شناسهٔ خبر: 31303157 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

همایش علمی بین‌المللی «تعاملات دانشگاهی و آموزش، محور توسعه پایدار ایران و افغانستان» برگزار شد

همایش علمی بین المللی تعاملات دانشگاهی و آموزش، محور توسعه پایدار ایران و افغانستان به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه سیستان و بلوچستان، این همایش با هدف ایجاد همگرایی و افزایش سطح تبادلات علمی و فرهنگی میان متخصصان دو کشور و یافتن راهکارهای مناسب جهت رسیدن به توسعه پایدار و از میان بردن موانع و چالش‌های موجود برگزار شد.
دکتر غلامرضا رضایی سرپرست دانشگاه سیستان و بلوچستان در این همایش در مورد نقش و جایگاه نخبگان دانشگاهی در توسعه و پیشرفت هر کشور ابراز داشت: تردیدی نیست که توسعه کشورها بیش از همه‌چیز مرهون تلاش گسترده دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و کوشش و خیزش نخبگان آن کشورهاست.
وی افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند در تمامی سطوح و مراحل توسعه یک جامعه پایدار از نظریه‌پردازی، تدوین استراتژی، طراحی برنامه‌های عملیاتی، ترسیم نقشه راه و اجرای برنامه‌ها صاحب نقش و نظر بوده و مشارکت نمایند.
دکتر رضایی تصریح کرد: تدوین نظریه‌های توسعه پایداری مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و ملی، ساختارهای مذهبی، قومی، شرایط اقلیمی و سرزمینی و دیگر عناصر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بخشی از برنامه توسعه است که انتظار می‌رود دانشگاه‌ها پررنگ‌ترین نقش را در آن ایفا نمایند.
وی با اشاره به تشابه‌های میان مردم دو کشور ایران و افغانستان گفت: از آنجائی که در بخش اعظمی از زیرساخت‌های علمی، فرهنگی و اقلیمی و قومی ملت‌های دوکشور ایران و افغانستان شباهت‌های زیادی دارند، در فاز تهیه نقشه راه نیز، دانشگاه‌های دو طرف می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند.
دکتر رضایی گفت: امیدواریم این اجلاس که به عنوان دومین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و افغانستان با عنوان تعاملات دانشگاهی و آموزش، محور توسعه پایدار ایران و افغانستان نام‌گذاری شده است، قرین خیر و برکت برای هر دو ملت بزرگ و سرافراز ایران و افغانستان و طلیعه درخشان همکاری‌های گسترده دانشگاهی میان دانشگاه‌های دو کشور باشد.
دکتر مریم خلیلی جهان تیغ دبیر این همایش نیز اظهار داشت: در آبان سال ۱۳۹۶ اولین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و افغانستان به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دانشگاه کابل برگزار شد، در آن نشست و در بیانیه پایانی مقرر شد تا دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان میزبان انتخاب و دبیرخانه مجمع نیز به مدت ۳ سال در این دانشگاه دایر شود.
وی در مورد تعداد مقالات برگزیده این همایش گفت: از میان مقالات رسیده در این همایش، ۳۰ مقاله پذیرفته و به چاپ رسیده‌است.
در این همایش که سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در زاهدان، رایزن فرهنگی ایران در افغانستان، روسا و استادان دانشگاه‌های سراسر افغانستان، استادان، معاونان و مدیران دانشگاه‌های کشور، استادان حوزه دارالعلوم زاهدان و سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی حضور داشتند، پژوهشگران ایرانی و افغانستانی در ۶ پنل به سخنرانی پرداختند.
ل.م ۵۴/

نظر شما