شناسهٔ خبر: 31294280 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی اول اسفندماه

ابعاد نفوذ آمریکا در برنامه موشکی ایران/رشد صادرات نفت ایران

توجه بین المللی به حضور مقامات ایرانی در چین، رشد صادرات نفت ایران در دوران تحریم ها، ابعاد مختلف نفوذ آمریکا در برنامه موشکی ایران، ۱۰ اسفند اعلام لیست نهایی احزاب مورد تایید وزارت کشور از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه اول اسفند ماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، توجه بین المللی به حضور مقامات ایرانی در چین، رشد صادرات نفت ایران در دوران تحریم ها، ابعاد مختلف نفوذ آمریکا در برنامه موشکی ایران، ۱۰ اسفند اعلام لیست نهایی احزاب مورد تایید وزارت کشور از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه اول اسفند ماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

اسناد اصالت دو نامه امام (ره) در خصوص آیت الله منتظری و نهضت آزادی

پیرو اعلام قبلی مبنی بر انتشار مستندات جدید در خصوص اصالت نامه‌های امام راحل درباره آیت الله منتظری و نهضت آزادی حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با انتشار این اسناد به ادعا‌های صورت گرفته پاسخ داد.

متن پاسخ و مستندات مربوطه به شرح زیر است:
در ارتباط با ابراز تردیدی که نسبت به نامه مورخ ۶۸/۱/۶ حضرت امام خمینی (ره) (خطاب به آیت الله منتظری) اخیرا در برخی رسانه‌ها انتشار یافته است؛ همانگونه که چند روز قبل و پیش از آن در سال‌های گذشته نیز موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) - به عنوان نهادی که بر اساس حکم حضرت امام راحل و به موجب نص قانون نحوه حفظ یاد و آثار امام خمینی (ره) (مصوب سال ۱۳۶۸) مسئولیت اظهار نظر کارشناسی در باره آثار امام را عهده دار می‌باشد - در چند نوبت و به تفصیل اصالت و قطعیت انتساب هر دو نامه به حضرت امام را اعلام نموده است؛ به منظور تنویر بیشتر افکار عمومی، چهار سند قاطع، که بیانگر شهادت صریح حاضران در جلسه شامگاه ۶ فروردین سال ۶۸ (شب هفتم فروردین) در حضور حضرت امام خمینی و مرحوم یادگار حضرت امام است، منتشر می‌کنیم.


با این توضیح که این سندها، شهادت کتبی سه تن از اعضای هیات رئیسه وقت مجلس خبرگان رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، مرحوم آیت الله مشکینی و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و همچنین اظهارات آیت الله امینی است که در همان روز ۶ فروردین ۱۳۶۸ – در جلسه هیات رئیسه با حضور ایشان و آیت الله طاهری خرم آبادی و آیت الله مومن – درباره تصمیم حضرت امام و نامه ایشان بحث کرده اند و تصمیم گرفته می‌شود که خدمت حضرت امام راحل بروند.

 

لیست نهایی احزاب مورد تایید وزارت کشور تا ۱۰ اسفند اعلام می شود

«محمد جواد محمدی نوری» در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد جلسه روز دوشنبه خانه احزاب گفت: جلسه روز گذشته خانه احزاب به ریاست کمالی در خانه احزاب برگزار شد و در این جلسه مانند جلسات قبل شاهد حضور برخی از دبیران کل سایر احزاب کشور هستیم که در این جلسه نیز میزبان دبیر کل حزب مردمی اطلاحات و رییس خانه احزاب استان گیلان بودیم.

 

بازرس خانه احزاب اظهار کرد: مهمترین دستور جلسه این هفته برای هماهنگی پراخت یارانه ها بود که قرار شد در هفته جاری نیز براساس ارسال اخرین لیست وزارت کشور نسبت به احزابی که اقدامات تطبیق حزب مطبوع را با کمسیون ماده احزاب انجام دادند و به تایید وزرات کشور رسیده است که تا کنون 81 حزب اعلام شده است که قرار شد الباقی یارانه احزاب به آنها پرداخت شود .

 

وی افزود: جای قدردانی از دولت و وزارت کشور دارد و هم از پیگیرهای طاهرنژاد و کمالی در پیگیری منابع کمک یارانه ای احزاب در سال 96 این یارانه مربط به سال 96 است که در سال 97 وصول شده  و در حال توزیع است.

