شناسهٔ خبر: 31300516 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر ایران در ترکمنستان:

اشتراکات فرهنگی،جاذبه خراسان شمالی برای سرمایه گذاران ترکمن است

بجنورد- ایرنا- سفیر ایران در ترکمنستان گفت: اشتراکات فرهنگی و قومی، ظرفیت ویژه خراسان شمالی برای جذب سرمایه گذار از کشور ترکمنستان است.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد احمدی روز چهارشنبه در حاشیه دیدن از منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این منطقه ویژه، با توجه به موقعیت و شرایطی که دارد می تواند پایگاه رشد و توسعه استان باشد.
وی کلنی های جمعیتی استان در مناطق مختلف دنیا را از ظرفیت های خراسان شمالی برای جلب سرمایه گذار اروپایی برشمرد و گفت: شناساندن ظرفیت های سرمایه گذاری استان و منطقه ویژه اقتصادی باید بیشتر شود و می توان از ظرفیت سفارت ایران در ترکمنستان نیز در این مسیر استفاده کرد.
احمدی افزود: ویژگی های منطقه و ظرفیت هایی مانند منطقه ویژه اقتصادی، نیاز به اطلاع رسانی دارد و وظیفه ما کمک به مسئولان ارشد استان و معرفی این ظرفیت ها است.
احمدی با بیان اینکه روابط کشورها روز به روز پیچیده، گسترده و متنوع تر می شود، افزود: ممکن است امروز روابط ما با کشور همسایه از جهاتی پیچیده و قفل باشد، اما این شرایط استمرار ندارد و دو طرف تلاش می کنند شرایط را تغییر دهند و خراسان شمالی، نخستین جایی است که با توجه به وجود قوم ترکمن در آن، می تواند در تغییر شرایط نقش ویژه داشته باشد.
سفیر ایران در ترکمنستان اظهار داشت: ترکمنستان به اشتراکات قومی و زبانی اهمیت می دهد و بر این اساس آنان خراسان شمالی و گلستان را برای سرمایه گذاری، مناسب تر از دیگر نواحی ایران می دانند.
احمدی افزود: خراسان شمالی موقعیت رو به رشدی دارد و صنایع مادر مهمی مانند سیمان، پتروشیمی، فولاد اسفراین و آلومینای جاجرم را دارد که مزیت این استان محسوب می شوند.
خراسان شمالی با وجود داشتن 301 کیلومتر مرز زمینی با ترکمنستان، با این کشور هیچ معبر مرزی ندارد.
صادرات خراسان شمالی به ترکمنستان در سال های اخیر با کاهش مواجه شده است به طوری که امسال تنها 4 درصد از صادرات استان به مقصد همسایه شمالی، بارگیری شده است.
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 100 هزار نفر آنان ترکمن های ساکن در خط مرزی این استان با ترکمنستان هستند.
ب/5132

نظر شما