شناسهٔ خبر: 31301979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دفاع وزیرخارجه بریتانیا از برجام در برلین

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه طی سخنانی در برلین، حفظ توافق هسته‌ای ایران را یکی محورهای مهم روابط لندن با برلین پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواند. به گزارش ایرنا، «جرمی‌هانت» که در بنیاد کونراد آدنور آلمان سخنرانی می‌کرد با بیان اینکه لندن و برلین نقاط مشترک زیادی برای همکاری دارند افزود: «ما با کمک یکدیگر توافق هسته‌ای ایران را حفظ می‌کنیم و ایران را از سلاح هسته‌ای عاری ساخته و در نتیجه جهان را به مکانی امن تبدیل کرده‌ایم.»
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت. این اتحادیه مرداد ماه گذشته با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت‌ها به موجب این قانون، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند. وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز یازدهم بهمن سال جاری در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «ساز وکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» (اینستکس - INSTEX)به ثبت رسمی رسیده است.
این ساز وکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی(مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما پس ‌از آن دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.
وزیر امور خارجه بریتانیا افزود: ما همچنین در برابر اهریمن تسلیحات شیمیایی از سالزبری تا سوریه مقاومت و اطمینان حاصل می‌کنیم که هزینه آن برای کشورهایی که استفاده می‌کنند همواره زیاد باشد.
هانت همچنین به اهمیت پایبندی بریتانیا و آلمان به توافق اقلیمی پاریس اشاره کرد که به گفته او، سبب خواهد شد نسل آینده بهای رفاه نسل امروز را نپردازد.  وی بخش دیگری از سخنان خود را به روابط تاریخی میان دو کشور اختصاص داد و خواستار تداوم این رابطه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد.
هانت همچنین دیروز در نامه‌ای به همتای آلمانی‌اش، درباره تحریم‌های تسلیحاتی برلین علیه عربستان سعودی و تاثیر آن بر فروش تسلیحات بریتانیای به ریاض هشدار داده و از برلین خواسته که پروژه‌های بزرگ دفاعی را از این تحریم‌ها مستثنی کند. وزیر خارجه بریتانیا در این نامه تاکید کرد که اگر آلمان پروژه‌های بزرگ دفاعی را از تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی مستثنی نکند، اعتبار تجاری و اقتصادی آلمان آسیب خواهد رسید.
در نامه‌هانت به وزیر خارجه آلمان آمده است: «من درباره تاثیر تصمیم دولت آلمان در قبال صنعت دفاعی بریتانیا و اروپا و عواقب آن بر توانایی اروپا به منظور اجرای تعهداتش در ناتو بسیار نگران هستم». وزیر خارجه بریتانیا همچنین هشدار داده که تصمیم آلمان برای توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی منجر به خسارت ۲.۳ میلیارد یورویی آلمان تا سال ۲۰۲۶ میلادی خواهد شد. گزارش‌ها حاکی است که تنها کمتر از دو درصد کل واردات تسلیحاتی سعودی از آن آلمان است و این رقم درصدی بسیار کوچک در قیاس با ایالات متحده و بریتانیا است، اما آلمان قطعات بسیاری از قراردادهای دیگر کشورها را تهیه می‌کند و این موضوع شامل قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری پیشنهادی (لندن) برای فروش ۴۸ جت جنگنده جدید یورو فایتر تایفون هم می‌شود.
 

برچسب‌ها:

نظر شما