 

بیانیه گام دوم مانیفستی برای دهه جدید انقلاب اسلامی است

«کاظم جلالی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در چهل سالگی انقلاب به عنوان گام دوم گفت: پیام رهبری بسیار روشن، مهم، امیدبخش و مانیفستی برای دهه جدید انقلاب اسلامی است.

 

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید قوای سه گانه به علاوه نهادها و دستگاه های نظامی، ارتش، سپاه، بسیج و همچنین مردم این مانیفست را تجزیه و تحلیل کنند و متناسب با آن یک برنامه بنویسند و این یک اصل و استراتژی است که باید به نوعی با برنامه های دستگاه های مختلف مواجه شود.

 

وی با اشاره به اینکه تدوین برنامه در این رابطه در مجلس شورای اسلامی از طرف رییس مجلس و مرکز پژوهش ها محول شده است، گفت: ما در مرکز پژوهش ها دبیرخانه ای به همین منظور تشکیل می دهیم و با قوت و قدرت بر روی این موضوع کار می کنیم.

 

کمیسیون امنیت ملی به موضوع حادثه تروریستی رسیدگی کند

حجت الاسلام «احمد سالک» در ادامه جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه ۱اسفند) ضمن گرامیداشت یادو خاطره شهدای جادثه تروریستی زاهدان گفت:  کمیسیون امنیت ملی به این موضوع رسیدگی و هرچه سریع‌تر نتیجه را به نمایندگان اعلام کند.

 

همچنین یحیی کمالی پور ،نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد نیز در تذکری در همین رابطه گفت: روزهای اول مجلس شورای اسلامی اگر سنگی در وسط یک جاده می‌افتاد صدای مجلس بلند می‌شد، چرا امروز در برابر این حادثه سکوت کرده‌ایم؟ آیا در این حادثه هیچ کس مقصر نبوده است؟ چرا به سادگی از کنار آن عبور کردیم؟

 

ابعاد مختلف نفوذ آمریکا در برنامه موشکی ایران

روزنامه نیویورک‌تایمز هفته گذشته در گزارشی اختصاصی نوشت که آمریکا برای اختلال در برنامه موشکی ایران عملیاتی فوق‌سری در دست دارد و تلاش می‌کند با وارد کردن قطعات قلابی به ایران موشک‌های ساخت این کشور را معیوب کند.



طبق ترجمه ایرنا، نیویورک‌تایمز، توضیح داد که «کاخ‌سفید از زمان ورود دونالد ترامپ به عملیات آمریکا برای خراب‌کاری در برنامه موشکی و راکتی ایران شتاب بخشیده است.»



این رسانه این اطلاعات را از مقام‌های سابق و فعلی دولت آمریکا به دست آورد که به این روزنامه گفته‌اند این عملیات سری بخشی از تلاش آمریکا برای تضعیف نظامی ایران و ضربه به اقتصاد این کشور است.پیش‌تر هم از طریق کرم اینترنتی استاکس‌نت برای اخلال در برنامه هسته‌ای ایران اقدام شده بود، که نقش آمریکا و اسرائیل در آن افشا شد.



آن طور که نیویورک تایمز نوشت این عملیات جدید نیست و در زمان روسای جمهوری پیش از دونالد ترامپ، از جمله باراک اوباما هم ادامه داشته است.



مقام‌های آمریکایی، که هویتشان فاش نشد، همچنین به نیویورک‌تایمز گفتند ارزیابی موفقیت این برنامه که «تاکنون وجود آن علنی نشده بود» غیرممکن است.

 

رشد صادرات نفت ایران در دوران تحریم ها

با وجود تحریم های سنگین نفتی علیه کشورمان حالا اخبار حاکی از آن است که صادرات نفت ایران در این فضای محدود رشد چشمگیری داشته است.

 

بنابراین گزارش، یورونیوز فارسی در خبری نوشت: گزارش‌های تازه نشان می‌دهد میزان صادرات نفت خام ایران در ابتدای سال جاری میلادی بیشتر از آن‌چه برآورد می‌شد بوده است و دستکم میزان ثابت و پایداری را در ماه های ژانویه و فوریه حفظ کرده است.

