شناسهٔ خبر: 31304659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار حوزه

اکونومیست به نسل اسلامی غرب اعتراف کرد/ شیعیان ،کشمیر را برای ولیعهد آشوب کردند/ علمای بحرین برای ورشویی ها بیانیه نوشتند/ الازهر و واتیکان سند راهبردی امضا کردند

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

اکونومیست به نسل اسلامی غرب اعتراف کرد

زیست و حیات مسلمانان در کشورهای غربی موضوعی است که رسانه‌ها در غرب توجه فراوانی به آن دارند و کارشناسان پرشماری روی این موضوع کار می‌کنند. نیکولاس پلهام یکی از این دست کارشناسانی است که با اعتقاد بر این‌که «مسلمانان در سه نسل اخیر در غرب حضور قابل‌توجهی داشته‌اند» این پیشرفت را مدیون و مرهون نزدیک‌تر شدن مسلمانان ساکن در کشورهای غربی به آداب و قوانین کشورهای میزبان‌شان می‌داند. این نویسنده در گزارش‌های متعددی به این موضوع پرداخته؛ که یکی از آخرین نمونه‌های این گزارش‌ها به‌عنوان «گزارش ویژه اکونومیست» در روزهای اخیر منتشر شده است.    در حال حاضر در اروپا ۲۶ میلیون نفر مسلمان سکونت دارند اگر مسلمین ساکن در روسیه و ترکیه را فاکتور گرفته و به‌شمار نیاوریم، می‌توان گفت که در حال حاضر در اروپا ۲۶ میلیون نفر مسلمان سکونت دارند. جمعیتی جوان‌تر از میانگین نرمال سنی اروپا؛ که حدود پنج درصد جمعیت قاره سبز را می‌شود. نکته جالب این‌که در بسیاری از شهرهای اروپا نام محمد تبدیل به محبوب‌ترین نام پسرانه برای نوزادان شده است.

 

شیعیان ،کشمیر را برای ولیعهد آشوب کردند

صدها نفر در کشمیر علیه سفر ولیعهد عربستان سعودی به هند تظاهرات کردند.مردم کشمیر در خیابان های کارگیل در لداخ ایالت جامو و کشمیرعلیه سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تظاهرات کردند.محمد بن سلمان در راستای تقویت رابطه عربستان با متحدان آسیایی، پس از سفر 2 روزه به پاکستان، سه شنبه شب وارد هند شد.وی قرار است با نارندرا مودی نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کند.بر اساس گزارش وزارت خارجه هند، در دیدار امروز بن سلمان و مودی، درباره تجارت، سرمایه گذاری، دفاع و امنیت،مبارزه با تروریسم و انرژی های تجدیدپذیر، گفت وگو می شود.علاوه بر این، انتظار می رود 2 طرف درباره سرمایه گذاری شرکت نفتی آرامکوی عربستان در پالایشگاه های هند، از جمله پروژه متوقف شده ساخت تاسیسات 44 میلیارد دلاری در ساحل غربی هند گفت وگو کنند.

 

علمای بحرین برای ورشویی ها بیانیه نوشتند

علمای بحرین با صدور بیانیه ای نسبت به برگزاری نشست ورشو و روند سازش با رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.در متن بیانیه آمده است:در نشست ورشو شکست خوردید همانطوری که در دیگر توطئه هایتان پیش از این شکست خورده اید، همچنان که در سیاست هایی که در کشورهایتان دارید شکست خورده اید، از ملت هایتان، هویت‌تان و امت‌تان فاصله گرفته اید تا جایی که از سوی ملت هایتان لعنت شده و تبدیل به عروسکی در دست دشمنانتان شده اید.بزرگترین خیانت، خیانت به امت و متحد شدن با دشمنان کافر، اشغالگران سرزمین های مسلمانان، قاتلان کودکان و زنان و هتاکان به مقدسات ما است. ملت بحرین میلیون ها بار از خائنان در این کشور و از آلت دست بودن برای رژیم صهیونیستی که دشمن خدا و اسلام است اعلام برائت کرده است. اصرار رژیم گستاخ بحرین برای مخالفت با کل ملت و سرپیچی از اراده آن و دوری جستن از هویت ملت و سازش با دشمن ملت و امت بیانگر این است که بحرین نیازمند تغییر ریشه ای است تا هویت اسلامی-عربی آن را حفظ نماید و این ممکن نیست مگر اینکه ملت آزاده بحرین تبدیل به تصمیم گیرندگان این کشور شود.

