شناسهٔ خبر: 31300799 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

تازه‌های علم

صاحب‌خبر -

پژوهشگران انگلیسی مطرح کردند

چمن‌ها ژن‌های یکدیگر را می‌دزدند!

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی دریافتند که چمن‌ها می‌توانند با گرفتن ژن چمن‌های مجاور خود زنده بمانند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، دانشمندان دریافته‌اند که چمن‌ها می‌توانند با گرفتن ژن‌هایی از همسایه‌های خود، تکامل داشته باشند. یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که چمن‌های وحشی، به صورت طبیعی خود را مورد اصلاح ژنتیکی قرار می‌دهند.

درک چگونگی این اصلاح ژنتیکی می‌تواند به دانشمندان در کاهش خطر فرار ژن‌ها از محصولات اصلاح شده ژنتیکی و ایجاد شرایطی که طی آن ژن‌ها از محصولات اصلاح ژنتیکی به محصولات وحشی منتقل شوند و آنها را مقاوم می‌سازند، کمک کند.

پژوهشگران «دانشگاه شفیلد» (University of Sheffield) انگلستان دریافته‌اند که انتقال ژن می‌تواند امکان تکامل ارگانیسم‌ها را با استفاده از ژن‌های به دست آمده از گونه‌های دیگر فراهم کند.

دکتر لوک دانینگ(Luke Dunning)، از پژوهشگران این پروژه گفت: چمن‌ها می‌توانند به سادگی ژن‌ها را بدزدند و یک میانبر تکاملی را آغاز کنند. آنها در این فرآیند، مانند یک اسفنج عمل می‌کنند و اطلاعات ژنتیکی را از چمن‌های مجاور می‌دزدند تا در محیط‌های خشن دوام بیاورند. پژوهشگران، ژنوم چمن‌های موجود در آفریقا، آسیا و استرالیا را با تقریبا ۱۵۰ نوع چمن دیگر بررسی کردند. آنها شباهت توالی دی‌ان‌ای(DNA) موجود در ژن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دادند.

    

شاید در آینده محقق شود

ساخت یک واکسن برای تمامی انواع بیماری آنفلوانزا

دانشمندان به تازگی دریافتند که سلول‌های «تی» (T) کشنده می‌توانند با تمام ویروس‌های شناخته شده آنفلوانزا مبارزه کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، این پیشرفت فوق‌العاده در علم پزشکی می‌تواند به ساخت یک واکسن جهانی برای بیماری آنفلوانزا منجر شود. بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی بیماری فراگیر آنفلوانزا سالیانه صدها هزار نفر قربانی می‌گیرد.

با توجه به تغییر باکتری‌ها، فرمول‌های واکسن‌ها باید به طور مرتب بروزرسانی شوند.

محققان دانشگاه  «ملبورن» استرالیا که این پروژه را انجام داده‌اند، اظهار کردند «سلول‌‌های تی کشنده»(killer T cells) در بدن بیش از نیمی از جمعیت جهان یافت می‌شود.

سلول‌های تی‌ کشنده یکی از انواع لنفوسیت تی و نوعی گلبول سفید است که سلول‌های سرطانی یا سلول‌هایی که به شکلی دیگر آسیب دیده‌اند را می‌کشد.  این محققان در آزمایشات خود دریافته‌اند که سلول‌های تی در مبارزه با تمامی گونه‌های متداول آنفلوانزا موثر هستند.

این بدان معنا است که این سلول‌ها می‌توانند برای ایجاد یک چرخه ضد ویروسی فراگیر مورد استفاده قرار گیرند.

چرخه‌ای که نیاز به تعویض سالیانه آن نیست و حتی برای افرادی که این سلول‌ها را به طور طبیعی ندارند نیز کاربردی است.

سلول‌های تی منحصر به فرد هستند و سلول‌های آلوده را مستقیما مورد هدف قرار می‌دهند.

محققان موسسه «دوهرتی»(Doherty) دانشگاه ملبورن در این پژوهش از روش «طیف‌سنجی جرمی»  استفاده کردند تا بخش‌هایی از ویروس آنفلوانزا که در تمام انواع این بیماری وجود دارد را شناسایی کنند.

این محققان در نهایت متوجه شدند 

سلول‌های تی می‌توانند در مبارزه با انواع آنفلوانزاها از قبیل  A ،B و C بسیار موثر باشند.

 

نظر شما