شناسهٔ خبر: 31304392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رانندگي در حاملگي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
رانندگي در دوران حاملگي
اين روزها اگر تعداد رانندگان خانم بيشتر از آقايان نباشد، کمتر هم نيست. بيشتر خانم ‌ها ترجيح مي ‌دهند ماشين شخصي داشته باشند و حتي در دوران بارداري هم خودشان رانندگي کنند؛ اما اين کار بر خلاف نظر پزشکاني است که اعتقاد دارند خانم‌ها بايد در دوران بارداري، دور رانندگي را مخصوصا در سه ماهه سوم حاملگي خط بکشند.
در هر صورت، اگر شرايط زندگي‌تان به نحوي است که مجبوريد خودتان در زمان بارداري رانندگي کنيد، بد نيست با مرور اين متن سعي کنيد رانندگي را براي خودتان و جنين‌تان کم‌ خطرتر کنيد.
کمربند ايمني را حتما ببنديد
يک خانم باردار به هيچ عنوان نبايد از بستن کمربند ايمني به بهانه بزرگ بودن شکم يا فشار آمدن به جنين خودداري کند. شما چه راننده باشيد و چه روي صندلي کنار راننده نشسته باشيد، بايد براي محافظت از جان خود و فرزندتان هنگام ترمزهاي ناگهاني و حتي تصادف‌ها، کمربند ايمني‌تان را ببنديد.
همچنين استفاده از کمربند ايمني سبب مي‌شود که يک فاصله معقول بين شکم مادر باردار و فرمان ماشين به وجود آيد و وقتي کمربند بسته باشد، ديگر راننده نمي‌تواند بيش از اندازه بدن‌اش را به سمت جلو متمايل کند و باعث شود که فرمان بيش از حد به شکم‌اش فشار بياورد.
راستي، حواس‌تان باشد که در طول مدت بارداري شما فقط مسوول حفظ سلامت خودتان نيستيد، بنابراين براي حفظ سلامت خود و جنين‌تان، حتي اگر روي صندلي‌ عقب ماشين هم نشسته ايد، از بستن کمربند ايمني غافل نشويد.
بهترين حالت بستن کمربند ايمني براي يک خانم باردار اين است که بخش پاييني کمربند را زير شکم و روي استخوان‌هاي لگن و بخش بالايي آن را هم بين سينه‌هايش قرار دهد و از بستن بخش پاييني رو و بالاي شکم و بخش بالايي روي گردن و زير بازوها خودداري کند. اگر هم احساس کرديد که بخش پاييني کمربند اذيت‌تان مي‌کند، يک بالشتک نازک پنبه‌اي تهيه کنيد و آن را بين کمربند و بدن‌تان قرار دهيد.
استفاده از کيسه هوا هم ضروري است
يکي از خطاهاي رايج در دوران بارداري،‌ از کار انداختن سيستم خودکار باز شدن کيسه هوا هنگام تصادفات رانندگي است. اما بهتر است بدانيد که استفاده از کيسه هوا هم به اندازه کمربند ايمني ضروري و مهم است. فقط کافي است که در استفاده از آن يک نکته کوچک را رعايت کنيد.
در دوران بارداري چه خودتان رانندگي کنيد و چه در صندلي کنار راننده بنشينيد، بهتر است صندلي‌تان را جوري تنظيم کنيد که بيشترين فاصله را نسبت به داشبورد داشته باشيد، اين طوري هنگام تصادف و ضربه‌هاي ناگهاني وقتي کيسه هوا باز مي‌شود، باعث حفاظت از سلامت شما و فرزندتان مي‌گردد، نه فشار آمدن به جنين و به دردسر افتادن شما.
در ماه‌هاي آخر بارداري رانندگي نکنيد
حتي اگر شما هيچ مشکل خاصي هم در طول دوران بارداري نداشتيد، بهتر است از رانندگي کردن در سه ماهه آخر بارداري خودداري کنيد. احساس خستگي و خواب‌آلودگي در ماه‌هاي آخر بارداري به خاطر افزايش دماي بدن يکي از دلايل توصيه به عدم رانندگي در اين ماه‌ها است. يکي ديگر از دلايلي که سبب مي‌شود پزشکان، رانندگي را در سه ماهه سوم بارداري ممنوع کنند اين است که قرار گرفتن پاها در يک حالت خاص سبب گرفتگي عضلاني و ورم کردن آنها مي‌شود. بنابراين ممکن است شما ساعت‌ها در ترافيک بمانيد و پاهاي‌تان با ثابت ماندن دچار گرفتگي شوند و در نتيجه به راحتي نتوانيد در مواقع ضروري از کلاچ و ترمز استفاده کنيد و به دردسر بيفتيد.
اگر مي‌خواهيد در دوران بارداري رانندگي کنيد ...
اگر به هر دليلي مجبور به رانندگي در دوران بارداري هستيد، اين نکات را رعايت کنيد:
* شب‌ها رانندگي نکنيد.
* وقتي پشت چراغ قرمز يا در ترافيک گير کرديد، پاها و زانوهايتان را تکان دهيد و بچرخانيد.
* اگر مسيرتان طولاني است، هر نيم ساعت يک بار ماشين را نگه داريد، پياده شويد و 5 دقيقه راه برويد و حرکات کششي انجام دهيد.
* از صحبت کردن با تلفن همراه حتي با هندزفري و سر و کله زدن با راديوپخش حين رانندگي خودداري کنيد.
* اگر فرزند ديگري داريد و او هنگام رانندگي شما، در حال غرغر کردن ست، يا سر به سرش نگذاريد يا کناري پارک کنيد و بعد از حل شدن مشکل‌تان به رانندگي ادامه دهيد.
* به هيچ عنوان در ده روز آخر بارداري رانندگي نکنيد.
* يبوست يکي از عوارض رانندگي‌هاي مداوم و هر روزه در دوران بارداري است. بنابراين هميشه يک بطري آب و چند ميوه ي آب‌دار در ماشين بگذاريد و حين رانندگي از خوردن‌ آنها غافل نمانيد.
* در طول دوران بارداري، از روز اول تا آخر، تنها و با ماشين شخصي‌تان به مسافرت نرويد.
* اگر مدام تهوع و سرگيجه داريد، رانندگي نکنيد.
* اگر کمردرد ناشي از بارداري داريد، دور رانندگي را خط بکشيد.
* هنگام رانندگي به سمت جلو متمايل نشويد و کاملا صاف به صندلي تکيه دهيد.
* صندلي‌تان را تا جايي که مي‌توانيد از فرمان ماشين دور کنيد.
* هميشه تلفن همراه‌تان کنارتان باشد تا بتوانيد در مواقع ضروري از افراد خانواده يا اورژانس کمک بگيريد.
* اگر قرار است به روش سزارين زايمان کنيد، يک هفته قبل از زايمان رانندگي نکنيد.
* براي جلوگيري از کمردرد، يک بالشتک کوچک پنبه‌اي پشت کمرتان قرار دهيد.
* اگر سابقه سقط جنين داريد، به هيچ عنوان رانندگي نکنيد.
* اگر از هر نوع مشکلي در دوران بارداري رنج مي‌بريد، بهتر است قبل از اقدام به رانندگي با پزشک خود مشورت کنيد.
* سعي کنيد کارت خون و کارت ويزيت پزشک‌تان را هميشه همراه داشته باشيد تا اگر اتفاقي افتاد، ديگران بتوانند بهتر به شما کمک کنند.
* اگر تصادف کرديد، حتما به پزشک مراجعه کنيد، زيرا ممکن است در اثر تکان‌هاي شديد حين تصادف، جفت از رحم جدا شده باشد و شما مجبور به زايمان زودرس شويد.


نظر شما