شناسهٔ خبر: 31295587 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نشنال اینترست بررسی کرد؛

تعجب ازساخت زیردریایی فاتح/پیشرفت نیروی دریایی ایران به رغم تحریم

نخستین زیردریایی که از صفر تا صد آن به دست متخصصان ایرانی ساخته شده تعجب بسیاری را در جهان برانگیخت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - سرویس بین الملل: مجله «نشنال اینترست» در مقاله ای به بررسی ساخت اولین زیردریایی نیمه سنگین تولید داخل می پردازد. این بررسی به قلم «مارک اپیسکوس»، دستیار پژوهش مجله «نشنال اینترست» نوشته شده است و حاکی از بازتاب گسترده ساخت این زیر دریایی در جهان دارد.

«مارک اپیسکوپوس» دستیار پژوهش در مرکز «نشنال اینترست» است و یکی از نویسندگانی است و اغلب برای این مجله مطلب می نویسد. او همچنین دانشجوی دکترای تاریخ در دانشگاه «امریکن» است. 

در ادامه ترجمه این مطلب آمده است:

آیا ایران واقعا در حال ساخت زیردریایی بومی است؟

در حالی که تهران در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت مستقل است اخبار رسمی اظهار داشتند که ارتش ایران اولین زیردریایی ساخت داخل خود را به آب فرستاد.

زیردریایی کلاس فاتح هفته گذشته در مراسمی در بندرعباس با حضور «حسن روحانی»  رونمایی شد.

وزیر دفاع ایران امیر حاتمی اظهار داشت: «زیردریایی کلاس فاتح کاملا ساخت داخل است که توسط کارشناسان توانای سازمان صنایع دریاییِ وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است و از تکنولوژی های به روز جهان بهره مند است».

با توجه به اینکه ایران از منابع محدود خود برای ساخت زیردریایی به روز ساخت داخل استفاده می کند این دستاورد یک مرحله نمادین در مسیری است که ایران به سوی خودکفایی نظامی طی می کند.

«حسن روحانی» پیروزمندانه در تهران اعلام داشت: «ما در برابر قدرت های هژمونیک سر فرود نمی آوریم و آماده ایم خود را فدا کنیم و آماده ایم از جان خود برای حفاظت از ایران بگذریم».

نیروی نظامی ایران بیان داشته که دارای زیردریایی ساخت داخل است.

زیردریایی کلاس فاتح ۶۰۰ تن وزن دارد که از نظر مراکز فروش ایرانی و غربی در دسته زیردریایی های نیمه سنگین قرار می گیرد. در میان زیردریایی های بسیار کوچک ایران یعنی زیردریایی کلاس غدیر و زیردریایی های سنگین، یونس، زیردریایی  کلاس فاتح جهت داشتن زیردریایی طراحی شده است که هم قدرتمند و هم چابک باشد. این زیردریایی می تواند برای پنج هفته در عمق ۲۰۰ متری عمل کند.

طبق منابع خبری ایران فاتح «مظهر صنعت» است و به سامانه سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیرسطح به زیرسطح، هدایت اژدر، جنگ های الکترونیکی و مخابراتی و سامانه مخابراتی امن و یکپارچه مجهز است. عبارت «مظهر صنعت» برای مجموعه ای از ویژگی های استاندارد برای زیردریایی های مدرن عجیب به نظر می آید، یک بخش کلیدی از مجموعه مربوط به سلاح آن همچنان ناشناخته است.

مدتی است گفته می شود کلاس فاتح دارای اژدرهای ۵۳۳ میلیمتری است، این زیردریایی هشت مین دریایی و دو عدد از اژدرهای گفته شده را به عنوان ذخیره حمل می کند. منابع ایرانی اطلاعات مشخص بسیار کمی درباره موشک کروز که احتمالا می توانند از زیر دریا شلیک شوند، داده اند. با دیدن آن در عکس و از فاصله ۵۰ متری این مسأله که چه تعداد و دقیقا چه انواعی از موشک کروز را می توان در آن جا داد همچنان سوال باقی می ماند.

به آب انداختن زیردریایی کلاس فاتح در حالی که چند ماه از به آب انداختن ناوشکن «سهند» گذشته است نشان دهنده افزایش این فعالیت است. این زیردریایی با هدف اینکه در آینده به دریای عمان برود به خلیج فارس فرستاده خواهد شد.
تهران هنوز مشخص نکرده است کلاس فاتح چند مخزن خواهد داشت. به نظر می رسد دست کم یک زیردریایی کلاس فاتح دیگر در دست ساخت باشد ولی جزئیات بسیار کمی در دست است.

با وجود یک سری سوالات تکنیکی زیردریایی کلاس فاتح نشان می دهند که علیرغم فشار اقتصادی تحریم های غرب، ایران در به روز کردن برنامه نیروی دریایی خود در حال پیشرفت است.

نظر شما