شناسهٔ خبر: 31288573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

موزه صنعتی کرمان، میزبان تصاویری از همکاری های سازمان ملل و ایران

*گشایش نمایشگاه عکس و اسناد سازمان ملل و ایران در موزه صنعتی کرمان نمایشگاه عکس و اسناد همکاری های سازمان ملل متحد و ایران در 73 سال گذشته، روز دوشنبه هفته

صاحب‌خبر - *گشایش نمایشگاه عکس و اسناد سازمان ملل و ایران در موزه صنعتی کرمان
نمایشگاه عکس و اسناد همکاری های سازمان ملل متحد و ایران در 73 سال گذشته، روز دوشنبه هفته جاری به همت سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و با حضور ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و جمعی از مسئولان در موزه صنعتی کرمان گشایش یافت.
نمایشگاه عکس و اسناد همکاری های سازمان ملل متحد و ایران 66 عکس و سند تاریخی از حضور شخصیت‌ های برجسته ایران در رویدادهای سازمان ملل متحد، سفر هفت دبیرکل‌ این سازمان به ایران و گزیده‌ ای از طرح‌ های اجرا شده توسط سازمان ملل در ایران به مدت یک هفته در معرض بازدید عموم قرار می گیرد.
مجموعه عکس ها و اسنادی که برای این نمایشگاه انتخاب شده مربوط به آرشیو مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران است.
*موقعیت موزه هنرهای صنعتی کرمان
به گزارش ایرنا، در جنوب شرقی شهر کرمان در خیابان شریعتی حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد، گنجینه‌ ای غنی و نفیس از آثار هنرمندان بزرگ داخلی و خارجی قرار گرفته که موزه هنرهای معاصر صنعتی نامیده می شود.
به جرات می‌ توان گفت بعد از موزه هنرهای معاصر تهران، موزه صنعتی کرمان ارزشمندترین گنجینه هنرهای معاصر ایران و جهان در کشورمان را در خود گنجانده است.
** مجموعه آثار موجود در موزه
در موزه صنعتی کرمان حدود هزار و 200 اثر هنری نگهداری می‌ شود که بیشتر این آثار هنری شامل مجسمه‌ های برنزی، گچی، مرمری و چوبی، تابلوهای موزائیک سنگ، نقاشی های سیاه قلم، رنگ روغن و آبرنگ می شود.
آثار سبک ها و شیوه ‌های متفاوتی از جمله مینی مالیستها، کانسپچوالها، آبسترکتها، خطاطان، مینیاتوریستها، پاپ آرتها و خاکبازان در موزه صنعتی مشاهده می‌ شود.
نیمی از آثار موجود در موزه متعلق به استاد سیدعلی اکبر صنعتی مجسمه ساز و نقاش و باقی آن متعلق به بیش از 83 هنرمند معاصر ایرانی و 16 هنرمند خارجی است.
نیمی از آثار موجود در موزه متعلق به استاد سیدعلی اکبر صنعتی مجسمه‌ ساز و نقاش معروف این سرزمین و باقی‌ مانده آن متعلق به بیش از 83 هنرمند معاصر ایرانی و 16 هنرمند خارجی می شود.
هنرمندان معاصر خارجی نظیر آگوست رودن، هنری مور، بن نیکلسن، آلبرمارکه، امیل نولده، بلاکادار، بوناتی، واسیلی کاندینسکی، جاکوب اپشتاین و تام فیلیپس و هنرمندان معاصر ایرانی از جمله کمال الملک، علی اکبر یاسمی، ژاره طباطبایی، محمد حیدریان، رسام ارژنگی، پرویز تناولی و سهراب سپهری است.
** تاریخچه موزه صنعتی کرمان / عبادت به جز خدمت خلق نیست
تاریخچه این موزه به حدود 80 سال پیش به روزگاران قدیم به زمان بزرگمردی بازمی‌ گردد که در حال حاضر آرامگاه او در داخل کتابخانه این مجموعه فرهنگی است.
این مرد خیر و نیکوکار که حاج اکبر صنعتی زاده نام داشت، بعد از بازگشت از سفر حج به دیدن سید جمال‌ الدین اسدآبادی رفت و از وی خواست که در خدمت ایشان عبادت کند؛ ولی سید جمال‌ الدین به او گفت که 'عبادت چیزی به جز خدمت به خلق نیست'. به همین خاطر حاج اکبر به شهر خود کرمان بازگشت و پرورشگاهی برای کودکان بی ‌سرپرست و یتیم کرمانی خصوصا کودکان هنرمند و مستعد ساخت.
حاج اکبر صنعتی زاده پرورشگاهی برای کودکان بی‌ سرپرست و یتیم کرمانی خصوصا کودکان هنرمند و مستعد ساخت.
پرورشگاه صنعتی کرمان در سال 1295 هجری شمسی و در مساحتی حدود 45 هزار متر مربع توسط این مرد خیر و دلسوز تاسیس شد و به گفته مسئول آموزش این پرورشگاه، نزدیک به چهار هزار کودک تحت مراقبت و نگهداری این پرورشگاه بودند و بیشتر آنها با تعلیم و تربیت خوب موسس آن، حاج اکبر به افرادی بلندآوازه تبدیل شدند.
