شناسهٔ خبر: 31293762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویکرد نژادپرستانه مکرون علیه جلیقه زردها، شمشیر دو لبه برای پاریس

تهران - ایرنا - اعتراض های ضد نظام سرمایه داری در فرانسه که اخیرا گسترش نیز یافته است، دولت مکرون را به سمت اتخاذ سیاست های نژادپرستانه پیش برده تا با این بهانه خواسته های معترضان را سرکوب کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فرانسه از 17 نوامبر سال 2018(26آبان امسال) شاهد موج اعتراض های مردمی بود که اگر چه درابتدا دراعتراض به افزایش مالیات بر سوخت بوده اما با واکنش های شدید نسبت به سیاست های اقتصادی دولت مکرون مواجه شد.
این اعتراض ها با تجمع در بزرگراهها و میادین اصلی شهرها در سراسر فرانسه آغاز شد که در آن زمان روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» درباره نخستین جرقه ‌های اعتراض نوشت «دو راننده بین‌ شهری جوان اهل سنه مرن، شهری نزدیک پاریس، روز دهم اکتبر در صفحه‌ ای در فیسبوک فراخوانی برای«راه‌بندان سراسری در اعتراض به افزایش قیمت سوخت» به راه انداختند؛ فراخوانی که بیش از 200 هزار نفر در فیسبوک قول شرکت در آن را دادند.»
به تدریج، فراخوان ‌های دیگری در شبکه ‌های مجازی توسط شهروندان عادی بدون وابستگی به صنف یا گروه خاصی شکل گرفت که در روز 17 نوامبر نخستین اعتراض سراسری درفرانسه با شرکت 280 هزار نفر ومسدود کردن بزرگراه‌ها آغاز شد و شنبه گذشته(16فوریه 2019) این اعتراض ها سومین ماه متوالی خود را پشت سر گذاشت.
اگر چه در همان ابتدا معترضان خود را مستقل از طیف سیاسی یا حزب خاصی دانسته و تاکید داشتند که نمی‌خواهند خواسته‌ هایشان با مطالبات حزبی و جناحی منحرف شود اما با موج یهودی ستیزی این اعتراض ها شکل سیاسی به خود گرفته و دولت مکرون را با تنش های بسیاری مواجه کرده است و به گفته تحلیلگران مهم ‌ترین چالش فراحزبی برای دولت مکرون محسوب می ‌شود.
دولت که هدف از افزایش مالیات بر سوخت را کسب درآمد به منظور تامین هزینه و سرمایه ‌گذاری در پروژه‌های محیط زیستی اعلام کرده بود با افزایش موج اعتراض ها عقب نشینی کرد؛ به گونه ای که در 16 آذر و با گذشت تنها 20روز از اعتراض های سراسری، سرانجام فشار افکار عمومی و اعتراض های شدید جلیقه زردها نتیجه داد و دولت مکرون اعلام کرد که به مدت 6 ماه نه تنها افزایش قیمت سوخت خودرو را به حالت تعلیق در می آورد بلکه در همین مدت از افزایش قیمت برق و گاز شهروندان این کشور جلوگیری می کند.
بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران اروپایی این عقب نشینی مکرون را سرآغاز تشدید فشارهای مردمی و افزایش خواسته ها از الیزه عنوان کردند.
به دنبال افزایش ناآرامی ها در فرانسه بروز نگرانی ها از بابت بیگانه ستیزی در این کشور در جریان اعتراض های جلیقه زردها رو به فزونی رفت و
حمله به «آلن فینکلکروت» فیلسوف فرانسوی یهودی به یکی از موضوع های داغ رسانه‌ها و سیاستمداران این کشور تبدیل شد.
البته به نوشته امروز «لو فیگارو»، فرد مهاجم و مظنون اصلی حمله به این فیلسوف سه شنبه شب دستگیر شده است.
این برخورد، واکنش امانوئل مکرون رئیس جمهوری و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و حتی فرانسوا اولاند رئیس دولت پیشین و برخی دیگر از مقام ها از جمله نخست وزیر این کشور را در پی داشت.
امانوئل مکرون روزگذشته در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری گرجستان اعلام کرد که در واکنش به اقدام برخی جلیقه زردها به همراه روسای مجلس سنا و ملی فرانسه به موزه هولوکاست می رود.
اگر چه برخورد برخی جلیقه زردها با این فرد ازسوی بسیاری از احزاب و سیاستمداران فرانسه محکوم شد اما در این میان بسیاری از مردم فرانسه نسبت به مواضع تند و افراطی وی درخصوص مردم فلسطین انتقاد کردند.
به عنوان مثال«توماس گوئنله»(Thomas Guénolé) استاد دانشگاه درخصوص مواضع ضد فلسطینی این یهودی تبار فرانسوی نوشت:'سال‌ها است که آلن فینکلکروت نفرت را در جامعه فرانسه گسترش می‌ دهد.'
در تصاویری که رویترز ازحضور مکرون در قبرستان یهودی ها منتشر کرده تعدادی از قبرها تخریب و بر روی آنها نشان نازیسم حک شده که گفته می شود توسط جلیقه زردها صورت گرفته است.
در پی حمله افرادی ناشناس بسیاری از قبرهای این قبرستان تخریب شدند.
در این میان به نظر می رسد که رویکرد نژادپرستانه مکرون در مقابله با جلیقه زردها به مثابه شمشیر دو لبه برانی برای پاریس است که از یک سو فرصتی برای رئیس دولت درتحکیم روابط خود با رژیم صهیونیستی و ازسوی دیگر تهدیدی برای تشدید اختلاف های داخلی برای این کشور محسوب می شود.
با این حال انتظار می رود که رئیس دولت فرانسه با توجه به اعتراض های جلیقه زردها نسبت به سیاست های اقتصادی این کشور از یک سو و از سوی دیگر واکنش های بین المللی نسبت به این رویداد در این کشور تدابیری اتخاذ کند که این شمشیر بران منجر به بروز اختلاف های شدید در این کشور نشود.
اروپام**6984** 1546

نظر شما