 

الازهر و واتیکان سند راهبردی امضا کردند

الازهر مصر و واتیکان با امضای عهدنامه برادری انسانی، مهمترین سند راهبردی جهان اسلام و مسیحیت را با هدف تقریب ادیان عملیاتی کردند. پایتخت امارات و در حضور بیش از 700 عالم از ادیان آسمانی، سند راهبردی «برادری انسانی» میان الازهر مصر و واتیکان امضا شد تا این سند راهبردی به عنوان نقشه راه برای مقابله با مشکلات جامعه جهانی در اختیار مسؤولان و تصمیم‌ سازان جامعه قرار بگیرد.بخشی از متن این عهدنامه به قرار زیر است. به اندیشمندان، فیلسوفان، عالمان دین، هنرمندان، اصحاب رسانه، نواندیشان و نوآوران در تمامی جهان می‌گوییم که بر نهادینه سازی و اهمیت ارزش‌های اخلاقی مانند عدالت، خیرخواهی، برادری انسانی، زیست مشترک، صلح و دوستی به مثابه راه نجات همگان تاکید و برای گسترش اخلاق در میان مردم تلاش کنند.این بیانیه با تامّل دقیق و بررسی عمیق در واقعیت جهان امروز، شناخت و سنجش موفقیت‌ها و نیز بحران‌ها و ناکامی‌های عصر کنونی صادر شده است تا با اعتقاد جازم اعلام کند که مهمترین دلیل بحران امروز جهان نبود وجدان بشری، انحطاط ارزش‌های دینی و رشد فلسفه‌های مادی‌گرایانه باز می‌گردد؛ فلسفه‌هایی که اصول مادی‌گرایانه دنیایی را به جای مبانی والای ارزش‌ها به بشریّت معرّفی می‌کند.در این میان، سکوت جامعه جهانی در برابر بحران‌های فاجعه آمیزی که سبب شده تا میلیون‌ها کودک از گرسنگی جان خود را از دست داده و بدن‌هایشان از شدت فقر و گرسنگی بسان مجسمه‌های استخوانی شود، امری محکوم و غیرقابل قبول است.به صراحت اعلام می‌کنیم که ادیان آسمانی هیچگاه عامل جنگ افروزی، تحریک کننده عواطف و احساسات خشونت آمیز، مشوّق کشتار و خونریزی نبوده و نخواهند بود. این جنایات نتیجه انحراف از آموزه‌های دین و برخاسته از استفاده ابزاری و سیاسی از تعالیم ادیان و نیز تاویل‌گرایی نصوص دینی از سوی برخی از عالم نمایان دینی هستند که در برهه‌ای از تاریخ و به خاطر تحقق اهداف سیاسی، اقتصادی و دنیایی خود، دین را دستاویز تاویل و تفسیر گزینشی قرار دادند.

 

عیسی قاسم در حرم امام راحل قدم گذاشت

عضو بحرینی شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و رهبر نهضت اسلامی بحرین با حضور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، به امام خمینی(ره) ادای احترام کرد.آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی شیعیان بحرین و عضو بحرینی شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با حضور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، به امام خمینی(ره) ادای احترام کرد.شیخ عیسی قاسم که بیش از دو سال در محاصره نظامی رژیم آل خلیفه بود، تیرماه امسال و پس از گذشت 14 ماه از حبس خانگی و وخامت حال، سرانجام برای درمان بیماری‌ به لندن منتقل شد.

