شناسهٔ خبر: 31288026 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

مشروح سخنان معاون حقوقی و امور مجلس در نشست دوره آموزشی تأمین مدرس تربیت سیاسی فرهنگیان کشور

حجت الاسلام و المسلمین علی عسکری در دومین روز از دوره آموزشی تأمین مدرس تربیت سیاسی در اردوگاه شهید باهنر طی سخنان مبسوطی به موضوع تربیت سیاسی ودشمن شناسی پرداخت وبا تشریح جایگاه حزب الله و در مقابل با آن حزب شیطان مباحث مربوط به انقلابی گری در حوزه سیاسی را تبیین کرد.

صاحب‌خبر -

روابط عمومی معاونت حقوقی و امور مجلس ، مشروح سخنرانی  معاون حقوقی و امور مجلس  را به سبب اهمیت و حساسیت به طور کامل درج می نماید:

بسم الله الرحمن الرحیم

 تشکر می کنم از برگزارکنندگان این گردهمایی که در اجرای سند تحول بنیادین این نوع دوره های آموزشی تربیت مدرس سیاسی ویژه فرهنگیان منتخب و شاخص کشوری را در دست انجام دارند.

 موضوع سخن بنده انقلابی گری در حوزه سیاسی است و مناسب می دانم در ابتداء به چند مفهوم کلی سیاست اشاره و مقدماتی را در جهت تبیین مباحث ضروری بیان کنم .

 مفهوم واقعی سیاست با مفاهیم عرفی و اصطلاحی امروزه آن متفاوت است سیاست در لغت از ماده لغوی ساس یسوس السیاسه به معنای رام کردن ،‌اعمال قدرت ،‌امر و نهی کردن ،‌اصلاح خلق و ارشاد مردم به راه نجات بخش در کوتاه مدت و دراز مدت و تدبیر امور است .

در دعای مناجات شعبانیه در مورد امامان معصوم و پیشوایان شیعه می خوانیم : یا ارکان البداد و ساسه العباد ای ستونهای شهرها و جوامع انسانی و ای با تدبیرترین از بنده ها . در نقطه مقابل این تعریف های حقیقی و راهگشا تعریف های تحریف شده ای هم در عرف و افکار عمومی مطرح است که سیاست به معنی پشت پا اندازی ،‌زرنگی و پدرسوختگی است . و گاهی گفته می شود فلان فرد که سیاسی است یک روده راست در شکم او نیست و انسان پیچیده است .

این برداشتهای متفاوت ،ریشه در روشها و انواع سیاست دارد که مصادیق خارجی آن در دو نوع کلی: سیاست الهی و انسانی و متقابلاً‌ سیاست مادی و شیطان خودنمایی کرده است .قرآن کتاب آسمانی ما که نسخه نظری و عملی مسلمانها است این دو نوع از سیاست را تحت عنوان « حزب الله » و در تقابل آن «‌حزب الشیطان »را مطرح کرده و به الگوی عملی و نظری آنها پرداخته است .

به عنوان نمونه اگر به آیات 54 تا 56 سوره مائده و آخرین آیات سوره مجادله که مباحث پیرامونی حزب الله و حزب الشیطان با تصریح به واژه حزب الله در آنها بیان شده دقت کنید ؛ خواهید دید که معیارهای روشنی در این رابطه چراغ راه ماست .

واژه «حزب الله» یعنی مجموع بهم پیوسته در خدمت خدا و حزب الهی یعنی انسان خدا دوست ،‌نوع دوست ،‌نترس و ‌شجاع ،‌جهادگر در راه خدا ،‌خستگی ناپذیر ولایتمدار واقعی ،‌نه شعاری و در یک کلمه انسان بهنجار و مثبت که و در صراط مستقیم قرار دارد . حضرت امام علی ( ع) فرمود : « الیمین و الشمال مضله و طریق الوسطی هی الجاده « اوکسی است که اصل عدم تقدم به خدا که همان خدا محوری است را با رهروی از ولایت خدا ،‌ولایت رسول، ‌ولایت معصوم و ولایت فقیه را به شکل طولی در حوزه سیاست مورد عمل قرار داده ، نه افراط و نه تفریط می کند و می داند که انقلابی گری یک چاقوی دو لبه است و باید با عقلانیت و مبارزه با نفس  به دستور خدا: اعدلوا هو اقرب للتقوی در حوزه سیاست جامه عمل بپوشاند .

