شناسهٔ خبر: 31299865 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت بورس خبر داد

راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید با بهبود سامانه معاملاتی بورس

مدیرعامل شرکت بورس گفت: در حال بهبود سامانه معاملاتی هستیم تا بتوانیم معامله‌های ابزارهای غیر نقد را نیز راه‌اندازی کنیم.

صاحب‌خبر -

علی صحرایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه در یک سال و نیمی که تاسیس شده است، اظهار کرد: از زمانی که صندوق تثبیت بازار سرمایه یا صندوق‌های مشابهی همچون صندوق توسعه بازار در راستای افزایش نقدشوندگی تاسیس شدند وظیفه‌شان را به خوبی انجام دادند. با ورود این صندوق‌ها به بازار شاهد صف‌های طویل فروش یا خرید نیستیم.
وی ادامه داد: البته می‌دانیم که منابع این صندوق‌ها محدود است و هر چه منابع آن افزایش یابد، حمایت از بازار را با وسعت بیشتری می‌توان انجام داد و هدف سیاست‌گذاران درباره تاسیس صندوق بهتر برآورده می‌شود. در نهایت عملکرد صندوق سبب اطمینان بخشی به سهام‌داران خرد می‌شود.
مدیرعامل شرکت بورس درباره اینکه قرار است سالی یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود، تاکید کرد: هر چه مردم اطمینان بیشتری به بازار سرمایه داشته باشند جریان‌های نقدی را بیشتر وارد بازار می‌کنند. در نتیجه هر چه منابع این صندوق بیشتر شود امکان مانور آن نیز بیشتر می‌شود.صحرایی در پاسخ به اینکه آیا ابزارهای وارانت و فروش استقراضی تا پایان سال وارد بازار سرمایه ایران می‌شود؟ گفت: این موضوع را در برنامه داریم و در حال کار کردن روی آن هستیم. پیش‌نویس دستورالعمل وارانت و فروش استقراضی آماده شده است.وی در پاسخ به اینکه برای راه‌اندازی این ابزارهای جدید چه محدودیت‌هایی دارید؟ بیان کرد: برای این کار محدودیت‌های فنی داریم، چراکه سامانه ما برای بازار نقد طراحی شده است. برای رفع این محدودیت‌ها از همه شرکت‌های OMS (سامانه مدیریت سفارش) خواستیم که کمک کنند تا نقص‌های سامانه بازار نقد پوشش داده شود و شرایط فنی را برای این ابزار جدید مهیا کنند. تمام این شرکت‌ها در حال حاضر از اینکه دستورالعمل فروش استقراضی منتشر خواهد شد، مطلع هستند و می‌دانند باید متناسب با آن دستورالعمل زیرساخت‌های فنی آماده شوند.
گفتنی است، با اینکه ابزارهای مالی وارانت و فروش استقراضی در بورس‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد تاکنون در بازار سرمایه ایران طراحی نشده بود و مسئولان بازار سرمایه اعلام کرده‌اند امسال این دو ابزار مالی به بازار اضافه خواهد شد. چندی پیش شاپور محمدی- رئیس‌سازمان بورس- اعلام کرد که این ابزارهای مالی در کمیته فقهی این سازمان مورد تایید قرار گرفتند و در آینده نزدیک فعالان بازار می‌توانند از این ابزارها استفاده کنند. وارانت اختیار خریدی است که روی اوراق بهادارِ شرکت، توسط خود شرکت منتشر می‌شود. این ابزار می‌تواند به صورت تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی اعمال شود. همچنین وقتی شخصی دارایی مالی یا اوراق بهاداری را قرض می‌کند تا در آینده با کاهش قیمت، آن دارایی را بخرد و به شخص قرض‌دهنده برگرداند از نوعی فروش استقراضی استفاده کرده است. یعنی با بکارگیری فروش استقراضی در بازار می‌توان از کاهش قیمت اوراق بهادار نیز سود کسب کرد.

نظر شما