 

داد محرومان بر زبان آیت الله جاری شد

آیت الله العظمی مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به در پیش بودن تعطیلات سال جدید، توصیه هایی خطاب به مسؤولان و مردم ارائه کردند.ایشان بر لزوم حل مشکلات اقتصادی مردم و برنامه ریزی دقیق مسؤولان جهت تامین مایحتاج اولیه مردم در آستانه سال جدید تاکید کردند و گفتند: با توجه به مشکلات عظیمی که وجود دارد، مردم بویژه اقشار محروم و کم درآمد تحت فشار مضاعف هستند.معظم له با تاکید بر این که باید تشریفات را کم کرد و به جای آن به خانواده های ضعیف رسید، اظهار داشتند: در ایام عید برای سفرهای خارجی خرج بسیاری می شود، در شرایطی که کشور در مضیقه مالی است و خانواده های ضعیف هم زیاد هستند، توصیه می شود که از این هزینه ها و خرج ها کم و به فقرا و خانواده های کم درآمد رسیدگی شود.این مرجع عالیقدر در ادامه گفتند: خود مسؤولان نیز باید عملا نشان دهند که تشریفات را کم کرده و به نوبه خود به جای آن به محرومان کمک می کنند. در مورد سفرهای خارجی در ایام عید، نمی گویم جلوی آن گرفته شود، بلکه عرض می کنم خود افراد باید فکر کنند که در این شرایط این سفرها هیچ ضرورتی ندارد و اموال مملکت را به خارج از کشور بردن و در آنجا صرف کردن افتخار نیست. به جای آن سفرهای داخلی داشته باشند که بحمدالله مملکت ما جاهای دیدنی فراوان دارد. وجدان انسانی و ایمان به مبانی اسلام وظایف سنگینی در این شرایط برای ما تعیین کرده است.ایشان بر لزوم فرهنگ سازی رسانه ها بویژه رسانه ملی برای تحقق این مساله مهم در ایام تعطیلات عید نوروز تاکید و تصریح کردند: رسانه ملی از هم اکنون برای ترویج ساده زیستی در این ایام برنامه ریزی کند.آیت الله مکارم شیرازی یادآور شدند: امیدواریم بتوانیم دل های محرومان را در آستانه سال نو بدست آوریم.

 

قم برای موج مبّشران مسیحیت سد بست

با گسترش فعالیت‌های فرقه‌ای مسیحی تبشیری در جهان به خصوص در شبه قاره کره و با توجه به مهجوریت تعالیم اسلام و اهل بیت(ع) در این منطقه و نیز مواجهه علمی با هجمه‌های گوناگون و دامنه‌دارفرهنگی صهیونیسم مسیحی و یهودی، مرکزی به صورت تخصصی شکل گرفته است که ضمن آموزش زبان و فرهنگ مردمان آن منطقه، راه‌های ترویج اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) به علاقه‌مندان بیان می‌کند.در واقع تربیت مبشرین کره‌ای به شکل وسیع و حضور آشکار و نهان آن‌ها در کشورهای اسلامی بالاخص در خاورمیانه نشان از برنامه مدون صهیونیست‌ها دارد. بنابراین مدرسه اسلامی زبان و فرهنگ کره در راستای فعالیت‌های خود تلاش می‌کند که با این هجمه فرهنگی مقابله کند و با تربیت نیروی انسانی و ابزارهای و روش‌های مورد نیاز برای تبلیغ اسلام در کره را این خلاء را پر کند.مدرسه اسلامی آموزش زبان و فرهنگ کره‌ای که به همت حجت‌ الاسلام «مهدی منصوی‌خواه» از دانش‌آموختگان حوزه‌ علمیه قم و از کارشناس عرفان‌های نوظهور به ویژه کابالا در سال ۹۵ تأسیس شده و تا کنون بیش از ۱۰ دوره مختلف زبان کره را با حضور جوانان، دانشجویان و طلاب برگزار کرده است که حاصل آن تربیت ۱۰۰ متخصص آشنا به زبان کره است.جریان تبلیغ و تبشیر مسیحیت بدون در نظر گرفتن اختلافات فرق و مذاهب مسیحی با ‏تشکیل اردوگاه صلیبی در سطح جهان با تمام امکانات اقدام به جذب مسلمانان و پیروان ‏دیگر ادیان می‌کنند.این جریان در قالب تشکل‌های فرقه‌ای از جمله کلیساهای خانگی(کلیسای محرمانه) ‏محافل محرمانه و فرقه‌های صلیبی با ارتباط‌گیری مستقیم با سرشاخه ها که معمولا در ‏تهران و بعضاً کشورهای خارجی و اخذ کمک مالی و ... در سطح تقریباً گسترده اقدام تبلیغی ‏می‌‌کنند و متأسفانه موفق به جذب تعدادی از مسلمانان شده‌اند.لازم به ذکر است که ‏اقلیت مذهبی پروتستان و منشعب آن جیززانلی یکی از مهمترین دغدغه‌های کارشناسان ‏حوزه فرهنگ در حوزه اقلیت‌های دینی است. این اقلیت مذهبی با وابستگی به خارج از کشور و هدایت مستقیم از سوی جریان ‏پروستانتیزم بین‌الملل، سیاست‌های تبلیغ و تبشیر آنان را پیگیری می نمایند از معضلات جدی ‏حال و آینده حوزه فرهنگ خواهد بود.