این مطلب حاصل نمی شود مگر از راه عشق و کارکردهای قلبی و باورمندی دینی که در بیان معصومین علیهم الصلاه و السلام است .در این ارتباط امام علی ( ع ) فرمود : قداحیا عقله و امات نفسه او عقل خودش را زنده کرده و نفس خودش را کشته است در وجودش در شتها نازک و غلیظ ها لطیف گشته است . نوری آشکار که همان نور ایمان است بر قلب او تابیده به طوری که درب ها یکی به روی او گشوده شده تا آنجا که درب سلامت و بار انداز اقامت است . پاهایش به استواری بدنش ثابت است و تزلزل ندارد همه اینها برای این است که قلبش را عاشقانه بکار انداخته و خدای خودش را راضی و خوشنود ساخته است. این روش عرفانی و سلوکی همان چیزی است که حضرت امام حسین ( ع ) قبل از رفتن به کربلا در عرفات نجوا کرد و خطاب به خدا فرمود: «ماذا وجد من فقدک و ما الذی فقد من وجدک » چه یافت آنکه تو را گم کرد و چه گم کرده است آنکه تو را یافته است . با این رویکرد معرفتی سیاست باید متأثر از عرفان باشد که امام راحل و شاگردان خود ساخته اش این گونه بودند  و انقلاب گری آنها بر مبنای عدالت آزادی و رهایی  از ستم طاغوت تحول عظیمی را در ایران به ارمغان آورد . در مقابل ، حزب الله به مفهوم قرآنی آن حزب الشیطان قرار دارد خدا در سوره مجادله فرموده : «استحوذ علیهم الشیطان فانسیهم ذکر الله اولئک حزب الشیطان الا ان حزب الشیطان هم الخاسرون» شیطان بر آنان چیره شده و در نتیجه آنها یاد خدا را فراموش کرده اند اینان مجموعه به هم پیوسته در خدمت شیطانند و بدانید و آگاه باشید که حزب شیطان در خسران و زیانکاری قرار دارند .

 بر همین اساس شما عزیزان خوب است یک نگاهی به نقش گروههای سیاسی در ایران داشت باشید . گذشته ،‌حال و آینده شان را به تحلیل بنشینید . تجربه گرانسنگی در این ارتباط در اختیار ماست . بنده از 14 سالگی وارد سیاست شدم و در حزب جمهوری اسلامی و بعدها در حزب تمدن اسلامی به عنوان عضور شورای مرکزی فعال بوده ام و خود را در خدمت نظام و انقلاب می دانم و فعال سیاسی هستم و لازم است بگویم که مرحوم بهشتی می گفت : دوستان اگر فرجام کار ما در این  تشکیلات ( حزب جمهوری اسلامی ) به جز شهادت باشد عمر ما تباه است و بر باد .

در مقابل چنین سیاست خدا باورانه ای تشکیلات های حرامی تر از حرام مثل سازمان مجاهدین خلق ( منافقین ) و سلطنت طلب ها قرار داشته و دارند که در سر سپردگی شیطان بزرگ آمریکا قرار گرفتند و چه ها که نکردند در شرایط حساس فعلی و جنگ اقتصادی دشمن هم ما راهی نداریم جز بازنگری به ارزشها .

فراموش نکنیم که ما مجموعه بهم پیوسته در خدمت خدا هستیم.

 اصل تبری و تولی را در حوزه سیاست لازم است رعایت کنیم و مواظب باشیم رفتارمان ساختار شکن و دشمن شادکن نباشد و در این ارتباط باید به اصول عدالت و آزادی مورد نظر قرآن و قانون اساس پایبند باشیم و بدانیم بالاترین آزادی آزادی از خود و خودیت های شیطانی است .

مرحوم آقای بهشتی می فرمود: «اینکه در قرآن دارد  « کل حزب بما لدیهم فرحون »  این در مذمت احزاب و جمعیت های خودخواه است » . به قرینه همین آیه ما باید کاری بکنیم که اعضای حزب جمهوری و هواداران آن                «بما لدی الله فرحون »باشند و باشیم . نتیجه اینکه : رهنمودهای عمود خیمه نظام مقام رهبری را با احساس مسئولیت و عقلانیت مبنای نظر قرار بدهیم و در پازل دشمن عمل نکنیم .

و السلام علیکم و رحمه الله برکاته

 

نظر شما