شناسهٔ خبر: 31297140 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

خبر خوش براي تهراني ها؛ 25 روز هواي پاک در سال 97؛

هواي پاک در پايتخت رکورد هشت‌ساله را شکست

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- معاونت حمل ونقل ترافيک شهرداري تهران اعلام کرد: شهر تهران، روز دوشنبه 29 بهمن‌ماه بيست و پنجمين روز هواي پاک را در سال 97 تجربه کرد و بدين ترتيب رکورد 8 ساله هواي پاک در پايتخت شکسته شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، براساس آخرين اطلاعات دريافتي از ايستگاه‌هاي سنجش کيفيت هوا، بهبود مشهود کيفيت هواي تهران در بهمن‌ماه رکورد شکست، به طوري که تاکنون تهران در 25 روز از سال 97 هواي پاک را تجربه کرده و يک رکورد هشت ساله را شکسته است.
از سال 1389 اندازه‌گيري ذرات معلق زير 2.5 ميکرون در تهران آغاز شد و اين عدد به عنوان شاخص اصلي کيفيت هواي پايتخت تعيين شد. از آن زمان تا امسال، در هيچ سالي تعداد روزهاي پاک به 25 روز نرسيده بود و البته هنوز يک ماه ديگر تا پايان سال باقي است و احتمال افزايش اين عدد نيز وجود دارد.
در طول 8 سال گذشته به ترتيب در سال هاي 89، 90، 91، 92، 93، 94، 95، 96، 97 تعداد روزهاي پاک 14، 3، 3، 3، 16، 21، 17، 14، 25 بوده است.
اگرچه تغييرات جوي و بارش باران و وزش باد در بهبود کيفيت هواي تهران تاثير قابل توجهي داشته است، اما سازمان محيط زيست تاييد کرده که بخش قابل توجهي از بهبود کيفيت هوا ناشي از اقداماتي است که در دوره جديد مديريت شهري در تهران آغاز شده است و البته تا به ثمر رسيدن کامل نتايج آنها هنوز بايد صبر کرد.
از جمله برنامه‌هايي که در حوزه کنترل آلودگي هواي تهران در سال جاري به اجرا گذاشته شده مي‌توان به اجراي مرحله دوم طرح کاهش و کنترل فراگير معاينه فني خودروها، اجراي طرح ترافيک جديد و تعيين استاندارد جديد معاينه فني برتر براي خودروهاي با آلايندگي کمتر، بهبود کيفيت سوخت ديزل، ممنوعيت مطلق تردد اتوبوس‌هاي فاقد معاينه فني در خطوط شرکت واحد، بازديدهاي سرزده پياپي از مسيرها و نقاط توقف کاميون‌ها و اتوبوس‌هاي آلاينده، تشديد نظارت بر مراکز معاينه فني و جلوگيري از شماره‌گذاري موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري اشاره کرد.
بدين ترتيب، آنگونه که مديران سازمان محيط زيست هم تاييد کرده‌اند، نيمي از بهبود چشمگير کيفيت هواي تهران در سال جاري را مي‌توان به اينگونه اقدامات نسبت داد و البته هنوز کارهاي بسياري ديگري براي حل هميشگي معضل آلودگي هوا در تهران بايد انجام داد.

نظر شما