 

آیت الله العظمی سبحانی برای "الفائق" نظر نوشت

آیت الله سبحانی در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم، اظهار داشتند: کتابی به نام «الفائق» در قم نوشته شده که مطالب ارزنده ای دارد و بنده فقط به یک نقطه آن انتقاد کرده ام؛ وگرنه کتاب خوبی است.این استاد برجسته حوزه به اشکال این کتاب اشاره و خاطرنشان کردند: در این کتاب آمده است که اگر بنای عقلا در زمان ما پیدا شد، کافی است؛ اما ما بیان کردیم که کافی نیست و باید بر کتاب و سنت عرضه شود.

 

نرخ جمعیت مرجع تقلید را هم نگران کرد

مرجع تقلید شیعیان فرمودند در تجهیز خود و مقابله با دشمن باید به آیات قران کریم توجه کنید که بر اساس بخشی از این آیات هرچه که در توان دارید برای تقویت نظامی کشور به کار ببرید و در این جهت از هیچ تلاشی دریغ نورزید.مرجع تقلید شیعیان در ادامه به موضوع تک فرزندی اشاره کرد و آن را فرهنگ غلطی دانست و افزود: کاهش نرخ جمعیت در کشور خطرناک است و باید در نیروهای مسلح برای مقابله با فرهنگ تک فرزندی تلاش شود تا همیشه نسل کشورمان نسل جوان باشد چرا که جمعیت جوان یکی از ابزارهای قدرت کشورها است.رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور هم در این دیدار به ارائه گزارشی از فعالیت های این ستاد پرداخت و با بیان اینکه دشمن از انقلاب اسلامی ضربه خورده است اظهار کرد: با تقویت کشور و بازدارندگی، تهدیدها نسبت به ایران کاهش یافته اما تهدیدات امنیتی و جاسوسی شدت گرفته است.او با اشاره به حادثه تروریستی در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: یک عامل انتحاری با خودروی بمب گذاری شده، خودش را در کنار اتوبوس حامل پاسداران منفجر کرد، با دولت پاکستان مذاکره کردیم تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.سرلشکر باقری با بیان اینکه کمک به سازندگی کشور از جمله وظایف نیروهای مسلح است افزود: نیروهای مسلح آمادگی دارند که در زمینه ساخت ابزار پیشرفته صنعت خودروسازی و صنعت نفت کمک کند.

