شناسهٔ خبر: 31295750 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

عباسی در هم‌اندیشی سینما انقلاب:

شعار «نه شرقی نه غربی» در سینمای ایران محقق نشده است

حسن عباسی در جمع مخاطبان جایزه سینمایی ققنوس، ضمن انتقاد به وضعیت کلی سینمای ایران گفت: بر خلاف بسیار از جنبه‎های هنر، در سینما شعار «نه شرقی نه غربی» محقق نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم آنلاین؛ حسن عباسی در هفتمین روز «هم‌اندیشی سینما انقلاب» پیش از اکران آثار سینمایی حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، درباره وضعیت کنونی سینمای ایران و همچنین اوج شکوفایی سینمای انقلابی سخنرانی کرد.

او در این جلسه هم‌اندیشی ضمن اشاره به سینمای انقلاب و دوره شکوفایی آن گفت: یکی از موج‌ها سینمای ما سینمای انقلاب است، در سینمای انقلاب با آدم‌های شاخص انقلاب روبرو هستیم اما هنوز با خود سینمای انقلاب مواجه نیسیتم. شهید آوینی و بعد از ایشان مرحوم سلحشور و همچنین هنرمندان ترازی مثل بحرانی، طالبی، ده نمکی، شورجه و برادران بهمنی شاخص‌های سینمای انقلاب هستند. عملا در سینمای امروز انقلاب، تک آثار سینمای انقلاب مثل آژانس شیشه‌ای، قلاده‌های طلا و ملک سلیمان را داریم؛ این آثار به خود شخصیت ها شناخته می شوند. لذا هنوز چیزی به نام سینمای انقلاب شکل نگرفته است اما بارقه آن دمیده شده.

عباسی ادامه داد: ما امروز دیگر تقریبا از سینمای چپ مارکسیستی فاصله گرفته‌ایم. سینمای مبتذل لیبرالی هم به اندازه کافی بی آبرو و بی اعتبار شده است و می‌بینیم که عمده فیلمهای شاخص مورد توجه در چند سال اخیر، همان آثاری هستند که مضامین انقلابی دارند. هرچند عمده کسانی که این فیلم‌ها را ساخته‌اند خودشان اذعان می‌کنند نسبتی با تفکر انقلابی و اسلامی ندارند و به تعبیر خودشان، نمی خواهند انگ حزب اللهی بودن بر پیشانی‌شان بنشیند.

او اضافه کرد: وقتی اقبال جدی به سمت سینمای لیبرالی هست بعضی‍‌ها خودشان را دور می‌کنند و به سمت سینمای انقلابی می‌آیند، از همین می‌توان فهمید که سینمای لیبرالی به سمت نابودی میرود. سال گذشته مهم‌ترین اثر سینمایی، به وقت شام بود در حالی که جریان لیبرال حاکم بر دولت و سینما فیلم‌های با فروش میلیاردی و با مضامین لیبرالی داشت و مردم هم استقبال می‌کردند اما این آثار جریان‌ساز نبودند. چیزی که احترام می‌آفرید و در خارج از کشور هم مورد پسند بود فیلم‌های انقلابی بودند.

این تحلیلگر اجتماعی و سیاسی همچنین با اشاره به کیفیت جشنواره امسال گفت: امسال هم دوباره همین موضوع تکرار شد، تعدادی فیلم با مضامین ارزشی ساخته شدند؛ هر چند سازندگان آنها اعلام کرده‌اند که با نگاه ارزشی فاصله دارنداما مجبور هستند که برای تضمین بقای خودشان به سمت این آثار روی بیاورند؛ موضوعاتی مثل مقاومت اسلامی، مبارزه با داعش، تاریخ اسلامی، دفاع مقدس و استکبار ستیزی این همان موج چهارم است.

عباسی تصریح کرد: اگر موج سینمای ابزورد و لیبرالی را یکی بگیریم به سه جریان کلی می‌رسیم. جریان چپ مارکسیستی اولین جریان است، این سینما بعد از سه اثر اصلی و چپ اجتماعی مخملباف، عملاً از بین رفت. پرونده دهه دوم، سوم و اواسط چهارم هم با سینمای لیبرالیستی راست با انحطاط به انتها رسید و موج انقلابی که ان شاءالله نسل جدید بچه‌های انقلابی هستند و با تأسی از کسانی مثل مرحوم سلحشور که آثارش در خارج از ایران هم مخاطب چند میلیاردی دارد و کسانی مثل طالبی، حاتمی کیا و بحرانی بتوانیم از ابتذال سینما فاصله بگیریم.

او در پایان ضمن نقد به بی‌هویتی سینمای ایران بیان کرد: همانطور که ما در فوتبال تیم ملی جمهوری اسلامی نداریم و در شبکه‌ها عنوان شاگردان کیروش را برای این تیم استفاده میکنند، در سینما هم سینمای جمهوری اسلامی نداریم. دشمن جمهوری اسلامی همین لیبرالیسم است که در سینما، سینمای ضد آرمان نماینده آن است؛ پس در پاسخ این سوال که آیا شعار نه شرقی و نه غربی محقق شده باید بگوییم خیر! در شعر، در نقاشی ، در ادبیات داستانی، در گرافیک و در هنرهای تجسمی این اتفاق افتاده اما در سینما با تک مضراب‌هایی مواجه هستیم که آن هم به دلیل حضور افراد انقلابی است. راهش هم این است که «لا اله» را محکم بگوییم تا «الا الله» هم بعد از آن محقق شود.

نظر شما