شناسهٔ خبر: 31302806 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پوران شريعت رضوي يک پارساي سياسي اجتماعي بود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - ساري - ايرنا - پژوهشگر تاريخ و فعال سياسي گفت : پوران شريعت‌ رضوي همسر دکتر علي شريعتي يک پارساي سياسي - اجتماعي بود و اين روحيه در فرزندان دکتر شريعتي هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، علي اکبر سروش چهارشنبه شب در مراسم بزرگداشت پوران شريعت رضوي که در کانون امام خميني (ره) بابل برگزار شد، افزود : خانواده دکتر شريعتي يک کلمه ، مقاله يا سخنراني تندي از خود نشان ندادند و با حفظ پارسايي سياسي و اجتماعي بر محور اصول خود حرکت مي کنند.
وي ادامه داد : همسر و فرزندان دکتر علي شريعتي تلاش مي‌کنند بدون هيچ تنشي جامعه ايران را از سنت به مدرنيته ارتقاء دهند و اين يک کار بسيار بزرگي است.
سروش اظهار داشت : مردم ما به خوبي مي‌ دانند که در شکل گيري انقلاب اسلامي ايران در راهپيمايي ها عکس دکتر شريعتي به همراه عکس امام خميني (ره ) توسط راهپيمايان حمل مي شد و در واقع اين شخصيت در پيروزي انقلاب اسلامي جايگاه ممتازي داشت .
اين پژوهشگر تاريخ گفت : خانواده دکتر شريعتي علي‌ رغم جايگاه پدر در انقلاب ، هيچ غنيمتي از اين انقلاب به دست نياوردند و اين همان گوهر نايابي است که امروز ما به آن احتياج داريم و در واقع اين خانواده مومنانه زيستن را به ما آموختند.
وي افزود : پوران شريعت رضوي از جمله شخصيت هايي است که به لحاظ خانوادگي و دانش بدون نام دکتر شريعتي هم بزرگ است و حرف هاي زيادي براي گفتن دارد .
او ادامه داد : پوران شريعت رضوي سختي هاي فراواني را تحمل کرد و در يک مقطع از زندگي مشترکشان که دکتر شريعتي از دانشگاه اخراج شد و درآمدي نداشت و به سختي امورات زندگاني را مي گذراندند ، اما اين زن در مقابل تمام اين مشکلات سر خم نکرد و بعد از درگذشت دکتر شريعتي بزرگ و تربيت کردن فرزندان کوچک را هم بر عهده گرفت و با شايستگي از اين مسئوليت سربلند بيرون آمد و فرزنداني تربيت کرد که امروز در تاريخ ، فلسفه و علوم اجتماعي سرآمد هستند.
سروش گفت : مگر مي شود در يک مراسم که بزرگداشت همسر شريعتي است از خود شريعتي حرف نزنيم و بخشي از تفکرات اين انديشمند را مطرح نکنيم . دکتر شريعتي فرهيخته اي بود که توانست تعريفي از دين ارائه کند و غبار هايي را که دين را مدفون کرد آنها را کنار بزند و براي جوانان دين را جذاب کند.
وي افزود : تاريخ گواه اين است که چه دختر و پسري که تفکرات چپ مارکسيستي داشتند و بر اثر سخنراني هاي دکتر شريعتي در حسينيه ارشاد فهم تازه اي از دين پيدا کردند.
سروش گفت: شريعتي به هيچ عنوان اعتقاد به انقلاب زودهنگام نداشت زيرا معتقد به خودآگاهي مردم بود و معتقد بود اگر خودآگاهي نباشد دمکراسي هم در جامعه مشکل‌ ساز مي‌شود .
وي افزود : خيلي‌ها شريعتي را معلم انقلاب معرفي مي‌کنند ، اما من معتقدم شريعتي معلم خود آگاهي تاريخ ما بود و جامعه امروز ما هم به تفکر اين دانشمند نيازمند است .
او ادامه داد : بدون ترديد اگر شريعتي را مارکسيست ها و يا مسيحي ها داشتند آن را به يک شخصيت برجسته تبديل مي کردند ، اما ما اين کار را انجام نداديم و در يک مقطعي از تاريخ انقلاب کتاب‌هاي اين متفکر را از مدرسه ها و کتابخانه ها خارج کرديم و از طرف ديگر نتوانستيم جايگزين خوبي براي کتاب‌هاي آنها معرفي کنيم .
اين پژوهشگر تاريخ و فعال سياسي گفت : خوشبختانه از سال 1376 ميراث دکتر شريعتي دوباره به ميدان آمد و در حال حاضر يک سير منطقي پيدا کرد و امروز همه ما بايد بدانيم که شيوه انديشيدن شريعتي براي ما يک الگو است.
دکتر علي شريعتي و پوران شريعت رضوي در 24 تير ماه 1337 ازدواج کردند که نتيجه اين ازدواج چهار فرزند به نام‌هاي احسان ، سوسن ، سارا و مونا است.
دکتر علي شريعتي در 29 خرداد 1356 در سن 44 سالگي و همسر وي پوران شريعت رضوي در سن 85 سالگي در 26 بهمن سال جاري درگذشت .
پوران شريعت رضوي که خود دکتراي ادبيات از دانشگاه سوربن فرانسه بود ، به همراه چند تن از دوستان هم فکر شريعتي نقش برجسته اي در جمع آوري و انتشار آثار دکتر شريعتي داشت و در حال حاضر حدود 40 عنوان کتاب از مجموعه نوشته ها و سخنراني هاي دکتر شريعتي چاپ شد.
پوران شريعت رضوي همچنين با نگارش و انتشار کتاب دو جلدي به نام ` طرحي از يک زندگي ` بخشي از زندگي و خاطرات و تفکرات دکتر شريعتي را در اين کتاب تشريح کرد.
7343/1654
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما