شناسهٔ خبر: 31298992 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

پاي سعودي ها در ميان است؟

اميدواري ايران به تغيير ميزبان مسابقات انتخابي المپيک

صاحب‌خبر -

به گزارش آفرينش و به نقل از تسنيم، خبر ميزباني فلسطين از تيم‌هاي فوتبال بانوان ايران، فيليپين و چين تايپه در مسابقات انتخابي المپيک 2020 يکي از مهمترين اخبار اين حوزه در روزهاي اخير بود که به دنبال آن درخواست فدراسيون فوتبال ايران براي تغيير محل ميزباني هم صورت گرفت. از آنجايي که سفر شهروندان ايران به سرزمين‌هاي اشغالي ممنوع است، تيم فوتبال بانوان ايران نمي‌تواند وارد خاک فلسطين شود. از همين رو انتخاب فلسطين به عنوان ميزبان اتفاقي بسيار عجيب است و به همان اندازه سؤال برانگيز.

حالا اينکه پيگيري‌هاي فدراسيون چه اندازه مي‌تواند در تغيير ميزباني تأثيرگذار باشد، مسئله‌اي است که مسئولان فدراسيون بايد با روابط خود آن را دنبال کنند. اين انتظار وجود دارد با حضور علي کفاشيان به عنوان نايب رئيس AFC و مهدي تاج به عنوان عضو کميته مسابقات کنفدراسيون فوتبال آسيا، اين پيگيري‌ها نتيجه‌بخش باشد. مسلماً حضور کفاشيان و تاج در اين پست‌ها و داشتن اين کرسي‌ها چنين خواسته و انتظاري را ايجاد مي‌کند، اما مي‌تواند مسئله ميزباني فلسطين را از زاويه ديگري هم ديد.

فلسطيني‌ها در حالي ميزبان مسابقات فوتبال بانوان انتخابي المپيک 2020 شده‌اند که چنين شرايطي را در بازي‌هاي خانگي خود در انتخابي جام جهاني 2018 روسيه هم داشتند. در مرحله دوم مسابقات انتخابي جام جهاني 2018 روسيه که حکم انتخابي جام ملت‌هاي 2019 امارات را هم داشت، فلسطين در گروه A مسابقات با تيم‌هاي عربستان، امارات، مالزي و تيمور شرقي همگروه بود. فلسطيني‌ها در چهار ديداري که ميزبان بودند، مقابل تيمور شرقي و امارات در شهرهاي الخليل و رام‌الله (الرام) بازي کردند و قرار بود در شهر رام‌الله نيز ميزبان عربستان و مالزي باشند.

رام‌الله جزو مناطق اشغال‌شده فلسطين توسط رژيم صهيونيستي است؛ از جمله شهرهاي نزديک به کرانه باختري رود اردن که حکومت خودگردان فلسطين در آنجا حضور دارد، اما از سويي شهرک‌سازي‌هاي فراواني از سوي يهوديان در اين مناطق صورت گرفته و به نوعي تحت اشغال است. به همين دليل و با توجه به شباهت قوانين حضور شهروندان عربستان و مالزي به ايران درباره ممنوعيت سفر به سرزمين‌هاي اشغالي، آنها از حضور در فلسطين براي انجام مسابقه خودداري کردند. بازي رفت عربستان و فلسطين در تاريخ 11 ژوئن 2015 (21 خرداد 94) در شهر دمام عربستان برگزار شد. پنج روز بعد يعني در تاريخ 16 ژوئن 2015 (26 خرداد 94) مالزي ميزبان فلسطيني‌ها بود. با اين حال نه عربستان و نه مالزي براي بازي برگشت راهي سرزمين‌هاي اشغالي نشدند.

عربستاني‌ها قرار بود در تاريخ 13 اکتبر 2015 (21 مهر 94) بازي برگشت را مقابل فلسطين برگزار کنند. با اين حال و با وجود اصرار فيفا آنها از اين کار خودداري کردند و در نهايت 21 اکتبر 2015 (29 مهر 94) خبري روي سايت فيفا قرار گرفت که اين بازي با توافق صورت گرفته در تاريخ 5 نوامبر 2015 (14 آبان 94) برگزار خواهد شد. همين درخواست را مالزي هم ارائه کرده بود که محل بازي آنها با فلسطين تغيير کند که در نهايت اين اتفاق رخ داد.

البته با وجود اعلام برنامه جديد براي برگزاري بازي فلسطين و عربستان در تاريخ 5 نوامبر، فلسطين در تاريخ 9 نوامبر 2015 (18 آبان 94) به مصاف عربستان رفت و سه روز بعد 12 نوامبر (21 آبان 94) نيز ديدار فلسطين و مالزي برگزار شد.

ميزباني فلسطين از هر دو ديدار هم به جاي سرزمين‌هاي اشغالي، در شهر امان، پايتخت اردن صورت گرفت. اين دو بازي در ورزشگاه بين‌المللي امان برگزار شد تا به اين شکل مسئله سفر تيم‌هاي عربستان و مالزي به سرزمين‌هاي اشغالي حل و فصل شود.

در کنار اين مسئله تغيير محل برگزاري شصت‌وهفتمين کنگره فيفا را هم در نظر بگيريد؛ کنگره‌اي که قرار بود سال 2017 به ميزباني کوالالامپور مالزي برگزار شود، اما از آنجايي که مالزي اجازه ورود رئيس فدراسيون فوتبال رژيم صهيونيستي را نمي‌داد، فيفا تصميم به تغيير محل برگزاري اين کنگره گرفت و در نهايت منامه بحرين ميزبان شصت‌وهفتمين کنگره شد.

حال اينکه چرا ميزباني مسابقات انتخابي فوتبال بانوان المپيک 2020 با حضور تيم ايران به فلسطين داده شده است، جاي سؤال دارد. اين مسئله عجيب جايي سؤال ايجاد مي‌کند که فيفا و AFC پيش از اين با چنين چالشي در خصوص ميزباني فلسطين مواجه بوده‌اند و حالا چالش ديگري ايجاد کرده‌اند. در اين بين اين موضوع نيز به ميان خواهد آمد که اگر محل ميزباني تغيير نکند و اين مسئله انصراف تيم فوتبال بانوان ايران را به دنبال داشته باشد، تنبيهات انضباطي را متوجه فدراسيون فوتبال ايران خواهد کرد. با اين اوصاف سؤالي ديگر به وجود مي‌آيد، مبني بر اينکه آيا با وجود مطلع بودن AFC از چالش موجود، تصميمات پشت پرده و دخالت‌هاي سياسي در تعلق دادن ميزباني به فلسطين اشغالي وجود داشته است؟

فدراسيون فوتبال ايران پيگيري‌هاي لازم را براي تغيير شرايط ميزباني دنبال خواهد کرد تا بازي‌هاي بانوان ايران به ميزباني کشور ديگري برگزار شود. اينکه فدراسيون فوتبال ايران چقدر در اين راه موفق خواهد بود يا نه، علاوه بر قدرت و نحوه پيگيري مي‌تواند به مسائل پشت پرده ديگري نيز ارتباط داشته باشد. از آنجايي که اکنون عربستاني‌ها رابطه خوبي را با رژيم صهيونيستي ايجاد کرده‌اند و با توجه به قدرتي هم که در AFC دارند، مي‌توانند در اين اتفاق تأثيرگذار بوده باشند. در اين صورت بايد ديد AFC چه پاسخي براي اين تصميم خود خواهد داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما