شناسهٔ خبر: 31289278 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

۴۱.۵ درصد سالمندان کرمانشاهی تحت پوشش برنامه‌های بهداشتی هستند

کرمانشاه_ مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ۴۱.۵ درصد سالمندان کرمانشاهی تحت پوشش برنامه‌های بهداشتی هستند.

صاحب‌خبر -

مهرانگیز جمشید پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به گروه سنی میانسالان ۳۰ تا ۵۹ ساله در راستای کاهش مرگ و میر آن ها با همکاری گروه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت خدماتی ارائه می شود که در کرمانشاه گامی فراتر رفته ایم و افراد۳۰ تا ۷۰ ساله را تحت پوشش قرار دادیم.

وی افزود: در پوشش مراقبت از میانسالان بیش از میانگین هدف تعیین شده توسط کشور عمل کرده ایم زیرا این میزان در کشور ۳۰ درصد جامعه میانسالان است که معاونت بهداشتی استان کرمانشاه بیش از ۳۰ درصد را تحت پوشش قرار داده است.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در این میان مشاوره و آموزش ترویج شیوه زندگی سالم، خطرات اضافه وزن به ویژه چاقی شکمی، لزوم رعایت حفظ تناسب اندام، اصلاح غذایی با مصرف مکمل هِا و ویتامین  D، تحرک بدنی، کنترل فشار خون، قندخون و چربی خون، یائسگی زنان، انجام غربالگری های سرطان دهانه رحم و روه بزرگ،... به میانسالان ارائه می شود.

وی با بیان اینکه در پایگاه های جامع سلامت نیز توسط کارشناسان اقداماتی برای کنترل استرس، اضطراب و افسردگی انجام می شود گفت:  سالمندان از ۶۰ سال به بالا نیز به طور ویژه از نظر شیوه زندگی سالم تحت پوشش برنامه های خاصی قرار می گیرند که در حال حاضر ۴۱.۵ درصد سالمندان کرمانشاهی در پایگاه ها و خانه های بهداشت شهری و روستایی تحت پوشش هستند.

جمشیدپور عنوان کرد: همچنین درصدد این هستیم پایگاه ها و خانه های بهداشت شهری و روستایی برای سالمندان با اصلاح فیزیکی  و تکریم سالمندان به مراکز دوستدار سالمند تبدیل شوند همچنین در این مراکز ویتامین D و کلسیم در اختیار سالمندان قرار می گیرد البته اولویت اصلی با سالمندان مناطق زلزله زده است.

وی بیان کرد: یکی از اولویت های کاری معاونت بهداشتی نهادینه کردن سیاست های جمعیتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، تلاش در جهت تحکیم بنیان خانواده و افزایش میزان باروری است که در این میان زنان در سنین باروری و همسران آن ها را در رابطه با فرزندآوری، خطرات سقط، کاهش سقط های تعمدی و پیشگیری از عواملی که باعث ناباروری زنان می شود و همچنین ارتقای رضایتمندی زوجین از زندگی زناشویی آموزش داده می شوند.

وی افزود: در زمینه توسعه آموزش های هنگام ازدواج برنامه هایی در دست انجام است؛ از سال ۷۲ زوج های در آستانه ازدواج در کلاسهای دو سه ساعته با مباحثی مربوط به سلامت آشنا می شوند که درصدد ارتقا این کلاسها به شش ساعت با همکاری سازمان بهزیستی، تبلیغات اسلامی و دادگستری هستیم.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در این میان کارشناس اداره بهزیستی از نظر روانشناختی و مسائل مرتبط با روان زوجین، کارشناس تبلیغات اسلامی راجع به احکام اسلامی مرتبط با زندگی مشترک زوجین و نماینده دادگستری درباره حقوق قانونی آن ها اطلاعاتی را ارائه می دهند.

وی از در اختیار قرار دادن بروشور و کتابهای آموزشی رایگان به زوجین  خبر داد و بیان داشت: مادران تا ۴۹ ساله در سنین باروری در پایگاه های بهداشت شهری و خانه های بهداشت روستایی تحت مشاوره قرار می گیرد اگر تعداد فرزندان آن ها کمتر از سه فرزند باشد مشاوره فرزند آوری با رعایت جوانب مربوط به سلامت مادر و جنین برای باردار شدن مجدد مادران برنام ریزی خواهد شد.

جمشیدپور با بیان اینکه نرخ باروری زنان دراستان کرمانشاه ۱.۸۶ و میانگین کشوری ۱.۸ است، تصریح کرد: قبل از اعلام سیاست های جمعیتی نرخ باروری در کرمانشاه همیشه کمتر از میانگین کشوری و حدود ۱.۳  بود و اکنون نیز درصدد رساندن این میزان به بالای ۲ درصد هستیم.

وی با تصریح اینکه برای زنان باردار با شرایط پرخطر نیز آموزش های پیش از بارداری ارائه می شود گفت: برنامه دیگر ارتقای شاخص های سلامت نوزادان و کودکان است که در این میان  طی سه سال گذشته مرگ نوزادان از۱۴.۳ در هزار تولد به۱۰.۱ رسیده در حالی که این آمار در کل کشور از ۹.۹ به۹.۱ رسیده در واقع شتاب کاهش در کرمانشاه بیشتر از میانگین کشوری بوده است.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطر نشان کرد: همچنین آمار مرگ کودکان زیر ۵ سال طی ۱۰ سال اخیر از ۲۳.۷ به ۱۶.۷ رسیده و اگر مرگ های ناشی از زلزله با تعداد ۵۳ مورد فوت نبوده آمار مرگ و میر کودکان کمتر از این بود.

وی با بیان اینکه رشد و تکامل در کنار هم شکل می گیرد بیان کرد: در راستای شناسایی زود هنگام مشکلات تکاملی کودکان، مرکز تکامل راه اندازی شده در این مراکز تست های تکاملی شنوایی، گفتاری، یادگیری از کودکان گرفته می شود و اگر کودکان مشکلی داشته باشند سریع شناسایی و برای درمان به سطوح تخصصی ارجاع می یابند.

جمشیدپور با بیان اینکه درصدد کاهش مرگ مادران باردار از شروع بارداری تا ۴۲ روز بعد بارداری به علت عوارض مربوط به بارداری یا خودکشی هستیم عنوان کرد: سال قبل ۹ مورد مرگ مادر باردار در استان داشتیم که این آمار تاکنون به سه مرگ  رسیده است.

وی مرگ مادران باردار را یک شاخص بهداشتی و توسعه ای اعلام و بیان کرد: ۹۵.۶ درصد مادران باردار دربخش دولتی از خدمات رایگان پایگاه ها و خانه های بهداشت در شهر و روستا و و مراکز جامع سلامت بهره مند هستند همچنین به دنبال جلب همکاری متخصصین زنان برای ارائه خدمات تخصصی هستیم.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تلاش برای توانمند سازی زنان برای انجام زایمان طبیعی خبر داد و افزود: سرازین عوارض زیادی دارد برهمین مبنا ۳۶ کلاس آمادگی برای زنان باردار در حال برگزاری است که ۵۴ درصد زنان باردار با شرکت در این کلاس ها ورزش های مخصوص را فرا می گیرند همچنین در این کلاسها همسران زنان باردارهم دعوت می شوند.

وی اظهار داشت: به منظور ارتقای سلامت مادران بادار باید این مادران یک سال قبل بارداری تحت مراقبت قرار بگیرند.

نظر شما