شناسهٔ خبر: 31292010 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

اتصال گمرکات به شبکه‌ریلی راهکار مقابله با تحریم‌ها

سهولت انتقال کالا به گمرک و انتقال آن به مقصد بس از ترخیص یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث رونق اقتصادی در کشور می‌شود و اتصال گمرکات به خطوط ریلی یکی از روش‌هایی است که این مهم را محقق می‌سازد.

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز | 

سهولت انتقال کالا به گمرک و انتقال آن به مقصد بس از ترخیص یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث رونق اقتصادی در کشور می‌شود و اتصال گمرکات به خطوط ریلی یکی از روش‌هایی است که این مهم را محقق می‌سازد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، افزایش حمل‌ونقل کالا از گمرکات کشور به معنای حرکت در مسیر رونق اقتصادی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها است که در این راستا استفاده از خطوط ریلی به‌دلیل قابلیت‌های متعدد ازجمله ظرفیت بالای حمل بار، امنیت قابل‌قبول در هنگام انتقال محصول و هزینه کمتر برای صاحبان کالا، دارای جایگاه ویژه‌ای است.

در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای دسترسی گمرکات مرزی و مهم کشور به راه‌آهن سراسری صورت‌گرفته که اتصال گمرکات و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بنادرخشک کشور به شبکه ریلی سراسری در دستورکار است.

به‌نظر می‌رسد بااتصال گمرکات و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به خط راه‌آهن سراسری، حجم بالایی از کالای تولیدشده در استان و منطقه مرکزی ایران از این طریق صادر و کالاهای موردنیاز مردم با آسانی و صرف هزینه‌های کمتر وارد می‌شود.

شتاب روند توسعه قم بااتصال گمرکات استان به شبکه ریلی

محمود نوربخش، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه قم در این رابطه گفت: اتصال گمرکات استان به شبکه ریلی سراسری به‌عنوان یکی از محرک‌های اقتصادی قم در سال آینده موردتوجه قرارگرفته است که می‌تواند نقش مهمی در شتاب بخشی به روند توسعه استان داشته باشد.

نوربخش افزود: تکمیل شبکه ریلی استان بااتصال گمرکات قم، شهرک صنعتی شکوهیه و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه‌آهن سراسری به‌عنوان یک اولویت اقتصادی دنبال می‌شود.

کاهش هزینه‌های تولید بااتصال گمرکات قم به راه‌آهن سراسری

محمد خلیلی، مدیرکل گمرکات قم نیز در این رابطه گفت: گمرکات استان و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ازجمله ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی قم و کشور هستند که بااتصال به راه‌آهن سراسری می‌توانند نقش مؤثرتری در این زمینه ایفا کنند.

خلیلی ادامه داد: گمرک به‌عنوان سومین منبع درآمدی کشور وظیفه حمایت از کالای داخلی و حمایت از مصرف‌کنندگان را به عهده دارد که در این زمینه اجرای طرح اتصال گمرکات استان به شبکه ریلی سراسری با کاهش دادن هزینه‌های حمل‌ونقل و نرخ تمام‌شده محصول، کمک قابل‌توجهی به فعالان اقتصادی و مصرف‌کنندگان خواهد بود.

او قرارگرفتن در کریدور شمال و جنوب و همچنین قرار گفتن در شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور را ازجمله مزیت‌های قم دانست و گفت: 140میلیارد ریال برای اتصال راه‌آهن سراسری به گمرک این استان تخصیص‌یافته است که این طرح تا هفته دولت سال 98 تکمیل خواهد شد.

خلیلی بابیان اینکه استفاده از حمل‌ونقل ریلی موجب کاهش هزینه واحدهای تولیدی به یک‌چهارم می‌شود افزود: درصورت اتصال گمرکات قم به راه‌آهن سراسری، ترخیص 10 درصد کالا از گمرکات تهران به استان‌های هم‌جوار همچون قم منتقل می‌شود که درآمدزایی خوبی برای استان درپی دارد.

اتصال گمرکات استان به شبکه ریلی حمایت از تولید داخلی است

محسن اعتماد، مدیرکل راه‌آهن قم نیز گفت: اتصال چشمه‌های مهم بار استان ازجمله منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، شهرک شکوهیه و اداره‌کل گمرک به شبکه ریلی، حمایت از کالای ایرانی است.

اعتماد خاطرنشان کرد: براساس تعهد این سه منطقه باری مهم قم، قرار است سالانه هشت‌میلیون تن بار شامل سه میلیون از شهرک شکوهیه، سه میلیون از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و دومیلیون نیز از اداره‌کل گمرک توسط شبکه ریلی کشور جابه‌جا شود.

او اضافه کرد: جابه‌جایی این میزان بار توسط شبکه ریلی، در کاهش مصرف سوخت و هزینه تمام‌شده کالا مؤثر است.

اعتماد گفت: برای خرید ریل راه‌آهن، ساخت لوکوموتیو و واگن‌های باری این طرح‌ها نیز از ظرفیت شرکت‌های داخلی استفاده‌شده است.

او همچنین بابیان اینکه صنعت حمل‌ونقل ریلی در قم مغفول مانده است، گفت: راه‌آهن این استان ظرفیت جابه‌جایی سالانه 17 میلیون تن بار به تمام نقاط کشور را دارد؛ اما هم‌اکنون کمتر از 10درصد آن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اعتماد ادامه داد: شبکه ریلی قم با توجه به موقعیت جغرافیایی، ظرفیت‌های بالقوه بسیاری درزمینهٔ حمل بار دارد، ولی درحال‌حاضر سالانه کمتر از 2میلیون تن بار از طریق ریل راه‌آهن قم جابه‌جا می‌شود.

اتصال شاهراه‌های اقتصادی به راه‌آهن، راه خنثی ساختن تحریم‌ها

سیدمهدی علیزاده‌طباطبایی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم نیز گفت: اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به‌عنوان یکی از شاهراه‌های اقتصادی کشور به راه‌آهن سراسری از راهکارهای مهم خنثی ساختن تحریم‌های دشمنان است.

علیزاده‌طباطبایی بیان کرد: بیش از 70درصد زیرسازی این طرح اجراشده است و با تأمین اعتبار لازم، عملیات زیرسازی آن به‌زودی تمام می‌شود و ادامه فرآیند آن برای اجرای عملیات روسازی دراختیار اداره‌کل راه‌آهن استان قم قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در نزدیکی مراکز مهم صنعتی و مصرفی کشور قرار دارد و اتصال شبکه ریلی به آن می‌تواند نقش مهمی در آسان شدن و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالاهای موردنیاز مردم داشته باشد.

نظر شما