شناسهٔ خبر: 31288227 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با مهر:

کره شمالی به تضمین‌های امنیتی آمریکا بی‌اعتماد است

«جفری کارلینر» معتقد است که خروج ترامپ از برجام این دیدگاه کره شمالی که این تضمین‌ها لزوما برای همیشه باقی نمی‌ماند را از نو تقویت می کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-فاطمه محمدی پور: تحلیل‌گران معتقدند که دومین نشست میان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی، نیازمند پیشرفت محسوس در برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ است و باید از بدل شدن به یک «برنامه تلویزیونی» بپرهیزد.

نخستین دیدار میان رهبران دو کشور رویدادی بود تاریخی که گمان می‌رفت بتواند به آنچه کیم جونگ‌اون «خلع تسلیحات هسته‌ای شبه‌جزیره کره» می‌نامید، بینجامد. اما از آن زمان روند اجرای این برنامه معلق شده و دو طرف بر سر شیوه اجرای این توافق با یکدیگر اختلاف‌ نظر دارند.

برخی منتقدان معتقدند که پیونگ‌یانگ هیچ اقدام ملموسی در راستای این توافق انجام نداده است و بعید به نظر می‌رسد که تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد. این در حالی است که سیاست واشنگتن مبنی بر فشار بر این کشور کره‌شمالی را خشمگین کرده است.

با این وجود کاخ سفید اعلام کرده است که دونالد ترامپ «در اواخر ماه فوریه» با رهبر کره‌شمالی بار دیگر دیدار خواهد کرد.

در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

*«دن کوتس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا با به چالش کشیدن ارزیابی های خوش بینانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مورد تعهدسپاری کره شمالی به خلع سلاح هسته ای، اخیرا اعلام کرده است چشم پوشی پیونگ یانگ از توانایی های خود در زمینه تولید تسلیحات هسته ای امری بعید است. نظر شما در این خصوص چیست؟

همه کارشناسان آمریکایی معتقدند بسیار بعید است که کره شمالی موافقت کند تسلیحات هسته ای خود را کنار بگذارد زیرا «کیم» فکر می کند بقای آن بستگی به داشتن سلاح های هسته ای است. ترس کیم از این است که ممکن است بدون تسلیحات هسته ای توسط ایالات متحده آمریکا یا احتمالا کره جنوبی سرنگون شود.

«کیم» باور ندارد که تضمین های ایالات متحده آمریکا برای همیشه ادامه خواهد یافت و حتی اگر آنها برای همیشه به قوت خود باقی بمانند، کیم احتمالا از دیگر تهدیدات علیه خود هراس دارد.

*ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی قرار است ۲۷ و ۲۸ فوریه در «هانوی» پایتخت ویتنام برای دومین بار دیدار کنند. آیا این نشست به منزله پیشرفت در روابط دو کشور است؟

نشست بین ترامپ و کیم در پایان ماه فوریه ممکن است روابط ایالات متحده آمریکا و کره شمالی را بهبود بخشدحتی اگر دو رهبر در مورد کره شمالی و کنار گذاشتن تسلیحات هسته ای توسط پیونگ یانگ به توافق نرسند.

قبل از نشست قبلی بین ترامپ و کیم توهین هایی رد و بدل می شد و هر دو تهدید می کردند که جنگ را آغاز می کنند. بعد از نشست سال گذشته تاکنون، توهین و تهدیدی برای آغاز جنگ بین آنها وجود نداشته است.  

شاید همین اتفاق بعد از نشست بعدی رخ دهد. شاید آنها موافقت کنند مذاکرات را ادامه دهند. شاید کیم موافقت کند که بمب ها و موشک ها را در ازاء پایان تحریم های آمریکا علیه کره شمالی آزمایش نکند.

از سوی دیگر، ترامپ ممکن است وعده های کیم برای کنار گذاشتن سلاح های هسته ای کره شمالی را درست تلقی نکند. سپس ترامپ ممکن است صبرش تمام شود و توهین به کیم را آغاز کرده و دوباره تهدید به جنگ را آغاز کند. دشوار است بدانیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

*موضوع خلع سلاح هسته ای کره شمالی موضوع محوری مذکرات امریکا و کره شمالی است. ترامپ خواستار خلع سلاح اتمی کره شمالی در اولین گام است در صورتی که پیونگ یانگ خواستار رفع تحریمها و ارائه تضمینهای امنیتی از سوی واشنگتن است. آیا آمریکا می تواند چنین تضمینهای امنیتی به طرف مقابل بدهد؟

کارشناسان معتقدند که کیم سلاح هسته ای خود را کنار نخواهد گذاشت چون فکر می کند که تمام تضمین های امنیتی می توانند یک روزی از بین بروند.

او فکر می کند که تضمین های امنیتی آمریکا لزوما در طی ریاست جمهوری رؤسای جمهور آینده آمریکا و تحت هر شرایطی در آینده به قوت خود باقی نخواهند بود.

*ترامپ از توافق هسته ای با ایران که نتیجه سالها دیپلماسی و مذاکره بود خارج شد. آیا این موضوع بر مذاکرات کره شمالی و آمریکا تأثیری دارد(چرا که با کشوری در حال مذاکره هستند که یک شبه می تواند زیر میز بزند)؟

خروج ترامپ از برجام  این دیدگاه کره شمالی را که این تضمین ها لزوما برای همیشه باقی نمی ماند از نو تقویت می کند.

*بهبود رابطه آمریکا و کره شمالی چه آثاری بر روابط کره شمالی با روسیه و چین خواهد داشت؟

اگر روابط ایالات متحده آمریکا و کره شمالی بهبود یابد، روابط چین و کره شمالی نیز می تواند بهبود یابد. چین نزدیکترین متحد کره شمالی و بزرگترین پشتیبان آن است. حتی اگر ایالات متحده و کره شمالی به توافق صلح دست پیدا کنند، آنها متحدان نزدیکی مانند ایالات متحده و کره جنوبی یا ایالات متحده و ژاپن نخواهند بود.

چین و کره شمالی همچنان متحدانی بسیار نزدیک خواهند بود. با این حال، چین با این وضعیت کره شمالی خشنود نبوده است. چین جنگ بین آمریکا و کره شمالی را نمی خواهد و تبادل توهین ها و تهدیدات جنگ بین کیم و ترامپ را دوست ندارد.

چین فکر می کند که برنامه هسته ای کره شمالی بهانه ای به آمریکا و کره جنوبی جهت داشتن موشک های ضد موشک داده است که سلاح های هسته ای چین را تهدید می کند. بنابراین چین راضی خواهد بود  اگر ایالات متحده آمریکا و کره شمالی در کنار هم قرار گیرند و روابط آن با کره شمالی نیز بهبود خواهد یافت.

روابط بین روسیه و کره شمالی برای هر دو کشور نسبت به رابطه چین و کره شمالی اهمیت کمتری دارد. روشن نیست که چگونه این روابط تغییر خواهند کرد اگر کیم و ترامپ با یکدیگر موافقت کنند.

نظر شما