شناسهٔ خبر: 31286549 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان:

۳ اثر تاریخی شهر مریانج برای ثبت در فهرست آثار ملی معرفی می‌شوند

همدان - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از پیگیری معرفی ۳ اثر تاریخی شهر مریانج برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی مالمیر در بازدید از اثار تاریخی شهر مریانج که با همراهی شهردار مریانج انجام شد، گفت: نخستین بنایی که شهرداری مریانج به دنبال حفظ و احیای آن بوده خانه‌ای قدیمی است که با توجه به نمای آجری و البته قدیمی خود می‌تواند گویای معماری زیبای منازل شهر مریانج در دوره قاجاریه باشد.

مالمیر با بیان اینکه این خانه قدیمی با توجه به موقعیت خوب و البته حفظ بافت قدیمی‌ می‌تواند یک مکان مناسب برای توسعه صنعت بوم‌گردی یا ایجاد یک موزه مردم شناسی باشد، گفت: این بنا توسط شهرداری مریانج تملک شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به پیشنهاد شهردار مریانج و نظر مثبت میراث فرهنگی، این اثر برای بررسی بیشتر به کارشناسان این اداره کل سپرده خواهد شد تا پس از تأیید در انتظار فهرست آثار ملی و در نهایت مرمت بنا قرار گیرد، گفت: پل تاریخی «کرپی سلیمانی» واقع بر رودخانه ماووشان رود نیز که در گذشته اتصال دهنده راه قدیمی باختران (کرمانشاه) بوده و بر اساس اسناد موجود قبل از جنگ جهانی اول برای تردد روی این روخانه بنا شده برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی معرفی می شود.

وی با بیان اینکه ضلع جنوبی پل بر اثر سیلاب‌ها در حال از بین رفتن است اما نمای شمالی این پل همچنان بافت قدیمی خودش ار حفظ کرده است، گفت: با نظر مدیرکل میراث فرهنگی استان، این پل بعد از ثبت ملی، مورد بازسازی و عملیات مقاوم سازی قرار خواهد گرفت.

مالمیر در بازدید از آسیاب خرابه‌های شهر مریانج نیز با بیان اینکه این اثر قدیمی به منظور بررسی بیشتر به کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان سپرده می شود تا نوع سازه اولیه و قدمت آن مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد، گفت: بوستان الوند مریانج، که به نوعی بام همدان نیز است می‌تواند با توجه به موقعیت ممتاز، راه دسترسی منحصربه فرد، قرار گرفتن در مسیر گردشگری حیدره به امامزاده محسن به یکی از بزرگترین تفرجگاه‌های استان تبدیل شود.

گفتنی است؛ این طرح هم اکنون در موقعیت انتخاب سرمایه گذار قرار دارد و شهرداری مریانج قصد دارد با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری استان، استارت بزرگترین مجتمع تفریحی استان همدان را بزند.

نظر شما