شناسهٔ خبر: 31303609 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

یاران مهربان/ 181

مرور 7 روایت فقط با «یک‌بار برابر تیربار»

نویسنده مجموعه داستان «یک‌بار برابر تیربار»، هفت داستان کوتاه را با موضوعات متنوع روایت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، عبدالرزاق پورعاطف نویسنده جوانی است که در  مجموعه داستان «یک‌بار برابر تیربار» هفت داستان کوتاه را با موضوعات متنوع روایت کرده است؛کتابی که روی جلد خود عبارت «هفت داستان از هم گسسته» را نیز می‌بیند. پورعاطف در گفتگویی، مستقل‌بودن هر کدام از داستان‌ها را علت این نامگذاری دانسته بود. با این حال خواننده با خواندن این داستان‌ها  لحنی مشترک و البته دغدغه‌ها و مضامینی خاص را نیز در زیرمتن داستان حس می‌کند که مثل یک نخ تسبیح این هفت داستان کوتاه مستقل را به هم متصل کرده است.

یک‌بار برابر تیربار شامل دو داستان در حوزه دفاع مقدس‏، دو داستان درباره نماز، دو داستان با موضوع عاشورا و در نهایت یک داستان نیز با موضوع شهدای حله است. عناوین این داستان‌های کوتاه نیز به ترتیب عبارت‌اند از یک‌بار برابر تیربار، شاخ بازی، دست چپ قبر دوم،گم نشویم، مسجد را روی سرتان گذاشتید، حاء، و به سویم.

این نویسنده اهل جنوب اگر چه به خاطر شرایط سنی، دوران جنگ را به صورت مستقیم درک نکرده، اما در دو داستان  این مجموعه که مرتبط با دفاع مقدس است به خوبی توانسته فضای دوران دفاع مقدس را روی کاغذ بیاورد.کاری که در داستان‌های کوتاه دیگرش نیز به خوبی از پس آن برآمده و موفق به کسب چندین عنوان در جشنواره‌های مختلف داستان نویسی شده است. همان‌گونه که سایت کتاب نیستان در معرفی آثار وی آورده است: «پورعاطف در داستان‌های کوتاهش در این کتاب به دنبال تلفیقی از حماسه و رگه‌های روشن ولو کمرنگ از انسانیت در مقابل سیاه‌های ناشی از جنگ است. در داستان‌های او مرز میان دشمن و خودی، مرزی گاه چنان باریک است که وقتی هر دو در نقطه‌ای به نام مسلمانی به اشتراک می‌رسند دیگر نمی‌شود درباره خوبی و یا بدی هیچ کدام به اظهار نظر پرداخت و البته در چنین رویکردهایی است مخاطب را به جنگ با روان خودش وا می‌دارد».

پورعاطف در داستان‌های کتاب«یک‌بار برابر تیربار» با قلمی روان، موجز و در عین حال جذاب خواننده را در بطن ماجراهای به ظاهر ساده، اما واجد تعلیق و گره‌های پرتعداد قرار می‌دهد.استفاده از جملات کوتاه و پرهیز از فرم‌های پیچیده و بعضاً دریاب و دیرفهم داستان‌نویسی جدید باعث شده تا دایره مخاطبان این کتاب از سنین گوناگون و سطوح مختلف تحصیلی باشند.ضمن این که خوشخوان بودن و در عین حال کشش متن داستان‌ها آن را از برخی آثار مشابه که در جذب مخاطبان ناکام بوده‌اند مجزا می‌کند.

انتشارات کتاب نیستان مجموعه داستان «یک‌بار برابر تیربار» را با قیمت 11 هزار تومان و در 80 صفحه منتشر کرده است.

 انتهای پیام/4104/

نظر شما