شناسهٔ خبر: 31302858 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نتانیاهو؛ برنده‌ای که بازنده شد

کنفرانس «صلح و امنیت خاورمیانه» طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (24 و 25 بهمن‌97) در شهر ورشوی لهستان با محوریت آمریکا و متحدان ضد ایرانی‌اش برگزار شد و به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از صبح نو، کنفرانس «صلح و امنیت خاورمیانه» طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (24 و 25 بهمن‌97) در شهر ورشوی لهستان با محوریت آمریکا و متحدان ضد ایرانی‌اش برگزار شد و به پایان رسید؛ کنفرانسی که به باور بسیاری از ناظران، به‌رغم همه تبلیغات، دستاوردی در راستای مقابله با ایران نداشت. وزیر خارجه لهستان تأکید کرده بود که تمرکز کنفرانس ورشو روی ایران نیست؛ این در حالی است که ایالات متحده آمریکا به‌دنبال ایجاد ائتلافی علیه ایران از طریق این نشست بود. عاقبت کنفرانس اخیر در شهر ورشو، یادآور شکست اجلاس ریاض است که یک سال و 10ماه پیش با حضور دونالد ترامپ برگزار شد؛ اجلاسی که سه روز پس از آغاز به کار، به بروز تنش میان عربستان و قطر و سرانجام اخراج قطر از شورای همکاری خلیج فارس منجر شد. در این گزارش به این دو اجلاس و ناکامی‌های آن خواهیم پرداخت.

اجلاس ریاض

سفر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به ریاض و شرکت در اجلاس این شهر، نخستین سفر خارجی او از زمان ورودش به کاخ سفید بود؛ اجلاسی که هدف اصلی‌اش مقابله با سیاست‌های جمهوری اسلامی در سطح منطقه عنوان شد. اصلی‌ترین هدف ترامپ از سفر به ریاض، فروش تسلیحات نظامی به عربستان، با نیت محاصره و ایجاد موازنه منطقه‌ای برای مقابله با ایران بود. در این‌باره، واشنگتن پیش از سفر ترامپ به عربستان مذاکرات پیرامون قرارداد عظیم نظامی به ارزش 109.7‌میلیارد را با ریاض نهایی کرده بود و ترامپ با سفرش به ریاض، صرفاً این قراردادها را امضا کرد.

جدای از فروش نجومی تسلیحات نظامی به عربستان، موضوع دیگری که توجهات را به خود جلب کرد، اختلافات شدید میان ریاض و دوحه بود؛ به‌گونه‌ای که تنها سه روز پس از آغاز به کار اجلاس ریاض، قطر با فشار عربستان، از شورای همکاری خلیج فارس اخراج شد. سعودی‌ها تنها سه روز پس از سفر ترامپ به عربستان، در تاریخ دوم خردادماه سال‌96 با به راه انداختن معرکه انتشار نوار صوتی از امیر قطر و همراهی مصر، امارات و بحرین روابط خود را از 15خرداد96 با قطر قطع کرد و تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با این کشور را هم بستند.

بهانه قطع روابط دیپلماتیک عربستان با قطر، یک نوار صوتی منتسب به امیر سابق قطر بود. روزنامه عربستانی «عاجل» یک نوار صوتی را که مدعی بود منتسب به امیر سابق و نخست‌وزیر سابق قطر است، منتشر کرد که بنابر این صوت، امیر سابق این کشور گفته: «با همه مخالفان ارتباط داریم. ما بیشترین کشوری هستیم که موجب ناراحتی عربستان شده‌ایم. آمریکایی‌ها اگر در عراق پیروز شوند، گام دوم را به سوی عربستان برمی‌دارند.»

عربستان به همراه هم‌پیمانانش، 13شرط برای ازسرگیری روابط با قطر تعیین کرد که تن دادن به هریک از این شروط از نظر دولت قطر، مساوی با از بین رفتن حاکمیت این کشور بود. در این باره، مقامات قطری اعلام کردند که «ریاض که پیش از سفر ترامپ با جرد کوشنر، داماد یهودی او رابطه خوبی برقرار کرده بود، تحت تأثیر و مشاوره او اقدام به قطع روابط با قطر و حتی برای حمله نظامی به این کشور برنامه‌ریزی کرده بود.» بنا‌بر استدلال مقامات قطری، دلیل کینه کوشنر از دوحه، بی‌پاسخ گذاشتن درخواست‌های شرکت پدر وی برای عقد قراردادهای ساختمانی با این کشور
بوده است!

