شناسهٔ خبر: 31298986 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

مصرف کدام يک بهتر است؟

لبنيات پر چرب يا کم چرب؟!

صاحب‌خبر -

شير پر چرب بار ديگر در کانون توجهات قرار گرفته و محبوبيت آن رو به افزايش است. در شرايطي که سال ها به مردم توصيه مي شد تا به واسطه محتواي کالري زياد و چربي اشباع از مصرف محصولاتي مانند شير و ماست پر چرب پرهيز کنند، اما آنها در حال باز پس گرفتن اعتبار خود به عنوان گزينه هايي سالم در مقايسه با جايگزين هاي کم چرب و بدون چربي خود هستند.

به گزارش عصر ايران به نقل از "هلث"، به گفته فرانس لارجمن روت کارشناس تغذيه،جريان ترس از چربي در دهه 1990 موجب شد تا توصيه رايج سازمان ها و کارشناسان سلامت بر پرهيز از مصرف اين ماده، از جمله کنار گذاشتن مصرف محصولات لبني مانند شير، استوار باشد.

همان گونه که افراد بيشتري استفاده از لبنيات کم چرب يا بدون چربي را مد نظر قرار مي دادند، شرکت هاي توليد کننده لبنيات نيز براي بهبود عطر و طعم اين قبيل محصولات افزودن قند و مواد مصنوعي ديگر به آنها را آغاز کردند. از اين رو، تنها مصرف يک وعده ماست ميوه اي در روز مي تواند تقريبا کل مقدار مصرف توصيه شده روزانه شکر را تامين کند.

شيرهاي بدون چربي و کم چرب، و ماست هاي طعم‌دار نه تنها به اندازه همتايان پر چرب خود در ايجاد احساس سيري و رضايت از غذا خوردن موفق نيستند، بلکه اغلب سرشار از قندهاي افزوده بوده و حتي ما را از فوايد سلامت لبنيات پر چرب محروم مي کنند.

به طور جالب توجهي، لبنيات پر چرب ممکن است به ما در حفظ وزن سالم کمک کنند. طي يک مطالعه که شرايط 18 هزار زن ميانسال با وزن سالم را براي يک دهه دنبال کرد، مشخص شد، افرادي که شير کامل و لبنيات پر چرب بيشتري مصرف مي کردند، در مقايسه با زناني که هيچ گونه لبنيات پر چربي مصرف نمي کردند، احتمال کمتري داشت با اضافه وزن يا چاقي مواجه شوند. مطالعه اي کوچک که در نشريه European Journal of Clinical Nutrition منتشر شد نيز نشان داد که مصرف روزانه شير کامل به بهبود سطوح کلسترول خوب (HDL) در شرکت کنندگان کمک کرده است، در شرايطي که مصرف شير بدون چربي چنين نتيجه اي به همراه نداشت.

نقش چربي شير در جذب کارآمدتر ويتامين D

برخي مطالعات ديگر نشان داده اند کودکاني که شير کامل مصرف مي کنند، نسبت به آنهايي که شير کم چرب مصرف مي کنند، از سطوح بالاتر ويتامين D در خون خود برخوردار هستند. پژوهشگران فکر مي کنند که چربي شير ممکن است در جذب کارآمدتر ويتامين D نقش داشته باشد زيرا اين ماده مغذي محلول در چربي است.

خوشبختانه، شرايط در حال تغيير است. افراد بسياري آگاهند که دليلي براي هراس از چربي هاي سالم وجود ندارد. برخي دوستداران غذا خوردن سالم ممکن است به مصرف ماست و ديگر محصولات لبني ساده و بدون چربي عادت کرده باشند تا از مصرف چربي هاي اشباع پرهيز کرده و استفاده از منابع چربي خوب مانند مغزدانه ها را در دستور کار خود قرار داده باشند.

اگر شما نيز از افراد اين دسته هستيد، شايد بهتر باشد همچنان مصرف گاه به گاه لبنيات پر چرب را مد نظر قرار دهيد.

شير كامل ارگانيك وكمك به مديريت ديابت نوع 2

در شرايطي که هر دو انتخاب هاي خوبي هستند، اما محصولات لبني تهيه شده از شير کامل ارگانيک فوايد ديگري مانند محتواي بالاي اسيدهاي چرب امگا-3 و همچنين اسيد لينولئيک کونژوگه که براي حفظ وزن سالم مفيد بوده و ممکن است به مديريت ديابت نوع 2 نيز کمک کند را ارائه مي کند.

همانند هر گروه غذايي ديگر، مصرف بيش از حد لبنيات نيز ايده خوبي نيست. اگر به خوبي مي توانيد لبنيات را تحمل کنيد، به مقدار مصرف توصيه شده روزانه سه وعده پايبند باشيد. شير و محصولات لبني ديگر منبع خوبي براي کلسيم هستند و زنان به دريافت 1,000 ميلي گرم کلسيم در روز نياز دارند.

اگر در گوارش لاکتوز، قند طبيعي موجود در شير، با دشواري مواجه هستيد مي توانيد محصولات لبني بدون لاکتوز را انتخاب کنيد. همچنين، ماست يوناني و پنيرهاي سخت محصولاتي با لاکتوز بسيار کم هستند، از اين رو، مصرف آنها براي افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز معمولا مشکل آفرين نيست.

محصولات لبني پر چرب ممکن است بهترين انتخاب براي افرادي که رژيم غذايي دش (DASH) را براي درمان پرفشاري خون دنبال مي کنند، نباشند. پزشک يا کارشناس تغذيه شما ممکن است استفاده از محصولات لبني کم چرب را در رژيم غذايي توصيه کند که سرشار از ميوه ها، سبزي ها و لبنيات کم چرب است.

براي افراد ديگر، مصرف روزانه لبنيات پر چرب مشکل ساز نيست و در صورت دسترسي به گزينه هاي ارگانيک، آنها انتخاب بهتري هستند. نتايج يک بررسي شامل چندين مطالعه نشان داد که شير تهيه شده از گاوهاي ارگانيک از اسيدهاي چرب چند غير اشباع، اسيدهاي چرب امگا-3، ويتامين E، آهن و اسيد لينولئيک کونژوگه CLA بيشتر نسبت به شير گاوهاي ديگر برخوردار است.

نظر شما