شناسهٔ خبر: 31292532 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جلیقه زردها مقابل مقر سازمان ملل در ژنو تجمع کردند

تهران - ایرنا - جمع زیادی از جلیقه زردها از ساعاتی پیش مقابل مقر سازمان ملل در ژنو تجمع کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «آری تی» فرانسه گزارش کرد: این تجمع در اعتراض به اقدام های امنیتی دولت فرانسه در قبال جلیقه زردها برگزار شده است.
بر اساس این گزارش، تجمع کنندگان می گویند 'ما صلح طلب هستیم. '
تعداد معترضان که در ابتدا یکصد نفر بود به بیش از هزاران نفر افزایش یافت.
یکی از معترضان به آر تی درباره دلایل این تجمع گفته است: این تجمع نشان دهنده خشونت هایی اعمال شده علیه ما به سازمان ملل است.
او در عین حال می گوید: اراذل و اوباش صفوف معترضان را در فرانسه پر کرده است و اینها در تمام اعتراض ها وجود دارند و به دنبال بی اعتبار کردن جنبش جلیقه زردها هستند.
آر تی نوشت: هفته گذشته، تعدادی از گزارشگران ویژه سازمان ملل، قوانین ضد تروریستی را که توسط مقامات مطرح شده بود را برخلاف قوانین بین المللی مورد توجه قرار داده بودند در عین انتقادهایی که از اقدام های خشونت آمیز پلیس علیه جلیقه زردها انتقاد داشند.
در پارچه نوشته های معترضان همچنین شعار 'محافظت از شهروندان' دیده می شود که در عین حال خواستار اصلاحات اقتصادی و سیاسی هستند.
به نوشته آر تی، معترضان خواهان کار و تامین معاش خود هستند.
'ژان زیگلر' جامعه شناس حاضر در مقابل سازمان ملل هم استفاده پلیس از فلش بال در اعتراض های جلیقه زردها را محکوم کرد.
در عین حال پایگاه خبری فرانس بلو فرانسه تعداد معترضان در ساعت های آتی را بین 4 تا 5هزار نفر برآورد کرد و نوشت: انتظار می رود تجمع تا ساعت 20 به وقت محلی تداوم داشته باشد.
این پایگاه خبری فرانسوی افزود: مقامات سوئیس این تظاهرات را مجاز می دانند و انتظار می رود نزدیک به 5هزار نفر معترض از فرانسه، بلکه ایتالیا، آلمان و یا بلژیک در این تجمع حضور داشته باشند.
فرانسه از 17 نوامبر سال 2018(26آبان امسال) شاهد موج اعتراض های مردمی بود که اگر چه درابتدا دراعتراض به افزایش مالیات بر سوخت بوده اما با واکنش های شدید نسبت به سیاست های اقتصادی دولت مکرون مواجه شد.
این اعتراض ها با تجمع در بزرگراهها و میادین اصلی شهرها در سراسر فرانسه آغاز شد که در آن زمان روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» درباره نخستین جرقه ‌های اعتراض نوشت «دو راننده بین‌ شهری جوان اهل سنه مرن، شهری نزدیک پاریس، روز دهم اکتبر در صفحه‌ ای در فیسبوک فراخوانی برای«راه‌بندان سراسری در اعتراض به افزایش قیمت سوخت» به راه انداختند؛ فراخوانی که بیش از 200 هزار نفر در فیسبوک قول شرکت در آن را دادند.»
به تدریج، فراخوان ‌های دیگری در شبکه ‌های مجازی توسط شهروندان عادی بدون وابستگی به صنف یا گروه خاصی شکل گرفت که در روز 17 نوامبر نخستین اعتراض سراسری درفرانسه با شرکت 280 هزار نفر و مسدود کردن بزرگراه‌ها آغاز شد و شنبه گذشته(16فوریه 2019) این اعتراض ها سومین ماه متوالی خود را پشت سر گذاشت.

اروپام**6984**2040

نظر شما