 

مراقبت‌های معنوی آلمان را فراگرفت

کتاب «مراقبت‌های معنوی در اسلام» نوشته «جمیل شاهینوز» در سال ۲۰۱۹ در آلمان منتشر شده است.رایزنی فرهنگی ایران در آلمان با معرفی این کتاب آورده است: جمیل شاهینوز (به آلمانی Cemil Şahinöz) این کتاب را به زبان آلمانی و در ۲۶۰ صفحه نگاشته است.جمیل شاهینوز در ابتدای کتاب «مراقبت‌های معنوی در اسلام» مبنای علمی مفهوم مراقبت‌های معنوی در دین اسلام را توضیح داده و تمرکز نویسنده در این اثر بر الهیات اسلامی و تاریخ مراقبت‌های معنوی در جوامع اسلامی است.این نویسنده در ادامه با روحانیون و کارشناسان حوزه مراقبت‌های معنوی در اسلام گفت‌و‌گو کرده و همچنین مفهوم مراقبت معنوی  اسلامی در سایر کشورها را مورد بررسی قرار داده است.

 

مالزی "یک مسجد یک پلیس" را اجرایی کرد

پلیس ایالت سباح مالزی با مشارکت سازمان امور دینی اسلامی این ایالت، طرح استقرار نیروی پلیس در ۶۶۴ مسجد در این ایالت را آغاز کردند.این پروژه که « یک مسجد یک پلیس» نام دارد، با هدف نزدیک‌تر شدن ارتباط بین نیروی پلیس و گردانندگان مساجد در این منطقه از روز گذشته رسما به اجرا درآمد.«عیدی موکتار» وزیر دادگستری مالزی که در حاشیه یک مراسم قرآنی این پروژه را افتتاح کرد گفت: افزایش امنیت و کاهش جرایم در محیط پیرامون مساجد و ایجاد رابطه نزدیکتر بین مردم با پلیس، ضروری است. وی افزود در حال حاضر ۱۰۰۹ مسجد در این ایالت وجود دارد و امیدواریم تعداد مساجد را در این طرح افزایش دهیم.معاون پلیس این ایالت هم گفت: پلیس قصد دارد رابطه خود را با مردم نزدیک‌تر کند. وی افزود: پلیس مستقر در مساجد، مردم را راهنمایی خواهد کرد و به عنوان رابط مردم با ادارات پلیس عمل می‌کند. ایالت سباح در شمال مالزی قرار دارد و ۶۵ درصد از جمعیت ۳,۵ میلیون نفری آن، مسلمان هستند.

 

قم بر سکوی نخست کشوری ایستاد

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری قم گفت: استان قم در صیانت از حقوق مردم رتبه سوم و در سلامت اداری رتبه نخست را داراست.عطاء الله قاسمی اظهار کرد: در قرآن و روایات توصیه هایی به رعایت حقوق همدیگر شده است و در بسیاری موارد که حقوق ملت آورده شده در کنار آن حقوق دولت ها مطرح شده است.او با توجه به تأکیدات رهبری مبنی بر رعایت حقوق شهروندی افزود: در دولت تدبیر و امید منشور شهروندی تدوین و حقوق شهروندی در نظام اداری تصویب گردید و میز خدمت اداری راه اندازی شد تا خدمات رسانی و حرمت و کرامت شهروندان حفظ شود.مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری قم با بیان اینکه۱۱ تیم سه نفره برای ارزیابی دستگاه ها در نظر گرفته شده است گفت: وضعیت دستگاه های ادارات استان از نظر حقوق شهروندی و عفاف و حجاب خوب و دارای رتبه بالایی است.قاسمی ابراز کرد: استان قم در صیانت از حقوق مردم رتبه سوم، در سلامت اداری رتبه نخست و در میز خدمت چهارم را دارد  و طبق ارزیابی ها در حوزه حقوق شهروندی استانداری و فرمانداری قم رتبه اول را به دست کسب نموده اند.

