شناسهٔ خبر: 31290111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد غریب است؛ هنرستانی خانه به دوش

R41452/P/S6,69/CT7

حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد غریب است به گونه‌ای که با بازنشتگی کشاورزان فعلی با کمبود نیروی کار روبه‌رو می‌شویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن 10 درصد آب‌های سطحی و وجود رودخانه‌های بزرگ و سدهای احداث شده و در دست ساخت ظرفیت مناسبی برای توسعه کشاورزی دارد، موضوعی که نقش آن در توسعه و سهمش در اقتصاد مغفول مانده است.

هنوز در بسیاری از نقاط این استان کشاورزی و باغداری به صورت سنتی انجام می‌شود و در واقع در پایان هر کشت با خرج 20 و دخل 19 روبه‌رو می‌شوند.

با همین شرایط با وجود همان کشاورزان سنتی هنوز این حوزه نفس می‌کشد و باید از هم اکنون نگران سال‌های آینده بود که بنا به هر دلیلی از جمله از کارافتادگی، کشاورزان امروز دست از کار بکشند چه کسانی باید چرخ این بخش را بچرخانند.

هیچ مسئولی به فکر آینده کشاورزی استان نیست، جوانان نیز در به دردنبال کار دولتی در ادارات می‌گردند زیرا شغل را فقط پشت میز نشینی می‌دانند و تنها هنرستان کشاورزی یاسوج خانه به دوش است و یک روز برق ندارد و روز دیگر شرکت گاز به دلیل بدهی گازش را قطع می‌کند.

شکی نیست برای تضمین حوزه کشاورزی در آینده نیاز به تربیت کشاورزان آینده و  نیروی انسانی ماهر وخلاق  داریم مضوعی که هم اکنون نزد مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد محلی از اعراب ندارد ولی دیر یا زود چوبش را مردم این دیار می‌خورند.

توجه کیفی به هنرستان‌های کشاورزی برای تربیت نیروی انسانی ماهر

 مدیر امور آموزشی معاونت آموزشی موسسه  آموزش و ترویج کشاورزی مرکز تحقیقات کشور از توجه کیفی به هنرستانهای کشاورزی برای تربیت نیروی انسانی خبر داد.

محمد صادق سجادی صبح امروز  در دیدار با عوامل اجرایی و هنرجویان هنرستان کشاورزی حضرت آیت الله ملک حسینی (ره) یاسوج اظهار داشت: توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش در رشته‌های کشاورزی برای تربیت نیروی انسانی ماهر در بخش کشاورزی با تعامل با وزارت آموزش و پرورش در دستور کار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری 6 هزار و 437 نفر دانش آموز در 37 هنرستان وابسته به مرکز تحقیقات کشور در رشته‌های کشاورزی مشغول تحصیل هستند، عنوان کرد: این آمار به نسبت مشابه سال تحصیلی قبل از آن که 4300 نفر بود، رشد چشمگیری داشته است.

سجادی توجه به دروس مهارتی و کاربردی رشته‌های کشاورزی  را یادآور شد و ادامه داد: تلاش می‌کنیم به تدریج امکانات و تجهیزات کارگاهی را برای مهارت آموزی دانش آموزان بیش از پیش فراهم کنیم تا دانش آموزان به شکل عملی  و با رویکرد علمی و استفاده از فناوری‌های نوین آشنا شوند.

مدیر امورآموزشی معاونت آموزشی موسسه  آموزش و ترویج کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی کشور افزود: برای تربیت کشاورزان آینده نیاز به تربیت نیروی انسانی ماهر وخلاق  برای این بخش داریم تا آینده کشور در این حوزه تضمین شود و سرمایه گذاری‌ها اثربخش و کارآمد باشد.