اجلاس ورشو

برگزاری نشست ورشو را می‌توان از جهاتی، در راستای اهداف کنفرانس ریاض، مبنی‌بر تلاش مستقیم آمریکا و متحدانش در ایجاد فضای رعب‌آلود، پیرامون جمهوری اسلامی و ایجاد اجماع جهانی علیه کشورمان ارزیابی کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نیمه دوم دی‌ماه سال‌97، اعلام کرد که قرار است طی روزهای ۲۳ و ۲۴‌بهمن، شهر ورشوی لهستان میزبان نشستی باشد که تمرکز اصلی آن «مقابله با فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران» است؛ این در حالی بود که بر اساس اعلام قبلی، عنوان این نشست موسوم به «آینده خاورمیانه» بود؛ اما با موضع‌گیری وزیر خارجه آمریکا مشخص شد این نشست با هدف تخریب نقش و نفوذ ایران در منطقه با هدایت آمریکا و به میزبانی ورشو در مرکز اروپا برگزار خواهد شد.

تحت تأثیر انتقادهای شدید مقامات اروپایی به برگزاری چنین نشستی و تهدید به شرکت نکردن در آن، مقامات لهستانی و آمریکایی، نگران لغو یا برگزاری این نشست در فضای تحریمی آن شدند؛ از این رو تلاش کردند به نحوی مقامات اروپایی را برای حضور در این نشست راضی کنند. در پی این فشارها، وزیر خارجه لهستان لاجرم اعلام کرد که «تمرکز کنفرانس ورشو روی ایران نیست.»؛ ادعای وزیر خارجه لهستان در حالی بود که چهره‌های ضد ایرانی متعددی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با حضور در نشست ورشو، به‌طور مشخص نوک پیکان حملات خود را به سمت کشورمان نشانه رفتند. هرچند تحلیلگران رژیم صهیونیستی را پیروز این نشست معرفی کردند و این نشست را در راستای نزدیکی هر چه بیشتر مناسبات رژیم اسرائیل و کشورهای عربی توصیف کردند، اما در انتها همه رؤیاهای این رژیم خراب شد و حال نتانیاهو بازنده نشست ورشو شده است.

در این نشست نتانیاهو در سخنرانی خود اظهاراتی را به زبان آورد که موجب خشم مقامات لهستانی شد. نتانیاهو با اشاره به همدستی لهستان با آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم اظهار داشت: «در جریان نسل‌کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم (هولوکاست) لهستانی‌ها با آلمانی‌ها همکاری کردند.»

همین اظهارات کافی بود تا جنگ لفظی میان لهستان و رژیم اسرائیل شروع و این نشست عملاً به محلی برای اوج‌گیری دوباره تنش میان دو طرف در مورد رخدادهای جنگ جهانی تبدیل شود.

در پی این اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست‌وزیر لهستان سفرش به فلسطین اشغالی را لغو کرد. او قرار بود در هفته جاری در اجلاس چهارجانبه کشورهای اروپای مرکزی (لهستان، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک) موسوم به «ویزگراد»، که در قدس اشغالی برگزار می‌شود، شرکت کند، اما گفته شد وزیر امور خارجه به جای او شرکت خواهد کرد.

تا اینکه روز دوشنبه مجدداً «اسرائیل کاتص»، وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو ارتش این رژیم بر اظهارات نتانیاهو در اجلاس ورشو صحه گذاشت و تأکید کرد: «بسیاری از لهستانی‌ها با نازی‌ها همکاری کردند و در نابودی یهودیان نقش داشتند.»

وی افزود: «می‌توان رفتاری دیپلماتیک داشت و باید هم دیپلماتیک رفتار کرد، اما واقعیات تاریخی قابل تغییر نیستند: پیش ازهولوکاست، هنگام وقوع آن و پس از آن، یهودستیزی در ذات لهستانی‌ها بوده است.»

در واکنش به این موضع‌گیری وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، منابع لهستانی گزارش داده‌اند که ممکن است «یاچک چاپوتوویچ»، وزیر خارجه لهستان هم که قرار بود به جای موراویه‌تسکی به فلسطین اشغالی برود، سفرش را لغو کند.
بعد از آن هم آقای حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن از لغو برگزاری اجلاس ویزگراد در تل‌آویو خبر داد و نوشت: «با بالا گرفتن مخالفت‌های لهستان با اظهارات نتانیاهو در ورشو پیرامون مشارکت لهستانی‌ها در قتل‌عام یهودیان، آن‌ها با برگزاری نشست سران کشورهای اروپای مرکزی موسوم به «گروه ویزگراد» که قرار بود سه‌شنبه 30‌بهمن در اسرائیل تشکیل شود مخالفت کردند و بدین ترتیب این نشست سران لغو گردید. برگزاری این نشست در این مرحله حساس، اهمیت زیادی برای تل‌آویو داشت و لغو آن ضربه سنگینی به موقعیت سیاسی نتانیاهو وارد می‌آورد.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما