شناسهٔ خبر: 31286594 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر شرکت دانش بنیان عنوان کرد؛

عدم استقبال خودروسازان از مقاوم سازی نانویی محققان ایرانی

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: شرکت های خودروساز ایرانی از قطعاتی که با دستگاه ایرانی مقاوم می شوند، استقبال نمی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسن جهدی مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده دستگاه لایه نشانی برای مقاوم به سایش قطعات مختلف کاربردی در صنعت در جمع خبرنگاران گفت: ما موفق شدیم دستگاهی را به تولید برسانیم که می‌تواند با فناوری نانو قطعات صنعتی را مقاوم به سایش و خوردگی کند.

وی افزود: این دستگاه در صنایع مختلفی همچون قطعات صنعتی تحت سایش و خوردگی، انواع ابزار برشی، انواع قالبها،  قطعات تزیینی و دکوراسیون قابل کاربرد است.

جهدی با اشاره به مکانیزم پوشش دهی این دستگاه توضیح داد: ابتدا قطعات مورد نظر چربی زدایی می شوند و پس از زدودن کلیه آلودگی ها و رنگ های سطحی وارد محفظه دستگاه خواهد شد تا بتوان آنها را به پوشش نانو آغشته کرد.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در محفظه دستگاه بعد از هواگیری در فضای خلا، ولتاژی بین زیر لایه و بدنه ایجاد و پلاسما بر روی سطح ایجاد می شود.

وی ادامه داد: سپس اتم ها یونیزه می شود و با استفاده از روش قوس کاتدی یون های یونیزه شده تبخیر می شوند؛ به این ترتیب پوشش در قطعات اعمال می شود.

جهدی با بیان اینکه ضخامت پوشش ها از یک تا پنج میکرون در قطعات اعمال می شود گفت: ما موفق به اعمال پوشش هوایی از صفر تا صد شدیم.

وی با تاکید بر اینکه تجاری سازی دستگاه در کشور ناموفق بوده، گفت: به شرکت های خودرویی پیشنهاد دادیم که ما می توانیم با دستگاهی که تولید کردیم قطعات خودرویی را مقاوم به سایش و خوردگی کنیم که این شرکت ها از این فناوری استقبال نکردند.

به گزارش مهر، این شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است. معرفی این شرکت در بازدید خبرنگاران از شرکت دانش بنیان صورت گرفته است.

نظر شما