سجادی توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را مهمترین نیاز جامعه برای تامین امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: توسعه کیفی هنرستان‌ها و دانش افزایی اساتید برای آموزش مطلوب دانش آموزان در برنامه ریزی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد:  برنامه‌های فرهنگی مختلفی از قبیل اردوهای سیاحتی و زیارتی و مسابقات علمی و عملی در هنرستان‌های کشاورزی را در دستور کار داریم تا  فرصت برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در این زمینه فراهم شود.

سجادی با بیان اینکه بخشی از دانش آموزان هنرستان کشاورزی حضرت آیت الله ملک حسینی در خوابگاه شبانه روزی مشغول تحصیل هستند از دانش آموزان خواست از این فرصت برای کسب مهارت‌های زندگی و مسئولیت پذیری به خوبی استفاده کنند.

رشته‌های مهارتی نیاز امروز جامعه است

معاون آموزشی مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در جمع هنرجویان هنرستان کشاورزی آیت الله ملک حسینی فرصت دانش آموزی را فرصتی گران‌بها برای علم آموزی دانست و خطاب به دانش آموزان گفت: قدر این فرصت‌ها را بدانید که در زندگی تکرار نخواهد شد.

فرامرز روزبهی افزود: رشته‌های مهارتی نیاز امروز جامعه است که در کنار آموزش این مهارت‌ها باید مهارت‌های زندگی را برای بهتر زیستن و بکار بستن یاد گرفت.

وی تعامل خوب آموزش وپرورش و مرکز تحقیقات را در تاسیس هنرستان کشاورزی در استان را فرصتی برای تربیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی  عنوان کرد و ادامه داد: از تمام ظرفیت‌ها برای حل مشکلات فضای آموزشی و تجهیزات کارگاهی و نیروی انسانی استفاده خواهیم کرد تا دانش آموزان با آرامش به تحصیل بپردازند.

مشکل فضای آموزشی داریم

مدیر هنرستان کشاورزی حضرت آیت الله  ملک حسینی نیز حضور مسئولان در جمع دانش آموزان را دلگرم کننده دانست و افزود: سفر مسئولان کشوری به استان هم فرصتی برای بررسی مشکلات و نارسایی‌هاست و هم فرصتی برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان است که انتظار می‌رود حضور مدیر امورآموزشی معاونت آموزشی موسسه  آموزش و ترویج کشاورزی مرکز تحقیقات کشور منجر به حل مشکلات فضای آموزشی و توسعه زیرساخت‌های این هنرستان برای آموزش بهتر دانش آموزان شود.

سید ولی موسوی با بیان اینکه همه باید برای نقش و وظیفه بزرگی که برای آن خلق شده‌ایم با برنامه ریزی به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم، تصریح کرد: مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی با مشکل  فضای آموزشی این هنرستان واقف هستند که باید رسالت خطیر خویش را برای مستقل کردن این فضا انجام دهند.

وی کنترل دانش آموزان را در فضای اداری که ارباب رجوع فراوانی دارد کار سخت و پیچیده‌ای دانست و از مسئولان خواست برای پیشگیری از هرگونه اتفاق تلخ و ناخوشایندچاره اندیشی و احساس مسئولیت بیشتری کنند.

مدیر هنرستان کشاورزی حضرت آیت الله  ملک حسینی افزود:  فضای آموزشی، تجهیزات و نیروی انسانی سه مولفه مهم وتاثیر گذار در کیفی سازی آموزش هستند که باید متولیان برای ارتقاء کیفی آموزش به این مقوله‌ها توجه کنند.

موسوی با تقدیر و تشکر فراوان از همکاری خوب مرکز تحقیقات با عوامل اجرایی هنرستان کشاورزی گفت: ما مدرسه ای می خواهیم که نه تنها دانش آموزان به دنبال دانش اندوزی و مهارت باشند بلکه برای ورود به اجتماع  علاوه بر بلوغ علمی تعالی معنوی و فکری پیدا کنند و سجایای اخلاقی و انسانی را در خود برای خدمت بهتر به جامعه پرورش دهند.

انتهای پیام/ن

نظر شما