شناسهٔ خبر: 31292891 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

طراحی اپلیکیشن هوشمند ملی «خودمراقبتی» از سوی وزارت بهداشت

معاون بهداشت وزیر بهداشت از طراحی اپلیکیشن هوشمند ملی خودمراقبتی خبر داد و گفت‌: این اپلیکیشن خود مراقبتی که امکان اتصال آن به پرونده سلامت افراد وجود دارد، طراحی شده است و تا نیمه اول سال ۹۸ راه‌اندازی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

معاون بهداشت وزیر بهداشت از طراحی اپلیکیشن هوشمند ملی خودمراقبتی خبر داد و گفت‌: این اپلیکیشن خود مراقبتی که امکان اتصال آن به پرونده سلامت افراد وجود دارد، طراحی شده است و تا نیمه اول سال ۹۸ راه‌اندازی خواهد شد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در سومین کنگره سلامت مردان و یازدهمین کنگره مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: اپلیکیشنی در حوزه خودمراقبتی که امکان اتصال آن به پرونده سلامت افراد وجود دارد، طراحی شده و تا نیمه اول سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی می‌شود. افراد با نصب این اپلیکیشن در گوشی‌های هوشمند می‌توانند ضمن وارد کردن اطلاعات سلامتی خود به سیستم، به پرونده الکترونیک سلامت خود نیز دسترسی داشته باشند و از وضعیت سلامت خود آگاه شود همچنین می‌توانند از این اطلاعات برای مراجعه پزشک استفاده کنند و با استفاده از کد شناسه‌ای که برای آن تعریف می‌شود پزشکان نیز می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

وی با تاکید بر موضوع «خودمراقبتی» و اهمیت آن در سلامت مردان گفت: در این رابطه باید برنامه‌ریزی‌های گسترده‌تری صورت بگیرد به گونه‌ای که برای آموزش و هشدار افراد به سمت آنها حرکت کنند و یا با افزایش امکان دسترسی شرایط مراجعه آنان به مراکز سلامت و درمانی را هموارتر کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این‌ راستا راه سومی نیز دیده شده است و باید مورد توجه قرار بگیرد. به عبارت دیگر باید خودمراقبتی را توسط رسانه‌ها به نظام سلامت کشور متصل کنیم. به عبارت دیگر به جای مراجعه خانه به خانه برای رصد سلامتی مردم با رسانه و اپلیکیشن‌های خودمراقبتی جامعه، اطلاعات سلامت آنان را به هسته اصلی نظام سلامت کشور متصل کنیم که تحقق این مساله مطمئنا به افزایش آگاهی و بهبود امور منجر می‌شود.

رییسی با مرور وضعیت سلامت مردان در ایران و اقدامات وزارت بهداشت و با اشاره به اینکه در این زمینه از نظر زیر ساخت و طراحی دست ما پر است، گفت: در زمینه طراحی نظام شبکه و به دنبال آن پوشش همه گروه‌های سنی و جنسیتی برای ارائه خدمات دست ما پر است.

وی با اشاره به کم‌توجهی مردان و مراجعه کمتر آنان به مراکز سلامت و درمان اظهارکرد: تا سنین پایین که پسران تحت کنترل مادران خود قرار دارند، وضعیت سلامتشان مناسب و تحت کنترل است ولی از زمانی که مستقل می‌شوند، مشکلات آغاز می‌شود بنابراین باید برای این دوره نیز برنامه‌ریزی شود.

رییسی با اشاره به برنامه‌ریزی دفتر جمعیت سلامت خانواده‌ از سال ۲۰۰۷ برای گروه‌های سنی مختلف اظهارکرد: در این برنامه برای مردان گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ ساله خدمات متعددی در معاونت بهداشتی تعریف شده است و ارایه این خدمات از سال ۸۴ در زمینه سلامت مردان آغاز شد.

وی با اشاره به شاخص SDH یا همان سطح سواد جامعه و تفاوت‌های موجود بین زنان و مردان در این زمینه خاطرنشان کرد: میانگین سطح سواد جامعه در کل کشور حدود هشت سال و برای آقایان حدود ۹ سال تعریف شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره بیمه اظهار کرد: بیش از ۹۳ درصد زنان در کشور بیمه هستند، در حالی که این رقم برای مردان کمتر از ۹۱ درصد است.

رییسی افزود: ۹۷ درصد از مردان حداقل یک ریسک فاکتور برای بیماری‌های قلبی ــ عروقی دارند و ۴۵ درصد نیز دچار افزایش وزن و چاقی هستند همچنین ۲۰ درصد آنان دخانیات مصرف می‌کنند و ۱۳ درصد دچار قند خون هستند. همچنین ۸۳ درصد از مبتلایان به اچ آی وی در سطح کشور را مردان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه‌ داد: ۱۷ درصد از مردان و ۱۱ درصد از زنان نسبت به مصرف فست فود اقدام می‌کنند و فعالیت فیزیکی کلا در هر دو جنس ضعیف است که باید در این زمینه متمرکز شویم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آمار مرگ و میر در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال اظهارکرد: ابتلا به بیماری‌های قلبی ــ عروقی در صدر قرار دارد و حوادث ترافیکی، دیابت، انواع سرطان و به‌خصوص سرطان گوارش در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به این که باید در سیاست‌گذاری‌ها به این نکته که در همه رده‌های سنی آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر در معرض خطر هستند،توجه شود، گفت‌: در حوادث ترافیکی آمار مرگ و میر و آسیب مردان نسبت به زنان سه به یک است. همچنین مردان در زمینه خودکشی بسیار جدی عمل می‌کنند و اغلب اقدام به خودکشی مردان حتما منجر به مرگ می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به مبحث «عمر از دست رفته» اظهارکرد: سه عامل اصلی تصادف، بیماری‌های اسکلتی و عضلانی، سرطان و سلامت ذهنی در این زمینه دخالت عمده‌ای دارند و در این زمینه  آمارها نشان می‌دهد که مراجعه مردان و پوشش آنها نسبت به خانم‌ها کمتر است.

رییسی با بیان این که در سیاست گذاری‌ها و برنامه‌های جدید و تدوین بسته های خدماتی باید به این مسائل توجه شود، در این رابطه خاطر نشان کرد: باید در این زمینه  به دنبال کنترل زیر فاکتورهایی باشیم که در حال‌ حاضر در سطح شبکه برنامه‌ریزی شده است و در این زمینه مسائلی همچون توانمندسازی ، آموزش و در دسترس قرار دادن خدمات سلامت و مشاوره را برای آقایان مورد توجه قرار دهیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به برخی آمار دیگر درباره سلامت مردان، بیان‌ کرد: ۵۹ درصد از مردان ترجیح می‌دهند که مراقب سلامت آنان در مراکز سلامت مرد باشند و ۴۵ درصد نیز مراکز بهداشتی ما را به مراکز خصوصی ترجیح می‌دهند. همچنین ۴۲ درصد پزشکان عمومی در مراکز ما را به پزشکان تخصصی ترجیح داده و ۱۸ درصد نیز خواهان دریافت خدمات سلامت در محیط کار خود هستند.

وی در خاتمه با اشاره به تمایل پایین مردان برای مراجعه به مراکز درمانی و کم‌ توجهی به سلامت فردی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها این است که دسترسی به خدمات برای مردان بیشتر و حتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که برای ارائه خدمات سلامتی به محیط کار افراد مراجعه کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما