شناسهٔ خبر: 31286689 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مطالعات آبخیزداری در مراتع استان مرکزی

بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در استان مرکزی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: بالاتر بودن شاخص فرسایش خاک کشور از میانگین جهانی فرسایش باعث توجه ویژه تر به فعالیت‌های آبخیزداری در دهه های گذشته کشور شده است.

محمدی افزود: حفظ پوشش گیاهی برای جلوگیری از بیابان‌زایی بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند کمک فراوانی به حفظ سفره‌های زیرزمینی داشته باشد و در حال حاضر به جای احیای این پوشش‌ها و صرف هزینه‌های سنگین بهتر است برای جلوگیری از نابودی آنها متمرکز شد.

وی ادامه داد: در استان مرکزی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری را انجام دادیم که مطالعات اجرایی بالغ بر 700 هزار هکتار از آن انجام شده است و مابقی را هم به ترتیب اولویت در مرحله اجرا قرار می‌دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی عنوان کرد: 12 هزار و 500 نقطه پروژه اجرایی در سطح استان در قالب خشکه‌چین، قالب‌بندی‌، سنگ‌آلات، بندهای خاکی، بندهای خشکه‌چین، بندهای ترکینت کنترل سیلاب بخش سیلاب تغذیه مصنوعی و هچنین حالت بیولوژیک و سایر موارد اجرا شده است.

محمدی افزود: آبخیزداری یکی از راهکارهای تغذیه سفره های آبی است و با همین عملیات 15 تا 20 درصد از سطح آب‌های زیرزمینی افزایش پیدا کرده، برای مثال قناتی در خروجی حوزه آبخیز گردو داریم که دبی آن در سال 92 حدود دو و نیم لیتر در ثانیه بود اما طی این چند سال دبی این قنات به 5 لیتر درثانیه رسیده است.

استان مرکزی در خصوص احداث بند ها و سازه های آبخیزداری تلاش خوبی داشته و جزو استان‌های موفق کشور است.

مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، کنترل هرز آب‌ها، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش سیل خیزی و بهره‌وری بهینه از نزولات آسمانی، ارتقا ی آگاهی عمومی و توسعه مشارکت مردم، تهیه برنامه جامع اصلاح کاربری و بهره‌برداری بهینه از اراضی از محور های حوزه آبخیزداری می باشد.

نظر شما