شناسهٔ خبر: 31300867 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کامل شدن حلقه های توجه به بسکتبال با حضور وزیر ورزش در جمع ملی پوشان

صاحب‌خبر -
 

قاسم کیانی ـ بالاخره روز موعود رسید. روزی که تیم ملی بسکتبال کشورمان مقابل چشم هواداران پرتعداد خود باید با ارائه دو دیدار جذاب، آنان را راضی کند. در پنجره ششم انتخابی جام جهانی۲۰۱۹ چین ایران دو بازی در پیش دارد. امروز به مصاف ژاپن می‌رود و پنجم اسفندماه هم استرالیا را پیش رو خواهد داشت. دو بازی مقابل دو حریف با دوسبک متفاوت که هیچکدام هم راحت نیست. استرالیایی که در آسیا، سری از سر‌ها جدا دارد حتی از بازیکنان شاغل آنان در «NBA» و یورو لیگ نباشند هر چند که این به معنای از پیش باخته بودن تیم پرانگیزه و پرانرژی ایران نیست و بدون شک نتیجه این دیدار داخل زمین رقم می‌خورد و ژاپن که اما آسیایی است و طی یکی دو ساله اخیر به تقویت خود پرداخته است. تیم ملی کشورمان در حال حاضر از پنج پنجره قبلی این مسابقات ۱۷ امتیاز در کیسه دارد، بابت ۷ برد و سه باخت از مجموع ۱۰بازی، استرالیا با ۹ برد از ۱۰ بازی ۱۹ امتیاز دارد و ژاپن ۱۶ امتیاز از ۶ برد و چهار باخت.

تا اینجای کار استرالیا به عنوان تیم اول، صعود خود را قطعی کرده است، ایران در رده دوم قرار دارد و ژاپن سوم است و از آنجا که از هر گروه شش تیمی سه تیم به اضافه بهترین تیم چهارم دو گروه صعود می‌کنند خیلی بعید به نظر می‌رسد که در پایان پنجره ششم، تیم دیگری جایگزین شود اما از آنجا که فیلیپین هم در این گروه با مجموع ۵برد ۵باخت ۱۵ امتیاز دارد برخی شایدها و احتمالات خیلی ضعیف که می‌تواند از نادرترین اتفاقات در بسکتبال باشد شاید باعث تغییراتی شود هر چند که علی‌رغم مطرح شدن برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمالاتی برای عدم صعود ایران طی یکی دو ماهه اخیر، دکتر سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان که روز گذشته در جمع ملی‌پوشان حاضر شد با دقت نظر بیشتری نسبت به برخی دیگر، اعلام کرد صعود تیم ملی قطعی است. اما به همان اندازه که این اظهارنظر وزیر ورزش نشان از بررسی‌های لازم او در این زمینه داشت اما آنجا که گفت بسکتبال هم می‌تواند مثل والیبال در بین تیم‌های مطرح جهان باشد، مشخص شد که در قیاس این دو ورزش، زمینه‌ای فنی ندارد که البته طبیعی است و ضرورتی ندارد که وزیر ورزش از نظر فنی به تمامی زیر و بم ورزش‌ها آگاهی داشته باشد و طبیعی است که در این میان بر مبنای شنیده‌هایش چنین مقایسه‌ای داشته باشد. مطالبی که بیشترین قسمت آن را می‌تواند از طرف معاون ورزش قهرمانی خود یعنی محمدرضا داورزنی، شنیده باشد و طبیعی است که چون والیبال در زمان داورزنی به اوج رسید، وی مبلغ این موضوع باشد در حالی که مقایسه این دو ورزش از پایه غلط است و یکی از دلایل آن هم نوسانات فراوانی است که تیم‌های والیبال درهر دوره از تورنمنت‌های جهانی و بین‌المللی و المپیک دارند تا جائیکه جابجایی چند پله‌ای تیم‌های قدرتمند یک دوره در دوره‌های بعد، در والیبال، باتوجه به ماهیت این ورزش کاملا طبیعی است اما این چنین تغییرات و جابجایی‌های حداکثری در ورزش‌هایی مثل بسکتبال اتفاق نمی‌افتد چون باتوجه به ماهیت ثبات گونه‌ای که قدرت‌های بزرگ پیدا می‌کنند جابجاشدن در مسابقات مختلف چندان امکان پذیر نیست.

به هر حال هیچکس شکی ندارد که داورزنی از نظر مدیریتی بسیار زیرک و باهوش است و چون به همین ماجرا در والیبال آگاه بود ترجیح دارد در زمانی که و الیبال بهترین دوران اوج را داشت از این ورزش جدا شود تا افت‌ها به او منتسب، نشود.

گریزی به احتمالات و شایدهای تیم‌های گروه ایران در پنجره ششم نشان می‌دهد که با احتمال پیروزی ژاپن در هر دو بازی، این تیم ۲۰ امتیازی می‌شود و استرالیا هم ۲۰امتیازی، در این صورت ژاپن به جای اول گروه‌ می‌رود و استرالیا در مکان دوم چون ژاپن در بازی‌های رو در رو، برنده بوده است.

