شناسهٔ خبر: 31294128 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استقبال از گام وزارت کشور برای کاهش تلفات جاده ای

شیراز-ایرنا- وزارت کشور با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای در آستانه تعطیلات نوروزی، استانداران را مکلف به تشکیل جلسه راهبری در این خصوص و بررسی عملکرد بخش‌های مسئول در تصادفات در سطح استان و ارسال نتیجه آن به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استان فارس در طول سالیان گذشته اغلب در خصوص میزان فوتی ناشی از تصادفات جاده ای در سطح کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده و اکنون در آستانه عید نوروز و وجود جاذبه بسیار در عرصه گردشگری این استان از کانون های مورد توجه گردشگران خواهد بود که همین مساله لزوم توجه و برنامه ریزی های لازم برای کاهش تصادفات جاده ای را با اهمیت تر می کند.
در تعطیلات نوروز پیش رو نیز با توجه به افزایش نزدیک به 400 درصدی میزان بارش ها در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه قبل نیز، پیش بینی می شود طبیعت فارس میزبان خیل عظیم گردشگران ورودی به این استان خواهد بود.

** ورود وزارت کشور به تصادفات جاده ای
در همین حال، سخنگوی وزارت کشور 23 بهمن ماه 97 اعلام کرده است: استانداران مکلف شدند با تشکیل جلسه راهبری، عملکرد بخش های مسئول در تصادفات در سطح استان را بررسی و نتیجه آن را به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور منعکس کنند.
'سید سلمان سامانی' با تاکید بر لزوم ایجاد سازوکار مناسب در جهت پیشگیری از تصادفات جاده ای و رانندگی اظهارداشت: به منظور راهبری مناسب برنامه کاهش آمار تصادفات که قبلا تهیه شده است، استانداران مکلف شدند با تشکیل جلسه راهبری، عملکرد بخش های مسئول در تصادفات در سطح استان را بررسی و شناسایی کرده و نتیجه آن را به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور منعکس کنند.
سخنگوی وزارت کشور اظهار داشت: در راستای اجرای این موضوع و باتوجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش سفرهای جاده ای، وزیر کشور در روزهای اخیر در مکاتبه ای از استانداران خواسته است که جلسات راهبری وضعیت تصادفات استان در اسرع وقت به ریاست آن ها تشکیل شود.
سامانی افزود: استانداران طبق دستور وزیر کشور موظف هستند هرچه سریعتر با تشکیل شورای راهبری وضعیت تصادفات، برنامه جامع کاهش تصادفات رانندگی استان را تهیه و گزارش های مربوطه را به صورت 6 ماهه به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و نخستین گزارش را در همایش آتی استانداران سراسر کشور که در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد ارائه کنند.

** ابتکاری موثر
مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در گفت و گو با ایرنا در این باره گفت: تجربه نشان داده که برگزاری و تشکیل هر نوع کارگروهی درباره کاهش تصادفات جاده ای در سطح استان فارس موثر بوده است.
دکتر سعید غلامزاده افزود: تشکیل شورای راهبردی در خصوص تصادفات جاده‌ای در استان فارس اگر خوب مدیریت شود و با برنامه ریزی درستی پیش رود قطعا می تواند در کاهش سوانح و در نتیجه آن کاهش فوتی ناشی از تصادفات موثر باشد.
وی اضافه کرد: تصمیم وزارت کشور برای ورود به این مساله بسیار ارزشمند است اما چنین کارگروهی تاکنون در استان فارس تشکیل نشده است.
865 نفر در هفت ماه نخست امسال، آمار اعلامی مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس از شمار جانباختگان حوادث جاده ای در این استان است.
به گفته سعید غلامزاده، هرچند آمار کشته شدگان در حوادث رانندگی در استان فارس طی این مدت، روندی نزولی 6.4 درصدی داشت اما آمار مصدومان این حوادث با افزایش روبرو بوده است.
وی اظهار داشت: تعداد کل مصدومان ناشی از سوانح ترافیکی فارس در هفت ماه نخست پارسال، 14 هزار و 969 نفر بود که این تعداد در مدت مشابه امسال به 15 هزارو 866 نفر رسید که 6 درصد رشد را نشان می دهد.
گفته شده، استان فارس با این شمار از آمار تلفات جاده ای در صدر فهرست استان های کشور قرار دارد که وضعیت مطلوبی نیست.
**کاهش تصادفات،اولویت استاندار فارس
استاندار فارس که از حدود یکماه گذشته بر این کرسی تکیه زده از ابتدای شروع فعالیت خود یکی از اولویت های خود را کاهش تعداد جان باختگان سوانح ترافیکی عنوان کرده است.
عنایت الله رحیمی پیش تر در این باره گفته است که تصادفات و حوادث جاده ای که سالانه منجر به کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از هموطنانمان می شود دلایل متعددی دارد که از جمله می توان به مشکلات جاده، خطاهای انسانی و همچنین غیر استاندارد بودن برخی خودروها اشاره کرد.
رحیمی افزود: هرگونه اقدامی که در جهت کاهش تلفات جاده ای در فارس لازم است، انجام شود و ما نیز حمایت های لازم را خواهیم داشت.
استاندار فارس با اشاره به فعالیت کمیسیون فنی ایمنی راه ها و شورای ترافیک استان در گذشته افزود: نصب دوربین های نظارتی درون و برون شهری از جمله اقداماتی است که از گذشته در دستور کار بوده و همچنان نیز ادامه دارد.
رحیمی ادامه داد: پارسال اعتباراتی برای حذف 25 نقطه از مجموع 270 نقطه حادثه خیز استان در نظر گرفته و آن 25 نقطه ایمن سازی شد و در بودجه جاری و سال آینده هم اعتباراتی برای این امر در نظر گرفته شده است.
استاندار فارس، با اشاره به اهمیت فعالیت گشت های محسوس و نامحسوس در جاده های استان تصریح کرد: با توجه به تاثیر مثبتی که حضور این گشت ها بر کاهش تصادفات دارد، آماده همکاری با پلیس راه و راهداری استان و تامین خودرو برای آنها هستیم.
رحیمی، ایمن سازی راه ها را از دیگر اقدامات انجام شده در استان دانست و تصریح کرد: هرچند اقدامات خوبی از سوی مجموعه های متولی در استان در جهت کاهش حوادث و تلفات جاده ای انجام شده اما با نقطه مطلوب همچنان فاصله داریم.
وی به محدودیت منابع و مشکلات اعتباری اشاره کرد وافزود: اما با توجه به اهمیت موضوع، هرگونه حمایت و کمکی که از مرکز برای کاهش تلفات جاده ای استان در نظر گرفته شود ما 2 برابر آنرا به ویژه در بحث تجهیزات تامین خواهیم کرد.
کارنامه فعالیت استاندار فارس که پیش از این مناصبی همچون مدیرکل دفتر فنی استانداری و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس را داشته است، نویدبخش آن است که موضوع تلفات جاده ای در دوران کنونی مدیریت ارشد استان با نگاهی ویژه دنبال شود.
ورود وزارت کشور و استانداران سراسر کشور به این مقوله می تواند سرآغازی برای کاهش جدی تلفات جاده ای در ایران باشد.
9873/ 2027

نظر شما