شناسهٔ خبر: 31303622 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرمای هوا، وحوش خراسان شمالی را به حاشیه روستاها کشاند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سرمای هوا و کاهش طعمه، سبب افزایش حضور و پرسه وحوش گوشتخوار در حاشیه روستاهای این استان شده است.

صاحب‌خبر -

سید اصغر مطهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گزارش هایی از حضور پلنگ و پرسه گرگ در اطراف روستاهای استان در شهرستان های شیروان، بجنورد و اسفراین دریافت شده که سبب نگرانی ساکنان شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از خسارت های وحوش به دام دامداران به دست نرسیده است افزود: کمبود طعمه سبب شده تا وحوش برای یافتن غذا به مناطق مسکونی نزدیک شده و در حاشیه روستاها به دنبال تغذیه باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود در باره تغذیه دستی علفخواران گفت: در این زمینه با مشکل اعتباری روبه رو هستیم.
وی اظهار داشت: سالانه یک میلیارد ریال برای خرید علوفه مورد نیاز وحوش علفخوار هزینه می شود البته برای پاسخ به نیاز، این اعتبار باید دست کم دو برابر شود.
وی خاطرنشان کرد: اعتبار مزبور از منابع جاری این اداره کل برای خرید علوفه هزینه می شود.
مطهری گفت: وحوش پارک پردیسان در طول سال به صورت دستی تغذیه می شوند و سالانه یک میلیارد ریال در این زمینه هزینه می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: امید است با بارش های خوبی که رخ داده، امسال وضعیت مراتع بهبود یابد.
بر اساس این گزارش به علت خشکسالی، تابستان ها وحوش پارک ملی سالوک و ساریگل با کمبود علوفه در طبیعت مواجه و باید به صورت دستی تغذیه شوند و در زمستان ها هم وحوش در منطقه گلیل و قرخود به صورت دستی تغذیه می شوند.
تامین علوفه وحوش استان اعتبار اختصاصی ندارد و به ناچار از اعتبارات نیروهای طرحی محیط زیست در این خصوص هزینه می شود.
در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارند و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 228 گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.
برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعا با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7185/ 6042

نظر شما