با این احتمال که ایران هر دو بازی را ببازد ۱۹ امتیازی می‌شود و در جای سوم قرار می‌گیرد و به فرض اینکه فیلیپین در هر دو بازی این مرحله پیروز شود، ۱۹ امتیازی می‌شود اما چون در بازی‌های رو در رو با ایران بازنده بوده در مکان چهارم قرار خواهد گرفت. یک برد و یک باخت ژاپن، این تیم را ۱۹ امتیازی می‌کند و حکم صدرنشینی استرالیا تایید ‌می‌شود، حتی اگر استرالیا به ژاپن باخته باشد. اما در صورتی که ایران را ببرد و ایران هر دو بازی را ببازد باتوجه به قانون نتیجه بازی رو در رو، ژاپن به مکان دوم جدول می‌رود و ایران به عنوان تیم سوم صعود می‌کند و اگر هم که ایران یکی از این دو بازی پیش رو را ببرد، جایگاهش برای صعود و مکان دوم جدول حفظ خواهد شد.

احتمال بسیار ضعیف‌ دیگر این است که ژاپن یکی از بازی‌هایش را ببرد، ایران هر دو بازیش را ببازد و فیلیپین هم هر دو بازی خود را ببرد. در این صورت هر سه تیم ۱۹ امتیازی می‌شوند و آنجاست که تفاضل گل، دو تیم برتر را مشخص خواهد کرد که در این صورت هم بسته به نتایج این سه تیم مقابل یکدیگر، کفه‌ ترازو می‌تواند به نفع ایران سنگینی کند و اگر ایران در هر دو بازی بازنده باشد و فیلیپین هم یک بازی را ببرد و در دیگری ببازد، باز ایران در جمع سه تیم صعود‌کننده خواهد بود.

با توجه به این معادلات مشخص می‌شود که درصد عدم صعود ایران به عنوان یکی از سه تیم اول این گروه تا چه حد غیرمحتمل است. البته بر این ماجرا هم باید افزود که حتی اگر ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست بدست هم بدهند تا نادرترین اتفاقات در گروه ایران، رخ بدهد، باز تیم ایران، شانس صعود به جام جهانی را به عنوان بهترین تیم چهارم دو گروه دارد چرا که به نتایج خوبی در پنجره‌های انتخابی رسیده است.

بنابراین همانگونه که وزیر ورزش اظهارداشت از هم اکنون و قبل از رویارویی با ژاپن باید صعود ایران را قطعی اعلام کرد با تأکید بر اینکه چنین ماجرایی باعث نخواهد شد که ملی‌پوشان و کادر فنی تیم ملی ذره‌ای از انگیزه خود را برای رویارویی با ژاپن و استرالیا، از دست بدهند.

سالهاست که علاقمندان به بسکتبال از هنرنمایی قهرمانانشان در زمین خودی بی‌بهره بوده و بیشترین میزبانی‌ها ـ به غیر از یکدوره کاپ آسیا ـ به مسابقات رده‌های پایه تعلق داشته که بدون‌شک جذابیت‌های بازیهای تیم ملی بزرگسالان را ندارد. بنابراین دو بازی پی در پی مقابل چشم خیل عظیم هواداران علاوه بر اینکه انتظارات تماشاچیان را برآورده می‌کند برای خود ملی‌پوشان هم غنیمتی است که حمایت‌های خودی‌ها را از نزدیک و بی‌واسطه در سالن مسابقات احساس کنند. بدون‌شک همان لذتی را که هواداران از تماشای هنرنمایی ستاره‌های ملی‌پوش خود می‌برند، ملی‌پوشان هم در زمین خودی به همان لذت می‌رسند.

از طرفی حمایت پرشور تماشاچیان انگیزه و انرژی ملی‌پوشان را برای پیروزی و تسلیم‌ناپذیری دو چندان می‌کند و این رابطه دو طرفه، ثمره اش می‌شود نتیجه‌ای به مراتب بهتر از آنچه یک تیم خارج از خانه بدست می‌آورد.

ملی‌پوشان کشورمان در حالی امروز پا به تالار بسکتبال آزادی تهران می‌گذارند که دیروز دکتر سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان هم برای نشان‌دادن حمایت وزارت ورزش از بسکتبال، در جمع ملی‌پوشان حاضر شد با آنان به خوش و بش پرداخت و از حمایتهای همه‌جانبه وزارت ورزش از بسکتبال به‌عنوان ورزشی تعیین‌کننده سخن گفت. ملی‌پوشان هم در حرکتی نمادین پیراهن تیم ملی را با نام دکتر سلطانی‌فر امضا کرده و به وزیر ورزش به‌عنوان یادگاری، اهدا کردند تا به این ترتیب

حلقه های توجه به بسکتبال، کامل شود.