 

بازداشت رئیس مجلس علمای شیعیان بحرین تمدید شد

دادگاه بحرین مدت بازداشت «سید مجید المشعل» رئیس مجلس علمای شیعیان را برای تحقیقات به مدت ۲ هفته دیگر تمدید کرد.سید مجید المشعل دو هفته پیش پس از سپری کردن ۲ سال و نیم حبس به اتهام حمایت از شیخ عیسی قاسم از زندان آزاد شد، اما تنها دو روز بعد از آزادی در پی استقبال شدید مردمی از وی، به دلیل رفتن به منطقه الدراز محل سکونت آیت الله عیسی قاسم و سخنانش پس از آزادی احضار و بازداشت شد.

 

کانادا در عزای حضرت ام البنین سیاه پوش شد

مرکز امام حسین(ع) شهر ادمونتون استان «آلبرتا»ی کانادا اعلام کرد: این مراسم جمعه(سوم اسفندماه) برگزار خواهد شد و با برنامه‌های گوناگونی همراه است.مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین(س) از ساعت ۱۹ به وقت محلی در ادمونتون آغاز می‌شود و تلاوت قرآن، سخنرانی و روضه‌خوانی از برنامه‌های آن اعلام شده است.فاطمه بنت حِزام مشهور به اُمّ‌البَنین، از همسران امام علی(ع) و از شخصیت‌های محترم نزد شیعیان است. او مادر حضرت عباس، عبدالله، جعفر و عثمان است که هر چهار تن در روز عاشورا به شهادت رسیدند. از آنجا که او مادر چهار پسر بود، به‌ ام‌البنین مشهور شد.معروف است که حضرت ام البنین(س) در ۱۳ جمادی‌الثانی سال ۶۴ قمری از دنیا رفته و پیکر او در بقیع دفن شده است. برخی نیز وفات او را در ۱۸ جمادی الثانی سال ۶۴ قمری دانسته‌اند.در تقویم خورشیدی ایران، امروز (۳۰ بهمن ماه) برابر با ۱۳ جمادی الثانی، سالروز وفات ام البنین بوده و این مناسبت، روز تکریم مادران و همسران شهدا نامیده شده است.

 

اتریش علیه ائمه مساجد اقامه دعوی کرد

در چارچوب اقدامات کشور اتریش به منظور ممانعت از تأمین مالی انجمن‌های اسلامی، قانون ممنوعیت دریافت کمکهای مالی خارجی از سوی ائمه مساجد در این کشور اجرایی کرد.براساس این گزارش، این اقدامات از سوی مقامات اتریش با هدف ممانعت از تأمین مالی بسیاری از اتحادیه‌های اسلامی و مساجد ترکیه در این کشور انجام می‌شود.از سال ۲۰۱۵ میلادی قانون خاصی در اتریش هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی برای مؤسسات دینی را ممنوع کرد و مؤسساتی که بر اساس قانون به رسمیت شناخته شده‌اند، موظف شدند، از منابع مالی داخلی استفاده کنند.پیش از این نیز، سباستین کورتس، صدراعظم اتریش سال گذشته میلادی در یک نشست مطبوعاتی در وین اعلام کرده بود که این کشور هفت مسجد متعلق به مسلمانان ترکیه را به دلیل نقض قوانین تعطیل و حدود ۶۰ امام جماعت این مساجد را اخراج می‌کند.