** گسترش فامیل صنعتی
از آنجایی که زمان ثبت نام در کلاس ابتدایی نیاز به شناسنامه بود و گروهی از کودکان این پرورشگاه در آن زمان فاقد شناسنامه بودند، مرحوم حاج اکبر صنعتی از نماینده اداره آمار و ثبت احوال خواست برای کودکان پرورشگاه که بدون شناسنامه بودند، با فامیل صنعتی زاده شناسنامه صادر کند.
بدین ترتیب نام خانوادگی بیشتر کودکان پرورشگاه همنام با حاج اکبر بود.
** استاد علی اکبر صنعتی، پدر مجسمه سازی ایران
در میان کودکان پرورشگاه شاگردی با استعداد و هنرمند وجود داشت که از همان روزهای اول به حاج اکبر نشان داد که در نقاشی تبحر بی ‌نظیری دارد.
زمانی حاج اکبر از استعداد نقاشی و مجسمه‌ سازی این کودک هنرمند باخبر شد، او را تشویق کرد و مورد حمایت خویش قرار داد. حاج اکبر نام و نام خانوادگی این کودک که پدر خود را در 6 ماهگی به دلیل بیماری طاعون و مادر خود را در هشت سالگی از دست داده بود، علی اکبر صنعتی همنام خود برگزید و به همین ترتیب این کودک با نام موسس پرورشگاه بزرگ شد.
پدر مجسمه‌ سازی ایران آموزش ‌های اولیه هنر خود را تحت نظر استادان کرمانی گذراند و سپس برای دوره‌ های تخصصی مجسمه‌ سازی به تهران فرستاده شد.
این دوره‌های تخصصی در آن زمان در مدرسه صنایع مستظرفه که به همت مرحوم کمال‌الملک تاسیس شده بود زیر نظر استادانی چون بهزاد و طاهرزاده مینیاتوریست، ابوالحسن صدیقی استاد مجسمه ساز و استاد حیدریان برگزار می ‌شد.
استاد علی اکبر صنعتی تا پایان عمر عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران باقی ماند و به عنوان منتخب فرهنگستان هنر برگزیده شد.
** موزه صنعتی
استاد علی اکبر صنعتی همچنین تنها هنرمند ایرانی است که دو موزه از جمله موزه صنعتی کرمان و موزه صنعتی تهران به نام ایشان ثبت شده است.
مشخصه متفاوت و منحصر به فرد آثار هنری استاد این بود که تصاویر را در قالب مجسمه ‌ها می ‌آفرید.
از معروف ‌ترین کارهای او، فرشته عدالت است که در ورودی کاخ دادگستری تهران به همراه ابوالحسن صدیقی و ارژنگ رحیم زاده آن را طراحی و خلق کردند.
** پر کشیدن استاد صنعتی
استاد صنعتی در سال‌ ای آخر عمر به علت سکته مغزی قدرت تکلم خود را از دست داد و نیمه چپ بدنش نیز فلج شد. او همچنین در اسفند ماه سال 1384 به خاطر عارضه ریوی و تنفسی در بیمارستان ایرانمهر بستری و پس از بهبودی نسبی از بیمارستان ترخیص شد و در آخر بامداد سیزدهم فروردین 1385 در سن 90 سالگی درگذشت.
پیکر این استاد گرامی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شده و در حال حاضر از ایشان 2 هزار تابلوی رنگ روغن و 400 مجسمه عظیم به یادگار مانده است.
** آغاز فعالیت موزه
پرورشگاه صنعتی در سال 1356 به منظور نگهداری و نمایش آثار استاد سیدعلی اکبر هنرمند مجسمه ساز و نقاش و آثار دیگر هنرمندان ایران و جهان به موزه تبدیل شد.
فعالیت فرهنگی پرورشگاه از سال 1328 با ساخت کارگاه و نمایشگاهی از آثار نقاشی و مجسمه‌ سازی استاد صنعتی آغاز شد.
در سال 1341 نیز یکی از نخستین کتابخانه ‌های شهر کرمان به این مجموعه فرهنگی افزوده شد که اکنون به‌ عنوان کتابخانه تخصصی هنر و منابع هنری نفیس از کتاب ‌های ارزشمند هنری پذیرای هنرجویان، هنردوستان، پژوهشگران، هنرمندان و اساتید است.
پرورشگاه صنعتی در سال 1356 به منظور نگهداری و نمایش آثار استاد سیدعلی اکبر هنرمند مجسمه‌ ساز و نقاش و آثار دیگر هنرمندان ایران و جهان به موزه تبدیل شد.
** معماری موزه
بنای اصلی موزه به صورت خطی شکل گرفته و از خشت خام در پی و آجر تراش در روکار ساخته شده است.
سقف این موزه به شیوه معماری سنتی ایران، گنبدی است.
در جلوی بنا رواقی وجود دارد که به شیوه ایرانی برای حفاظت و سایه انداختن و خنک کردن اتاق‌ ها به کار رفته است.
سردر ورودی بنا ترکیبی از کاشی ‌های معرق فیروزه ‌ای و سیاهرنگ و آجر است که در سال 1327 به بنای اصلی الحاق گردیده و زیبایی خاصی به بنا بخشیده است.
بنا دارای تزیین خاصی نیست، اما از نظر معماری با توجه به اینکه در برهه خاصی از تاریخ معماری شکل گرفته حائز اهمیت بوده و در واقع آخرین روزهای تلفیق معماری سنتی را به نمایش می‌ گذارد.
محوطه موزه نیز با روش باغ ‌سازی ایرانی باغچه‌ بندی شده است. این موزه همچنین در چند دوره بازسازی شده که آخرین آن به سال 1392 باز می‌ گردد.
3029/ 5054
انتهای پیام

نظر شما