تالار بسکتبال آزادی تهران در حال حاضر تنها سالنی است که همه نظر استانداردهای لازم را برای برگزاری مسابقات بین‌المللی دارد اما همین سالن هم بدلیل گذشت سالیان سال از عمرش نیاز به مرمت و بازسازی‌هایی داشت که فدراسیون بسکتبال طی هفته‌های اخیر با نظر فدراسیون جهانی، کمبودهایش را برطرف کرد تا علاوه بر آنکه بازیکنان تیمها از زمینی استاندارد برخوردار می‌شوند، تماشاچیان هم در سالن مسابقات احساس راحتی لازم را داشته باشند.

با این حال هم اعضای تیم ملی و هم خیل کثیر هواداران بسیار خوشحالند که تالار آزادی میزبان این دو بازی زیبا خواهد بود اما شکی نیست که این میزبانی‌ها باید ادامه یابد چون ظرفیت‌های بسکتبال بیشتر است و دکتر رامین طباطبائی رئیس فدراسیون هم در این راستا قول داده که از این پس میزبانی‌های بیشتری برای بزرگسالان خواهیم داشت بخصوص که مسابقات جام جهانی ۲۰۱۹ شهریور ماه سال آینده در چین، فرصتی را فراهم می‌کند که بسیاری از بازیهای تدارکاتی را در خانه برگزار کنیم آن هم مسابقاتی با کیفیت با حریفان قدرتمند چرا که پس از حضورهای قبلی در جام جهانی، این بار سعی خواهیم کرد کیفی‌تر از گذشته باشیم.

موردی که هم دکتر سلطانی‌فر به آن اشاره داشت هم رامین طباطبائی و هم مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی که مصر است این بار در کنار ملی‌پوشان حضور مؤثرتری در جام جهانی داشته باشد. شاهین‌طبع برای مسابقات در پنجره پیش رو از سجاد مشایخی، آرن داودی، حامد حسین‌زاده، بهنام یخچالی، نوید نیکتاش، محمد جمشیدی، روزبه‌ ارغوان، محمد حسین‌زاده، آرمان زنگنه، میثم میرزایی، کیوان ریاعی استفاده می‌کند هر چند که برای مسابقات پیش روی آینده، این ترکیب می‌تواند دچار تغییر شده و ستاره‌های باتجربه یا برخی از جوان‌ترهای مستعد نیز، جایگزین شوند.

شاهین‎طبع: کار تیم ملی مقابل ژاپن سخت است

سرمربی تیم ملی بسکتبال با بیان اینکه تیمش کار سختی مقابل ژاپن دارد، گفت: امیدواریم مقابل این تیم که ثبات خوبی دارد بتوانیم عملکرد قابل توجهی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهران شاهین‌طبع پیرامون وضعیت این تیم گفت: بعد از بازی با ژاپن باید با استرالیا دیدار داشته باشیم. امیدوارم دو دیدار خوب مقابل این دو تیم داشته باشیم بخصوص اینکه بازیکنان ما آماده هستند؛ البته استرالیا جزو تیم‌هایی است که برای جام جهانی انتخاب شده و با ترکیب متفاوتی به ایران سفر می‌کند اما شرایط برای ژاپن متفاوت است.

برای ما که میزبان هستیم، هر دو دیدار از اهمیت بالایی برخوردار است. امیدوار هستیم در حضور تماشاگرانمان بتوانیم رقابت درخور توجهی مقابل ژاپن و استرالیا داشته باشیم.

شاهین‌طبع در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تحولات ایجاد شده در دیدار ژاپن نسبت به دیدار رفت یادآور شد: ژاپنی‌ها بر اساس وضعیت تیم ملی ایران و دیدار رفتی که با ما داشتند دو جابجایی در ترکیب بازیکنان خود ایجاد کرده‌اند. یکی از بازیکنان آمریکایی خود را نتوانستند در اختیار داشته باشند و دو بازیکن از ترکیب اصلی را هم به تهران نیاورده‌اند اما در مجموع ژاپن نیز ترکیب خوبی در اختیار دارد. همه با سبک و سیاق ورزش ژاپن آشنا هستند و اینکه در چه سطحی کار می‌کند. بسکتبال ژاپن بخصوص در سطح تیم ملی ثبات خوبی دارد و یکسان عمل می‌کند. در کل، کار ما سخت است.

وی با یادآوری دو دوره حضور ایران در جام‌جهانی گفت: در دو دوره‌ای که بسکتبال ایران موفق به کسب سهمیه شده، نتوانستیم حضور خوبی در جام‌جهانی داشته باشیم. فراز و نشیب‌های تیم ملی در آن دو دوره بالا بود. البته با فرانسه و صربستان دیدارهای نسبتاً خوبی برگزار کردیم اما به امید خدا و در صورتی که اما و اگرهای تیم ملی برای جام جهانی چین به طور کامل کنار رود، با ترکیب و کیفیت بهتر در مسابقات حاضر خواهیم شد.

برچسب‌ها:

نظر شما