خود به میدان بروند اما یک اتفاق همه این برنامه‌ها را به هم زد. آن هم چیزی نبود جز میزبانی فلسطین برای گروه C. یعنی اینکه مسابقات گروهی که تیم ایران هم در آن قرار دارد، قرار است در فلسطین برگزار شود. مساله‌ای که شاید در روز قرعه‌کشی کمتر کسی به آن توجه کرد اما کمی بعد و ظاهرا زمانی که قرار بود کارهای لازم برای اعزام تیم انجام شود، متوجه شدند چنین سفری در کار نخواهد بود. دلیل آن هم چیزی نیست جز تذکری در صفحه آخر گذرنامه همه ایرانی‌ها، اینکه «سفر به فلسطین اشغالی ممنوع می‌باشد».

با این شرایط تیم فوتبال زنان ایران، دچار یک مشکل جدی شد. البته با توجه به همین تذکری که در گذرنامه ایرانی‌ها آمده، قبلا و برای مسابقات زیر 19 سال دختران فوتبال آسیا در سال 2014، این مساله به گزارش کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) رسید که با توجه به آن، میزبان تغییر کرد و رقابت‌ها در سریلانکا برگزار شد اما این بار شرایط کمی متفاوت است. دلیل آن هم چیزی نیست جز اینکه فیفا تصمیم گیرنده نهایی است.

در واقع قبلا کنفدراسیون فوتبال آسیا، موضوع را بررسی کرد و میزبان را تغییر داد اما رقابت‌های انتخابی المپیک توکیو زیر نظر فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) برگزار می‌شود که باید دید این نهاد بین‌المللی چه برخوردی با مشکل پیش آمده، دارد. مسوولان فدراسیون فوتبال امیدوار هستند که فیفا هم مثل ای‌اف‌سی همکاری لازم را با ایران داشته باشد اما فعلا هیچ چیز به طور قطع مشخص نیست.

مهدیه میرمحمدخانی مدیر بین‌الملل کمیته بانوان که این روزها در حال نامه‌نگاری برای حل مشکل است و مدعی شده بعد از دریافت نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر میزبانی ۳ کشور ویتنام، ازبکستان و فلسطین اعلام کرده اند که با توجه به قانون اتباع ایرانی قادر به حضور با پاسپورت ایرانی در خاک فلسطین نیستند و این کنفدراسیون فوتبال آسیا در پاسخ آن اعلام کرد این بازی‌ها زیر نظر فیفا برگزار می‌شود، باید فدراسیون جهانی فوتبال از این موضوع اطلاع کامل داشته باشد. با این حال با تداوم مکاتبات و اعلام شرایط ایران، اکنون آنها در انتظار پاسخ کمیته مسابقات فیفا هستند. 

با این شرایط، حالا باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می‌افتد. 2 اتفاق در این زمینه پیش‌بینی می‌شود. نخستین پیش‌بینی و البته خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی این است که فیفا به خاطر مشکل پیش ‌آمده، میزبان را تغییر دهد یا قرعه‌کشی را دوباره برگزار کند که در این صورت تیم ایران می‌تواند در رقابت‌ها شرکت کند.

پیش‌بینی دوم که چندان جالب هم نیست این است که فیفا از تیم ایران می‌خواهد طبق همین شرایط، در مسابقات شرکت کنند. با این شرایط، به نظر می‌رسد تیم ایران از حضور در رقابت‌ها انصراف دهد و به فلسطین نرود. در این صورت، ممکن است برای تیم ایران مشکلات و محرومیت هم به وجود بیاید که باید دید در نهایت چه اتفاقی می‌افتد. به هر حال در صورتی که میزبان تغییر نکند، تصمیم قطعی حضور نیافتن در مسابقات است که در مورد آن صحبت هم شده بود.

این اتفاقات، حالا باعث شد تیم فوتبال زنان ایران در بلاتکلیفی به سر ببرد. با این شرایط همه نگاه‌ها به فیفا است تا به نامه ایران پاسخ بدهد. پاسخی مثبت برای اینکه تیم ایران بتواند در رقابت‌ها شرکت و شانس خود را برای رسیدن به المپیک 2020 توکیو آزمایش کند.

نظر شما