شناسهٔ خبر: 31294255 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سفیر آمریکا در ورشو خواستار عذرخواهی تل آویو از لهستان شد

سفیر آمریکا در لهستان در واکنش به تنش های بوجود آمده میان ورشو و تل آویو، خواستار معذرت خواهی صهیونیست ها از این کشور اروپایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورو نیوز، «جورجت ماسباچر» سفیر آمریکا در لهستان امروز چهارشنبه در واکنش به بحران روابط ورشو و تل آویو گفت که اسرائیل باید از لهستان عذرخواهی کند.

ماسباچر همچنین اسرائیل و لهستان را دو متحد قوی آمریکا نامید و افزود: «نباید از این نوع ادبیات استفاده شود. هم لهستان و هم اسرائیل متحدانی بسیار مهم هستند و باید بتوانیم این مسائل را حل کنیم».

ماجرا به سفر بنیامین نتانیاهو برای اجلاس ورشو باز می‌گردد. جایی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از پایان نشست و در دیدار از موزه هولوکاست در لهستان، این کشور را متهم کرد که در دوران کشتار یهودیان کمک‌های زیادی به آلمان نازی کرده‌ است.

او در صحبت‌هایش از کلمه «لهستانی‌ها» استفاده کرده بود و گفت بود که آنها به رژیم آلمان نازی در هولوکاست کمک‌های بسیاری کرده‌اند.

این در حالیست که موضوع نقش داشتن لهستان در ماجرای کشتار یهودیان یکی از موضوعات حساسیت برانگیز برای جامعه لهستان به شمار می‌رود. بسیاری از لهستانی‌ها هرگونه نقش داشتن در هولوکاست را نمی‌پذیرند. دولت این کشور حتی اخیرا لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر طبق آن متهم کردن لهستان به همکاری با آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم، غیرقانونی اعلام شد.

نتانیاهو هر چند در ادامه، حرف خود را تغییر داد و گفت منظورش ملت لهستان نبوده است اما وزیر خارجه رژیم صهیونیستی چند روز بعد بر شدت این بحران افزود.

«ایسرائیل کاتز» وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی روز یکشنبه ۱۷ فوریه مردم لهستان را در «محو و نیستی یهودیان» مسئول دانست.

کاتز اعلام کرده بود: «یهودی ستیزی با شیر مادر وارد بدن لهستانی‌ها می‌شود.»

در پاسخبه کاتز، «مارک ماگیروفسکی» سفیر لهستان در سرزمین های اشغالی در پیامی توییتری گفت: «واقعا شگفت‌انگیز است که وزیر تازه امور خارجه اسرائیل الفاظی چنین بی‌شرمانه و نژادپرستانه به زبان آورده است».

اما وزیر خارجه جدید اسرائیل بلافاصله جواب سفیر لهستان را داد. کاتز در یک گفتگوی رادیویی گفت: «واقعیات تاریخی را نمی‌توان تغییر داد. لهستانی‌ها در نابود کردن یهودیان با نازیان آلمان همکاری کردند. لهستان بزرگترین گورستان یهودی‌هاست و این یک واقعیت تاریخی است... دشمنی لهستانی‌ها با یهودیان بسیار ریشه‌دار و قدیمی است و آنها همیشه ضد سامی بوده‌اند.»

در پی بالا گرفتن تنش دیپلماتیک میان ورشو و تل‌آویو و لغو سفر نخست وزیر لهستان به سرزمین های اشغالی، مقامات تل آویو اعلام کردند که نشست گروه ویزگراد در بیت‌المقدس برگزار نخواهد شد.

نظر شما