 

الازهر مورد سوء قصد انتحاری قرار گرفت

منابع خبری از وقوع یک حمله انتحاری در مجاورت مسجد الازهر در مرکز شهر قاهره مصر خبر دادند.خبرگزاری رویترز گزارش داده یک عامل انتحاری که تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار داشت خودش را در مجاورت مسجد «الازهر» منفجر کرد.وزارت کشور مصر خبر داد که در این انفجار دو نفر از نیروهای امنیتی کشته شده و 3 نفر دیگر نیز مجروح شدند.مصر روز شنبه هم صحنه یک حمله تروریستی بود. سخنگوی نیروهای مسلح مصر شنبه اعلام کرد که عناصر تروریستی با حمله به یک ایست امنیتی در شمال سیناء، یک افسر را کشته و ۱۴ نفر دیگر را زخمی کردند.نیروهای ارتش و پلیس مصر از سال ۲۰۱۸ اجرای «عملیات فراگیر سیناء ۲۰۱۸» برای نابودی تروریسم و پاکسازی شبه‌جزیره سیناء و تأمین امنیت مرزهای غربی و جنوبی مصر را آغاز کرده‌اند.مصر طی چند سال اخیر با حملات گروه‌های تروریستی از جمله در قاهره و شمال شبه‌جزیره سیناء مواجه است و تا کنون شمار زیادی از نیروهای ارتش و پلیس مصر در این حملات کشته یا زخمی شده‌اند.پارلمان مصر ژوئن گذشته نیز با تمدید وضعیت فوق‌العاده در کشور به مدت سه ماه دیگر موافقت کرد.

 

آمریکایی ها مدرسه علوم‌دینی را به آتش کشیدند

منابع محلی در استان کاپیسا امروز اعلام کردند:نیروهای ویژه آمریکایی مدرسه علوم دینی «حمیدالمدارس» در استان کاپیسا به آتش کشیدند که بر اثر آن ده‌ها جلد قرآن و سایر کتاب‌های دینی نیز سوخته است.این نیروها همچنین به بازارچه همجوار این مدرسه نیز حمله کردند و دو منزل مسکونی را با استفاده از مواد منفجره تخریب کردند.گفتنی است مولوی «میاگل جان آغا» عالم دینی برجسته افغان مدیریت این مدرسه را برعهده دارد.هنوز مقامات محلی استان کاپیسا در این زمینه واکنش نشان نداده اند.

 

ابتکار برای قرآن کمپین زد

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: قبل از انقلاب ۳۸ درصد دختران ایران بازمانده از تحصیل بودند، اما اکنون ۳ درصد دختران از تحصیل بازمانده‌اند که البته این سه درصد هم زیاد است و نباید حتی یک کودک بازمانده از تحصیل در کشور داشته باشیم. تحولات زنان ما در حوزه آموزش عالی نیز خوب بوده، به نحوی که اکنون به جز رشته‌های مهندسی، در سایر رشته‌ها تعداد دختران دانشجو بیشتر است. ۲۸ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز بانوان هستند، اما در حوزه مدیریت بانوان در وزارت علوم ضعف داریم که باید مرتفع شود.ابتکار اعلام کرد: اکنون در زمینه رشد شاخص‌های توسعه انسانی به مرز کشورهای توسعه‌یافته رسیده‌ایم، اما عقب‌ماندگی‌هایی نیز داریم که باید جبران شود. بخش مهمی از تحولات جامعه ما ریشه در فرهنگ قرآنی و الگوگیری از شخصیت‌هایی مثل حضرت فاطمه(س) دارد. بعد از انقلاب، محدودیت‌ها در حوزه تحصیل، دسترسی به مراکز بهداشتی و ورزش برای زنان برداشته شد و گرچه عده‌ای فکر می‌کردند پس از انقلاب، زنان از صحنه‌های ورزشی کاملاً دور خواهندشد، اما بانوان با پوشش مناسب حضور فعال و موفقی در حوزه ورزش دارند. ابتکار خواستار پیگیری بخشنامه قرائت قرآن به همراه معنی در همه برنامه‌های اجرایی شد و گفت: زیبنده نیست در جلسات، قرآن بدون معنی خوانده شود و می‌توانیم کمپینی راه‌اندازی کنیم که طی آن در هر مراسمی قرآن با معنی قرائت شود.

 

حوزه علمیه با محیط زیست به تفاهم رسید

حجت الاسلام والمسلمین علی میناپور از انعقاد تفاهم نامه همکاری حوزه علمیه لرستان با اداره کل محیط زیست این استان خبر داد و با اشاره به اینکه مبلغان و طلاب نقش بسزایی در فرهنگ سازی حفاظت و صیانت از عرصه های طبیعی و جنگلی دارند، گفت: مبلغان با تبلیغ مستمر خود در محافل گوناگون آموزه های اسلامی برای صیانت از عرصه های زیست محیطی در بین مردم را تبیین و تشریح می کنند .وی با بیان اینکه با فرا رسیدن فصل بهار و افزایش سفرهای مردمی به دامان طبیعت، صیانت از عرصه های زیست محیطی و جنگلی ضروری است، بیان داشت: در این خصوص مبلغان اصول و راهکارهای حفاظت از این مواهب خدادادی را در بین مردم تبلیغ و تبیین می کنند .مدیر حوزه علمیه استان لرستان با بیان اینکه مبلغان با عنوان سفیران انفال فعالیت تبلیغی خود را برای صیانت از عرصه های طبیعی و زیست محیطی انجام می دهند، خاطر نشان کرد: سفیران انفال علاوه بر صیانت از عرصه های طبیعی و زیست محیطی مصرف بهینه آب و فواید بهینه این نعمت الهی و همچنین جلوگبری از صید و شکار بی رویه را هم برای مردم بیان می کنند .حجت الاسلام والمسلمین میناپور همچنین ازانعقاد تفاهم همکاری حوزه علمیه لرستان با پردیس دانشگاه علامه طباطبایی فرهنگیان این استان خبر داد و گفت: حوزه علمیه استان لرستان آماده اعزام اساتید حوزه برای تدریس آموزه های اخلاقی و تربیتی به دانشگاه فرهنگیان است .

 

هاروارد ضداسلام هراسی قلم زد

زینب مرچنت، یک مسلمانان آمریکایی فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد، از اهالی فلوریدا می باشد که یک وبسایت تفسیر سیاسی را در این کشور اداره می کند. این دختر مسلمان که با برخوردهای اسلام هراسی زیادی در ایالات متحده روبرو شده تصمیم می گیرد کتابی در این رابطه با عنوان «مسلمان بودن» منتشر کند که قرار است در ماه مارس در میسی ساگای کانادا منتشر شود.هدف این کتاب افتخار به مسلمان بودن و اینک چگونه می توان با اسلام هراسی در آمریکا مبارزه کرد اعلام شده است. نویسنده در این کتاب همچنین به بسیاری از مشارکت های جامعه اسلامی در تمدن و علم، نوآوری و پیشرفت های آموزشی اشاره دارد.زینب مرچنت در کتاب جدیدش به تجربیات شخصی که از رو دررویی با اسلام هراسی در آمریکایی شمالی داشته می پردازد، و خاطراتی که از رفتار غیرانسانی ماموران فرودگاه و افسران مرزی داشته را به تصویر درآورده است.نویسنده این کتاب که فارغ التحصیل رشته روزنامه نگاری و امنیت بین المللی از دانشگاه برجسته هاروارد و برنده جایزه نویسندگی و خبرنگاری می باشد، گفته که همیشه در فرودگاه های آمریکا با برخورد تبعیض آمیز ماموران امنیتی آنجا روبرو بوده و علت آن نیز مسلمان بودن و محجبه بودنش است.لازم به ذکر است در آگوست 2018 اتحادیه آزادی های مدنی آمریکایی به نمایندگی از این بانوی مسلمان شکایت رسمی علیه سازمان ماموران امنیتی فرودگاه های آمریکا به سازمان امنیت این کشور داده و خواستار پاسخ گویی و حل مشکل وی در فرودگاه ها شد. این درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با فرمان اجرایی منع ورود مسلمانان به آمریکا از 7 کشور مختلف مسلمان نشین در واقع علت اصلی این رفتار تبعیض آمیز علیه مسلمانان و زنان محجبه در ایالات متحده می باشد.

نظر شما