شناسهٔ خبر: 31287751 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش امام جمعه ‌اهواز به برخی ادعاها درباره بهره‌برداری ‌از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

R41468/P/S6,57/CT11 / R41468/P1377/S6,57/CT11

امام جمعه موقت اهواز ‌ با اشاره به ادعاهایی در‌باره ‌بهره‌برداری ‌فاز نخست طرح مقام معظم رهبری‌ گفت: ‌فاز دوم این طرح اکنون تعطیل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاهواز، سازمان آب و برق خوزستان پس از 17 سال رنگ تغییر به خود دید و مراسم تودیع و معارفه محمدرضا شمسایی مدیرعامل سابق سازمان آب و برق برگزار شد.

فرهاد ایزدجو 50 ساله سکان ریاست آب و برق خوزستان را برعهده گرفت. ایزدجو آبادانی در حالی معارفه شد که استاندار خوزستان ترجیح داده بود در تهران بماند و در مراسم تودیع همشهری خود(شمسایی) به جای خود، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری را بفرست.

محمدرضا شمسایی مدیرعامل سابق سازمان آب و برق در این مراسم اظهار داشت: سال‌های خشکی را مدیریت کردیم، در سال 97 اگر بارندگی‌های اخیر را نداشتیم تابستان 98 در تامین آب شرب با مشکل مواجه می‌شدیم.

وی با اشاره به طرح آبرسانی غدیر، افزود: این طرح آب شرب دشت آزادگان، حمیدیه، اهواز را تامین کرده است و از تابستان نیز آب شرب مردم شادگان را تامین می‌شود.

مدیرعامل سابق سازمان آب و برق گفت: سال 96 سال سختی بود ولی توانستیم با مدیریت منابع آبی  و کمترین خسارتی دوره را پشت سر بگذاریم.

شمسایی گفت: من فرد رسانه‌ای نیستم ولی برخی رسانه‌ها اطلاعات نادرست به مردم ارائه می‌دهند، سازمان آب و برق موفق شد  ظرف یک سال در مساله آب شرب مردم خرمشهر و آبادان خط 90 کیلومتری با قطر 2 هزار را کارفرمایی و آب شرب منطقه  اروند را تامین کند.

وی با اعلام مخالفت خود با انتقال آب گفت:من طی 23 سال گذشته مخالفت کارشناسی خود را با انتقال آب اعلام کردم.

مدیر عامل سابق آب و برق خوزستان با قبول اشتباه کارشناسی در احداث سد گتوند بیان داشت: سال 82 به وزیر وقت نیرو سابق در زمینه سد گتوند اخطار دادم ولی قبول کنید ما معصوم نیستیم و در این زمینه اشتباه کارشناسی رخ داده است.

شمسایی گفت:4 سال تا بازنشستگی دارم و این مدت باقی مانده را دنبال خدمت به مردم هستم.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم به کارگیری نیروی بومی در وزارت نیرو اظهار کرد: باوجود اینکه 33 درصد آب کشور در استان بوده اما از نیروهای خوزستان در مسئولیت کلان کشور استفاده نشده است ولی امیدواریم از تخصص مهندس شمسایی استفاده شود.

وی گفت: مردم شادگان 3 سال چشم انتظار افتتاح طرح غدیر هستند وهنوز آب شرب غدیر به شادگان نرسیده است.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم خوزستان نگران هستند که سیلاب‌های اخیر مقدمه انتقال آب باشد اما اخطار می‌دهیم  به هیچ‌کس در خوزستان حق انتقال آب از سرشاخه‌ها را نخواهیم دادیم.

وی ادامه داد: وزیر نیرو باید در این جمع قول قاطع دهد که مانع از انتقال آب از سرچشمه‌های کارون شود.

ناصری‌نژاد به صحبت‌های شمسایی واکنش نشان داد و گفت: تالاب شادگان فقط از رودخانه جراحی تغذیه می‌شود و جراحی از حدود 3 سال قبل خشک‌ شده ‌و مابقی زهاب‌های سمی نیشکر وارد تالاب می‌شود.

وی با اشاره به ادعاهایی در خصوص به بهره‌برداری رسیدن فاز اول طرح مقام معظم رهبری، گفت: اولاً طرح مقام معظم رهبری 800 هزار هکتار است که به 550 هزار هکتار تقلیل یافته است؛ هر چه در سال‌های گذشته انجام‌ شده تنها فاز نخست آن است و فاز دوم نیز انجام‌نشده و اکنون تعطیل است.

امام جمعه موقت اهواز: شورای امنیت ملی مساله آب را بررسی کند

حجت‌الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه انتقال آب طی چند سال گذشته بیش از اینکه موضوع تخصصی باشد به یک موضوع اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است، اظهار کرد: مساله انتقال آب علاوه بر جنبه عمرانی و فنی، جنبه اجتماعی نیز پیدا کرده است.

وی گفت: به امیر شمخانی دبیر شورای امنیت ملی گفتم یکبار برای همیشه مسئله آب را در کشور حل کنید زیرا  مسئله آب باید جامع و ملی نگریسته شود. ما در شرایط مشکلی قرار داریم و  باید به سراغ روش‌های نوین آبیاری برویم.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه مخالفت برای انتقال آب به منزله اداره کشور به صورت ملوک‌‌الطوایفی و بخشی‌ نگری نیست، تصریح کرد: دانش آموز ما در کنار منابع عظیم نفت و گاز در استان باید 15 کیلومتر راه را با پای پیاده طی کند تا به مدرسه برود و این مسائل تلخ است.

حسن‌‌زاده بیان کرد: پیشرفت و آبادانی در دیگر استان‌ها با درآمد کم ممکن بود اما حالا باید در خوزستان با هزینه ‌های بسیار بالا به سطح این استان‌‌ها برسیم و در نهایت گفته می‌شود بیشترین بودجه به خوزستان اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه خوزستان به یک نگاه منصفانه نیاز دارد، اظهار کرد: وقتی گفته می‌شود در تخصیص بودجه، بیشترین بودجه به خوزستان داده می ‌شود، باید دید با این بودجه این استان به کجا می رسد.

انتهای پیام/ش

نظر شما