شناسهٔ خبر: 31294908 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کاربرد ام آر آی در تایید نهایی ضایعات جنینی قابل توجه است

دکتر احمد سلطانی شیرازی در حاشیه دومین روز از برگزاری دهمین همایش کشوری تصویربرداری بیماری های زنان در اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این روش از

صاحب‌خبر - دکتر احمد سلطانی شیرازی در حاشیه دومین روز از برگزاری دهمین همایش کشوری تصویربرداری بیماری های زنان در اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این روش از جمله محورهایی است که در این کنگره مورد بحث قرار می گیرد و به عنوان یک راه تکمیلی توصیه می شود.
وی افزود: البته در بیشتر موارد سونوگرافی حرف اول را می زند و ما می توانیم به تشخیص نهایی برسیم اما در برخی موارد برای تصمیم نهایی باید از ام آر ای کمک گرفت.
سلطانی شیرازی با اشاره به اینکه اشعه برای زنان زیان آور است گفت: از آنجا که پرتوهای ام آر آی رادیویی هستند اثرمنفی ندارند و به عنوان یک وسیله سالم برای تشخیص قابل استفاده است به همین دلیل ام آرآی در تشخیص تومورهای تخمدان، رحم، آندومتر و سرطان سینه روش قابل توجهی است.
دبیر علمی کنگره بیان کرد: تشخیص آنومالی های جنین در سه ماهه نخست نیز از جمله محورهایی است که مورد بررسی قرار می گیرد چون تشخیص آنومالی ها بیشتر در سه ماهه دوم و سوم اانجام می شود و بعد از تشخیص این ضایعات در سه ماهه دوم تا زمان 18 یا 19 هفتگی فرصت پایان بارداری وجود دارد بنابرای در اکثر موارد بیمار دچار مشکل می شود.
وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که در سه ماهه اول، بیشترین امکان تشخیص آنومالی ها فراهم شود که به علت بهتر شدن امکانات تشخیصی ، پیشرفت دستگاههای سونوگرافی، کسب تجربه و تحقیقات صورت می گیرد.
سلطانی شیرازی اضافه کرد: محور دیگر همایش استفاده ازآزمایش های ژنتیک است که بتوان از این امکانات به نحو احسن با کمترین هزینه و بهترین نتیجه بیماری ها را تشخیص داد.
دبیر علمی همایش تصویربرداری بیماری های زنان گفت: همچنین غربالگری سرطان سینه در زنان توسط سونوگرافی نیزمورد بحث قرار می گیردکه استفاده از ام آرآی به عنوان روش تکمیلی و کمک کننده است.
همایش تصویربرداری بیماری های زنان 30 بهمن تا سوم اسفند با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور و انجمن رادیولوژی ایران در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درحال برگزاری است.
هدف اصلی از برگزاری این همایش ارتقای سطح علمی و امکانات پیشگیری و تشخیص به موقع در بیماری های زنان و مامایی است.
در این همایش پزشکان، متخصصان زنان و رادیولوژیست هایی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور از جمله مشهد، شیراز و تهران حضور دارند.
3004/ 6037
انتهای پیام

نظر شما