 

بنا بر داده‌های مربوط به نقل و انتقالات نفتی صادرات ایران از طریق نفتکش‌ها در ماه فوریه حدود ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز بوده است. در مقابل نقل و انتقالات نفتی صادرات ایران در ماه ژانویه رقمی در حدود میانگین مابین ۱.۱ و ۱.۳ میلیون بشکه بوده است.

 

یک منبع رصدگر نفتکش‌های ایران در این باره گفت: «تصور ما این است که افراد دارند از زمان باقیمانده تا اتمام مهلت معافیت استفاده می‌کنند و بیشتر نفت ایران را می‌خرند.»

 

علاوه براین، رویترز به نقل از منابع صنعت نفت گزارش داده است مشتریان نفت ایران که از تحریم آمریکا معافیت گرفته اند، خرید نفت خود را افزایش دادند.

 

توجه بین المللی به حضور بلند پایه های ایرانی در چین

هیاتی بلند پایه از ایران دو روز گذشته خود را در چین گذرانده اند و این سفر توجه بین المللی را به خود جلب کرده است.

 

این سفر که برای نخستین بار در تاریخ ایران با حضور وزرایی چون وزیر نفت، وزیر امور خارجه، وزیر اقتصادی و امور دارایی و رئیس بانک مرکزی تحت ریاست رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شده برای رسانه های جهان تازگی دارد.

 

در این رابطه، خبرگزاری رویترز تلاش کرده ابعاد سیاسی این سفر را برجسته تر کند.

 

براساس ترجمه ایرنا، رویترز می نویسد: دولت چین باتوجه به دیدار چند روز آینده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از پکن، سیاست سخت ایجاد موازنه قدرت در خاورمیانه را اعمال می کند. چین به رغم وابستگی به نفت منطقه، نقش کمتری در جنگ ها و دیپلماسی خاورمیانه ایفا می کند و سعی بر این دارد که موقعیت خود در منطقه و به خصوص در دنیای عرب را بالا ببرد.

 

ملک سلمان در سال 2017 از پکن دیدار کرد و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اواخر این هفته به چین خواهد رفت.به هر حال، چین مجبور است در راهی بدون تنش قدم بزند و پکن رابطه نزدیکی با ایران، رقیب منطقه ای عربستان سعودی دارد.

 

از سویی دیگر هم دویچه وله آلمان نیز در وبسایت فارسی خود این سفر مقامات ایرانی را مرتبط با سفر ولیعهد عربستان به پکن دانسته است.

 

آیا ایران، عراق را به سوریه ترجیح می دهد؟

جنگ ۸ ساله در سوریه ایران را نیز در مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی این کشور درگیر کرده بود و حالا که این کشور برای بازگشتن به گذشته خود نیازمند بازسازی است گویا ایران کمتر از دیگر کشورها در دمشق بازی داده می شود.

 

همین امر موجب شده تا تهران از دمشق فاصله گرفته و به سمت بغداد راهی شود. فرصت های بازسازی برای هیات های تجاری ایران در کشور عراق که آن هم تحت فشار تروریست ها دچار صدمات فراوانی شده بیش از سوریه است.

 

در این زمینه سفیر ایران در بغداد برای بازکردن مسیر مربوط به اجرای پروژه های بازسازی از سوی هیات تجاری ایرانی تلاش های بسیاری انجام می دهد.

 

در همین رابطه، «ایرج مسجدی» دیدارهای متعددی با مقامات مربوطه در عراق برگزار می کند و امروز هم او به جمع رئیس و اعضای شورای شهر بلد (صلاح الدین) رفت.

 

طبق خبری که سفارت ایران در بغداد منتشر کرده، سفیر کشورمان در عراق در این دیدار گفت: با شرکت های ایرانی مشارکت در بازسازی و تقویت زیرساخت های عراقی را آغاز کرده اند و این روند به طور جدی ادامه خواهد یافت.

 

مسجدی به سفر اخیر وزیر برق عراق به تهران و توافقات بعمل آمده اشاره کرد و گفت: بر اساس این توافقات و با تلاش شرکت های ایرانی، بحران کمبود شدید برق عراق در یک بازه زمانی سه تا چهار ساله کاملا برطرف خواهد شد. /

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما